November 2014

Åkestam Holsts humoristiska kaxighet för Audi föll juryn i smaken i sista omgången av Månadens print. Tvåa kom Röda Korsets brev till juryn för årets julklapp signerat Le Bureau. Roygalan och Garbergs fortsätter att nå prispallen i Månadens print – nu blev det ett brons.


Andreas Rågsjö Thorell


1. Hybris
Kund: Audi Byrå: Åkestam HolstDet är över 30 år sedan Audi rullade ut sin första qua ttro på vägarna. För varje år har den tyska biltillverkaren uppdaterat bilmodellen och tekniken har blivit alltmer innovativ och raffinerad. Åkestam Holst ville illustrera kraften bakom den uppdaterade fyrhjulsdriften och annonsen visar ett vinterlandskap där en Audi quattro har en enorm last på dragkroken under copytexten "Hybris. En bieffekt av quattro". Idén till printannonsen kom när arbetsgruppen var i Kiruna på filminspelning för vinterkampanjen. En annons långt bortom bilannonsernas ofta generiska manér som passade bra inför vintern då bärgning av dikeskörda bilar är e n vanlig syn.

– Vi ville visa det lustfyllda i att köra en Audi quattro på ett annorlunda sätt. Fyrhjulsdriften är ett av bilens kännetecken och vi ville lyfta fram det mod som kan gripa föraren på ett humoristiskt sätt, säger ad Andreas Ekelund.

Annonsen gick brett i dagspress och magasin. Printen kombinerades med tv-reklam och en digital tjänst för förare i snöyran som inte kör Audi quattro.

– Vi pratar alltid om quattro i vårt arbete med Audi. Det är första gången som vi gör så här, snö är bra att illustrera fyrhjulsdrift och just i denna kampanj fungerade det extra bra. Alla vet hur farligt snöiga och isiga vägar kan vara under vintern.


Så tyckte juryn
Peter Eriksson, art director DamnGoodAgency
Jag körde själv åttio mil norrut i en Audi i julas, varav säkert 50 mil i full snöstorm. Och jag kan säga att min hybris var total.

Mia Löfgren, copywriter Food & Friends
I en generisk och hästkraftsfokuserad bilreklamsvärld har Audi lyckats hitta en egen plats i
snödrivorna. En röst som i det lilla är tydlig, trovärdig och avslappnat charmig, helt MadebyAudi.

Marcus Enström, cd på AdPlant
Annorlunda, charmigt och snyggt!
Smart att göra något annat än Volvo som är vemodigt och vackert.
Fakta 
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Andreas Ekelund ad, Viktor Jacobsson & Adam Reuterskiöld copy, Tom Hedström projektledare, Mirja Hjelm & Jennie Strinnhed produktionsledare, Anna Forsberg formgivare/original, Jerker Winther planner, Marcel Zyskind/Bacon fotograf, Stefan Karlström retusch, BT-repro


2 Årets viktigaste julklappKund: Röda Korset Byrå: Le BureauI 26 år Svensk Handel och HUI Research korat Årets Julklapp. Traditionellt brukar man välja en pryl som ska gynnar den inhemska konsumtionen och som genom utmärkelsen får en rejäl skjuts i försäljningen. Inför julen 2015 tog Röda Korset och reklambyrån Le Bureau upp kampen om priset genom ett nomineringsbrev till juryn som visade varför välgörenhet skulle bli Årets julklapp, kriterium för kriterium. Ett brev som även publicerades i kvällstidningarna och nyhetsmagasinet Fokus.
– Vi var nyfikna på vilka som låg bakom "årets julklapp" eftersom den produkt som utses brukar bli rejält omskriven i media. När vi hittade kriterierna för utmärkelsen på HUI:s hemsida insåg vi hur väl de stämde in på vårt matpaket till Syrien. Så vi skrev ett nomineringsbrev, inte i första hand för att vinna utan för att väcka debatt om vad vi lägger under granen, säger Martin Johansen copywriter på Le Bureau.

Aktionen fick medialt genomslag och skapade en debatt kring vad man lägger under granen redan innan julhandeln drog igång. Dessutom fick försäljningen i Röda Korsets gåvobutik en kanonstart redan i slutet av november.

– Vi fick fler reaktioner än vi hade vågat hoppas på, till och med från de andra hjälporganisationerna som hörde av sig och hoppades på välgörenhet som årets julklapp. Nomineringen uppmärksammades i alla stora tidningar, både på nyhetsplats och i debattartiklar. Röda Korset blev inbjudna att debattera nomineringen i Sveriges radio och generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström fick närvara live i SVT:s morgonprogram när årets julklapp skulle avslöjas.

Är det här ett sätt att sticka ut bland de andra välgörenhetsorganisationerna?
– Röda Korset vågar ta ställning och ha en åsikt i frågor som handlar om konsumtion och handelns makt över vår julklappsbudget. På så sätt sticker de nog ut.

Vilket av kriterierna kändes mest relevant för gåvan?
– Att produkten ska representera den tid vi lever i. När världen brinner behövs mer medmänsklighet, inte fler aktivitetsarmband.


Så tyckte juryn
Peter Eriksson, art director DamnGoodAgency
Fantastisk strategi och grundidé. Välskriven annons som träffar precis där den ska – rätt i magen.

