November 2013

ICA-Stig i rollen som Steve Jobs fick juryn på fall i sista omgången av Månadens print 2013. Viasats Bajenkupp och Pressbyråns vardagsbetraktelser möttes också av gillande. 


Fredrik Thambert


1 Stig Jobs
Kund: ICA Sverige  Byrå: KingFörmodligen har de flesta som är intresserade av rekl am sett annonsen där ICA-Stig avbildas som Applegrundaren Steve Jobs. Nu vinner den också, kanske inte helt oväntat, 2013 års sista omgång av Månadens print.
Det blev ett stort genomslag när uppslaget för första gången publicerades samtidigt i en rad tidningar. Det rena Applemanéret bidrog givetvis till det, men i fokus stod Hans Mosesson (ICA-Stig) som fotograferats på ett sätt som gör honom mycket lik Steve Jobs på bilden som pryder hans biografi.

Med vid fotograferingen som gjordes av Peter Gehrke var Kings art director Adam Gäfvert.
– När vi först k om på idén hade vi ingen tanke på att Hans Mosesson var lik Steve Jobs. Men när vi började plåta märkte vi att han var mycket mer lik än vad vi trodde. Först försökte vi få honom att göra exakt samma pose som Steve Jobs, men det blev inte riktigt bra. Men när vi i stället försökte h itta samma slags uttryck hamnade vi väldigt nära. Mycket skiljer fortfarande de båda bilderna, men känslan är densamma, säger han.

En stor eloge delar han ut till fotografen och hans team som såg till att bilden blev så bra som den blev.
Vissa kritiska röster hördes om att ICA:s flirt var lite osmaklig med tanke på att Steve Jobs har gått bort. Men den överväldigande massan hyllade det oväntade tilltaget.

– ICA har ett av de mest långlivade koncepten i världen och vi är angelägna om att vårda varumärket. Börjar man luta sig tillbaka för mycket dalar det snabbt, konstaterar Adam Gäfvert.

Så tyckte jurynFrida Wigström, Klirr:
En charmig flirt med Apple. I detta fall handlar det om ICA:s nya app. En världslig sak som lånar orden från världens ikon.

Niclas Fors, Ord & Bild:
En så lång brödtexten känns ganska överflödig då bilden och rubriken säger det mesta. I övrigt snabb, smart och väldigt delningsbar.

 

Fakta Arbetsgrupp: Sunit Mehrotra kundansvarig, Mattias Bohlin projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Frank Hollingworth cd, Pontus Thoren & Martin Sööder copy, Thomas Larsson, Nima Stillerud, Adam Gäfvert, Jesper Stein & Jonas Yrlid ad:ar, Peter Gehrke fotograf


2 Tryckfel
Kund: Viasat  Byrå: M&C SaatchiUppståndelsen blev stor när "tryckfelet" i Viasats Champions League-annons uppdagades. I listan över vinnarna av den prestigefyllda turneringen för klubblag fanns ett oväntat namn: "1982: Bajen" stod det i finstilt text. Att Stockholms-klubben, som för närvarande harvar Superettan, skulle ha vunnit turneringen är nämligen inte sant.

Annonsen satt i fotbollsmagasinet Offside och snart spreds kuppen bland fotbollsfantaster i sociala medier. Många tyckte att tilltaget var kul medan andra hade lättare att hålla sig för skratt.

– Grejen var att försöka använda mediet på ett annorlunda sätt. Det görs inte så ofta i annonser. Folk delar ofta filmer, men vanligare är att bara delar roliga bilder. Då får print en ny funktion som den inte hade tidigare, säger Patrick Dry, som nyligen lämnade M&C Saatchi och är en av hjärnorna bakom tilltaget.

Kunde ni räkna med att det här skulle upptäckas?
– Ja, det handlar om medievalet. Offside är kalenderbitarnas tidning. Jag är själv en stor Hammarbysupporter och har gjort reklam för dem tidigare. Det var några som lyckades lista ut vem som låg bakom annonsen.

Patrick Dry säger att det inte var några svårigheter att få med kunden Viasat på kuppen, trots att risken att vissa skulle kunna uppröras.
– Vi kände ett förtroende från dem. De är också sportnördar. Om sportnördar som vi gillar det kommer nog också andra att göra det.

Resultatet av ett införande blev med facit i hand mycket gott. Flera medier plockade upp kuppen som en rolig nyhet och gav historien ytterligare spridning.

– Det är en rolig utmaning när du kan göra något kul av något som folk tar för givet. Det är kreativitet när det är som bäst.


