Oktober 2007

Trots låg budget krossade Nationalencyklopedin motståndet fullständigt i en jordskredsseger i oktoberomgången av Månadens print. Roygalan och GP fick slåss om smulorna.
Av: fredrik.hansson@resume.se

Byråtoppen 2007

1. King 87
2. Forsman & Bodenfors 48
3. Åkestam Holst 42
4. DDB Stockholm 41
4. Goss 41 6. Storåkers McCann 37
7. Lowe Brindfors 34
8. ANR 19
9. Waters Widgren 16
10. Saatchi & Saatchi 13
10. Grey Stockholm 13
10. Garbergs 13
13. Admire 10
14. Trackster 9
15. Peacock 7

Se alla bidrag

1 Allt du behöver veta

Kund: NE Byrå: F&B

Från att ha varit ohotad gigant på marknaden har Nationalencyklopedin fått svårare att hävda sig mot nätkonkurrenter som Wikipedia. För att befästa platsen på tronen valde Forsman & Bodenfors att formligen invadera Bok- och bibliotekmässan i Göteborg med uppslagsverkets grundidé.
– På grund av National­encyklopedins begränsade mediebudget gäller det att ta allt stegvis. I stället för att prata med alla valde vi att börja med opinionsbildare inom området, bibliotekarier och lärare exempelvis, då var mässan ett ypperligt tillfälle, säger Andreas Malm, ad på Forsman & Bodenfors.
Kampanjen stannade inte heller vid enkla inom- och utomhus­anonnser. Allt från toalettpapper, frukostbuffén och lyktstolpar var preparerade med budskapet.
– Det var många aktiviteter. Många kom med tåg och då fixade vi en buss som körde dem till mässan från tågstationen, säger Andreas Malm.
Kampanjen har fått mycket bra respons både från kund och målgrupp och nu har även Resumés printjury sagt sitt i ärendet.
– När vi kom på den blev det jubel. Alla på byrån kände att det var en kampanj som var som hand i handske för Nationalencyklopedin.
Vad är nästa steg?
– Vi ska sätta oss ner och diskutera med kunden vad som ska hända. Jag kan givetvis inte avslöja något i detalj men det här konceptet är tänkt att användas i fler sammanhang än bokmässan.
Av alla delarna i kampanjen, vilken var din favorit?
– Toalettpapperet var min favorit, men det får du inte skriva!
Det var min favorit också.
– Haha okej, det var ju kul att vi båda tyckte om den då.

Fakta

Uppdragsgivare: Christina Appelgren och Maria Ingvar Björklund.
Arbetsgrupp: Ann Spennare-Bengtsson projektledare, Hanne Lina Drott-Andersson produktionsledare, Andreas Malm ad, Martin Ringqvist copywriter, Gavin Smart och Marc Eastmond, formgivare.


2 Big ideas

Kund: Roygalan Byrå: Lowe Brindfors

Öppen bar och trevlig stämning, årets Roygala blev en välbesökt succé. Nu prisas även kampanjen som föregick galan, av printjuryn.
– Målet var att skapa uppmärksamhet och få så många som möjligt att anmäla sina bidrag och komma på galan. Markus Ahlm från Social Club, som var något slags Roy-general, har varit supernöjd, säger Martin Ericson, copywriter på Lowe Brindfors.
Utgångspunkten för printkampanjen blev två stora reklamfilmer där utförandet har betytt mer än själva idéarbetet. Samtidigt som den hyllar regissörer och produktionsbolag är det en känga till kreatörerna, en kärleksfull sådan, enligt Martin Ericson:
– Vi är inte ute efter att dissa, det är gjort på ett kärleksfullt sätt.
Kan idéerna ser ut så här?
– Det finns ett surr om det i branschen. Det finns väl en viss sanning i det, en sanning som det skojas om. Men det är nog inte så vanligt. Det är klart att man funderar över den här Sonygrejen, det låter ganska skralt med bollar som rullar ned för en backe även om slutresultatet blir maffigt.

Fakta

Uppdragsgivare: Markus Ahlm.
Arbetsgrupp: Petter Lublin ad, Martin Ericson copy, Cecilia von Uexküll produktionsledare, Pelle Sundquist original, Mattias Montero fotograf.


3 Det finns pengar i all

Kund: GP Byrå: F&B

Reklam för GP fortsätter sitt segertåg i Månadens kampanj. Den här gången knep tidningen en tredjeplats tillsammans med sin evige vapendragare Forsman & Bodenfors som satsade på enkel men uppseendeväckande reklam.
– Vi ville påminna folk om att det de har i sina förråd och på sina vindar är gömda skatter även om det är svårt att tro. En maläten minkpäls eller ett halvt uppslagsverk kan betyda allt för någon annan, säger Richard Hallberg, copywriter på F&B.
Kampanjen kretsar kring återinförandet av det klassiska Söndagsfyndet som tidigare har varit en institution i GP.
– Söndagsfyndet är en folkkär del av GP som i många år varit tittgodis. Därför behövde vi inte lägga tid på att förklara utan gå rätt på filosofin kring slit och släng och köp- och säljkulturen, säger Richard Hallberg.
Varför går det så bra för GP:s kampanjer?
– Vi har jobbat väldigt länge med GP. Det innebär att man har ett förtroende för varandra och vågar testa nya grepp, säger Ann Spennare-Bengtsson, projektledare för kampanjen på Forsman & Bodenfors.

Fakta

Uppdragsgivare: Lise-Lotte Andersson.
Arbetsgrupp: Ann Spennare-Bengtsson projektledare, Lena Grundström produktionsledare, Pål Eneroth ad, Richard Hallberg copywriter, Staffan Håkansson formgivare, F&B Factory, original.

Se alla bidrag



Lista

1. Allt du behöver veta och lite till, NE Forsman & Bodenfors
2. Big ideas, Roygalan Lowe Brindfors
3. Det finns pengar i allt, GP Forsman & Bodenfors
4. Idrott, Friends Lowe Brindfors
5. Cheget i Ryssland, Langley Travel Goss
6. SJ + Naturskyddsföreningen = sant King
7. Djursjukhuset, Västra djursjukhuset i GBG ANR BBDO
8. Hamburgerrevolutionen, McDonalds DDB
9. Hoppande Roland, McDonalds DDB
10. Heminredning i höst, Åhléns King