Mia Löfgren, copywriter Food & Friends
Så jäkla smart! En idé som får oss alla och hela julhandeln att verka sjukt ytliga. Ett stort extra plus för att man konkret svarar och fullkomligt mosar de tre kriterier som Årets julklapp-juryn anger, speciellt den sista: Årets julklapp ska representera den tid vi lever i. Rys.

Marcus Enström, cd på AdPlant
Typisk svensk nutida printannons i brevform. Men med en bättre "twist" än många av de andra vi sett under 2014.


Fakta
Arbetsgrupp: Martin Johansen copy, Anna Kask ad, Amanda Bermheden & Helena Trulsson produktionsledare, Gustaf Sehstedt projektledare, Claes Kjellström planner



3 Fråga Flashback
Kund: Roygalan Byrå: GarbergsGarbergs kampanj för Roygalan avslutades med att arbetsgruppen startade en Flashbacktråd på temat "Behövs det fler kvinnliga reklamfilmsregissörer?". Reaktionerna var det förväntade: trollen mobiliserade sig i tråden och Garbergs valde senare att publicera några av de mest imbecilla exempel i en annons. Trollen var helt ovetande om syftet med tråden.

– Vi ville bevisa behovet av kvinnliga regissörer med en form av omvänd intygsannonsering. Att det finns krafter på nätet som inte hoppar högt över jämställdhetsfrågor är välkänt. Flashback har blivit en symbol och en samlingsplats för sådana krafter. Precis som i tidigare annonser ville vi hitta en humoristisk ingång, landa i ett allvarligt problem och föreslå en konkret lösning, säger Sebastian Smedberg art director på Garbergs.

Vilka reaktioner väcktes i tråden och vad sade det om synen på kvinnliga reklamfilmsregissörer?
– Reaktionerna var de förväntade dvs orimligt upprörda. Jag tycker att kommentarer som "Hur ska en man kunna bli intresserad av en story som är fientligt mot män. Det är inget man betalar pengar för man går hellre och tittar på Åsa-Nisse" säger ganska mycket om synen på behovet av kvinnliga reklamfilmsregissörer..


Så tyckte juryn
Peter Eriksson, art director DamnGoodAgency
"Fråga Flashback" borde ges ut i pocketformat. Det är en outsinlig källa av högt och lågt, begåvat och vansinnigt. Så även här, kanske då med betoning på det senare.

Mia Löfgren, copywriter Food & Friends
Ännu en topplats för Roygalan, men inte min favorit i serien. Dock fortfarande ett grymt viktigt

Marcus Enström, cd på AdPlant
Man ville egentligen inte rösta på ytterligare en Roy-annons. Men när den ena annonsen är bättre än den andra så kan man inte annat än att ge tummen upp igen. En serie favoriter för mig.

FaktaArbetsgrupp: Åsa Scherman produktionsledare, Per Forssberg copy, Sebastian Smedberg ad, Robin Lidbom trådstartare, Karin Roberts formgivare


Hedvig Hagwall Bruckner
Inga självklara guldäggsvinnare i årDet där med hybris tycker jag är överdrivet i Audis annons. Just att dra bilar ur snön är det bästa av allt med att ha en bil med fyrhjulsdrift. Okej, det är kanske inte så där stora vi drar loss, men ändå. Hur som helst gillar jag och resten av juryn annonsen. En klar vinnare i månadens omgång.

Att årets julklapp inte borde vara en bakmaskin eller pulsklocka var det flera som kampanjade om i jul, men Röda Korset tog det hela vägen och gav juryn för Årets julklapp ett konkret förslag. Lika bra som förslaget var tycker jag att det var dåligt att inte matpaketet blev utvalt. Det hade onekligen varit snyggt av HUI.

Och med det var det här året med Månadens print slut. En av fördelarna med att få vara med i juryn är att man får en lite bättre känsla för vad man har att tävla emot i årets Guldägg. Månadens print är grundspelet liksom. Men i år kan jag tyvärr inte påstå att något episkt har dykt upp. Det där självklara som man bara vet kommer att sopa mattan med alla andra.

Jag har till och med backat tillbaka och gått igenom varje månad för att kolla att jag inte glömt något, men nej. Så känner du att du har en stark annons som inte fick den uppmärksamhet den förtjänade av oss, eller om du av någon anledning inte har skickat in i Månadens – tävla med den i Guldägget vet jag! Fältet är brett och möjligheterna är många.


Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på King



Lista

1) Åkestam Holst, Audi, "Hybris"
2) Le Bureau, Röda Korset, "Årets viktigaste julklapp"
3) Garbergs, Roygalan, "Fråga Flashback"
4) Forsman & Bodenfors, Oatly, "Dålig stämning i kyldisken"
5) M&C Saatchi, Carlsberg, "Carlsberg Sleek Tree"
6) DDB Stockholm, McDo nald's, "Betala med kläder"
7) Spenat, Svenska Ägg, "Orka hela dagen"
8) Garbergs, NK, "Förmånligt erbjudande för obeslutsamma"
9) Bild och Reklam i Visby AB, "Happy Pride"
10) DDB Stockholm, McDonald's, "Välkommen in pappa"

Jury


Hedvig Hagwall Bruckner (ordf)


Peter Eriksson



Eva Mandelqvist


Marcus Enström


Mia Löfgren


Arvid Nittve


Sofie Pexer



Ya-Sin Chahimi
 
Anna Jensen
 
Leo Magnusson