Så tyckte jurynFrida Wigström, Klirr:
Jag förstår om fotbollsnördarna gillar det här. Ett pojkstreck, lite bus. Och en present för alla de som orkar läsa hela annonsen.
Jag tycker själv att det är lite "jaha, vem bryr sig". Men jag vet ju att det är människor som verkligen gör det. Enkel idé. Och någonstans så är ju bus kul.

Niclas Fors, Ord & Bild:
Ibland är det de små gesterna som är de stora. Det här är ibland.

 

FaktaArbetsgrupp: M&C Saatchi

 

3 Vad behöver du i dag?
Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam HolstÅkestam Holst humoristiska scener ur vardagen för Pressbyrån kammar hem tredjeplatsen i denna omgången. Lösningen bygger på berättelser som tar sin utgångspunkt i situationer som de flesta kan relatera till: skrikande barn på bussen, den misslyckade presenten till partnern och det sega jobbmötet. Alla kopplas sedan ihop med produkter från Pressbyrån som hade kunnat rädda den tilltrasslade knipan.
– Det som kändes spännande var att bygga draman kring helt vanliga produkter som kaffe, banan och presentkort. Att försöka visa att produkterna och Pressbyrån har en större betydelse i livet än vad man kanske tror, säger Filip Laurent som är copyn bakom kampanjen.

Hur fick du inspirationen?
– Det är allmänmänskliga små situationer som de flesta kan identifiera sig med. Syftet var att skapa stark igenkänning som samtidigt är underhållande. En del är erfarenheter från verkliga livet, men alla som har små barn har nog upplevt en situation som på bussen när det ballar ur. Man känner sig utsatt och som en idiot som inte köpte bananen innan.

Kampanjen är en del i kedjans nya reklamkoncept "Vad behöver du idag?" vars målsättning är att visa hur kedjan förstår människors vardagliga behov.
– Pressbyrån har fått mycket positiv respons för annonserna. Många har hört av sig och sagt att de har uppskattat dem, säger Filip Laurent.


Så tyckte juryn Frida Wigström, Klirr:
Utan Magnus Jakobssons belönade Papercut-text hade den här aldrig skrivits på detta sätt. Han har bildat skola. Och det funkar.
Jag tycker om att det blir små berättelser som berör och som placerar Pressbyrån i mitt medvetande på detta mänskliga sätt.
Vad behöver du idag? Semester? Pressbyrån, har du det också.

Niclas Fors, Ord & Bild:
Perfekt vänta-på-bussen-läsning. Fint hantverk och smårolig igenkänningsfaktor.

FaktaUpdragsgivare: AnnaMaria Carnemark & Lennart Schultz Arbetsgrupp: Johan Landin ad, Filip Laurent copy, Sara Clewemar projektledare, Bella Lagerquist produktionsledare, Patrik Karlsson planner, Sara Bellafesta grafisk formgivare


Niclas Fors

Tack 2013Det var, inte helt oväntat, en något desarmerad jurygrupp som samlades för att gå igenom årets sista printomgång några dagar före jul. Omgången bjöd på toppar och dalar och skulle som helhet kunna sammanfattas som helt okej.

Omgångens topp tre höll hög klass med Stig Jobs som relativt ohotad herre på täppan. En print som tack vare alla Apple- och Steve Jobs-evangelister nått de flesta Facebookflöden i vårt avlånga land. Pressbyråns klassiska copyprintar kniper den sista pallplatsen med hjälp av vardagshumor och ett fint hantverk.

Många jurydiskussioner har under året handlat om printens roll som en del i en större kampanj. Vi har sett många exempel på inskick där själva kampanjen är fantastisk (ofta med en digital bas) men där printen har slängts ihop under kafferasten och inte blivit så mycket mer än en platt inropare.

På den här omgångens möte handlade diskussionen snarare om hur man med en bra printidé kan ge annonsen liv och göra den till något större, bättre och effektivare. Ett exempel på just detta är omgångens tvåa Viasats "Tryckfelet", där man lyckades skapa en stor snackis i de sociala medierna genom målgruppsförståelse och en annons i Offside. Låt oss hoppas på mer sådant 2014.

Niclas Fors är creative director på Ord & Bild.



Lista

1. ICA, Stig Jobs, King2. Viasat, "Tryckfelet", M&C Saatchi
3. Pressbyrån, Vad behöver du idag?, Åkestam Holst
4. Fortum, Vi kan hjälpa dig med elen när du flyttar, Garbergs
5. Rättviseförmedlingen, Rättesnöret, YouMe Agency
6. SAS, Österrikes enda mål, CP+B
7. Telia, Telia Mobil Komplett, DDB Stockholm

Jury


Rickard Villard (ordf)


Frida Wigström



Andreas Englund


Stephanie Moradi


Emil Jonsson


Johanna
Hofman- Bang


Peter Liedholm



Hanna Belander


Niclas Fors


Maria Wester


Emil Frid