Oktober 2008

Bara några poäng skiljde ettan och tvåan åt i månadens omgång. Jung von Matt tog segern för jaktbutiken Hunt strax före F&B:s bidrag för Systembolaget. King kom trea med sitt bidrag för Åhléns.

Printtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm119
2 (2) Forsman & Bodenfors s50
3 (4) Lowe Brindfors41
4 (12) Grey Stockholm27
5 (6) Åkestam Holst22
6 (1) King s 20
7 (7) Storåkers McCann19
8 (–) Valentin & Byhr16
9 (5) Gos s15 10 (8) Garbergs14
11 (9) ANR BBDO 11
11 (–) Jung von Matt s 11
13 (–) Publicis Stockholm 10
14 (–) Ester s 8
14 (–) Svensson8
14 (–) Sveriges Television8
17 (–) RBK7
18 (18) Jerlov 6
19 (17) Abby Norm5
20 (–) IK Stockholm 4
20 (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
20 (–) Smith Reklambyrå s4

Reslutat denna omgång

1. Stockholmarnas jaktbutik, Hunt Jung von Matt
2. Fyllelogik, Systembolaget Forsman & Bodenfors
3. Wera modekampanj, Åhléns King
4. Bättre vägar med fyrhjulsdrift, Skoda DDB Stockholm
5. Mary Poppins, Göteborgsoperan Forsman & Bodenfors
6. Se upp för reklamen, Bokförlaget Forum Ester
7. Upplev skillnaden, Rånäs slott Smith Reklambyrå
8. Vi knarkar …, SJ King
9. Stena Line Tyskland, Stena Line Nöjeskryssar Start Communication
10. Landslagets fotbollsskola, Svenska fotbollförbundet Gyrå Scandinavia

Se alla bidrag här

1 Stockholms jaktbutik

Kund: Hunt Byrå: Jung von Matt

Jung von Matt tog hem sin första seger i Månadens print med en annonskampanj för jaktbutiken Hunt. I annonserna är man ute efter att skildra det typiskt stockholmska. En jägare sitter och dricker latte på en stubbe i skogen. En annan lassar in sitt byte i en taxibil. En tredje har en chihuahua som jakthund.
– Vi ville få till den här Stockholmskänslan. Latten, taxin och hunden är stockholmarna ut i fingerspetsarna. Samtidigt ville vi inte fördumma någon, och alla de här sakerna är ju faktiskt inte helt fel i jaktsammanhang, säger Jacob von Corswant, kreatör på Jung von Matt.
– Det skulle kännas småkul och visa att jakt inte bara behöver handla om flanell-skjortor.
Hunt är Stockholms kanske största jaktbutik och säljer allt från gevär till jaktkläder. Nu vill de etablera sig som Stockholmsjägarnas förstahandsval när de ska köpa ny utrustning.
Hur många stockholmare förutom Runar Sörgaard jagar egentligen?
– Haha, det är faktiskt rätt många. Det är många som jagar och ännu fler som har det som intresse. Hunt utbildar även folk så att de kan ta en jägarexamen. De har alltid fulla hus.
Annonsen med det döda rådjuret, var det på riktigt?
– Ja, det är ett riktigt rådjur som var trafikdödat. Vi var tvungna att använda ett trafikdödat då det inte var jaktsäsong när vi plåtade, säger Jacob von Corswant.
– Taxichauffören var för övrigt väldigt glad. Det var den roligaste körning som han har haft. Vi plåtade klockan fyra på morgonen och han hade precis börjat sitt pass.
Han tyckte kanske det var skönt att slippa köra hem ännu ett fyllo …
– Haha, precis. Ett dött rådjur slår ju alltid ett fyllo.

Fakta

Uppdragsgivare: Gustaf Kukacka
Arbetsgrupp: Jan Tallroth projektledare, Jacob von Corswant och Max Larsson von Reybekiel kreatörer, Johan Gustafsson ad-assistent, Ida Modin produktions­ledare och Sven Prim fotograf


2 Fyllelogik

Kund: Systembolaget Byrå: Forsman & Bodenfors

F&B var nära förstaplats med sin kampanj för Systembolaget, men det blev till slut en andraplats. Annonsen går ut på att försöka förklara varför det är bra att Systembolaget har mono­pol på alkoholmarknaden. Budskapet är att om mono­polet försvinner kommer alkoholkonsumtionen att öka vilket bland annat kommer att leda till mer misshandelfall och ökade vårdkostnader.
– Vi kände att det fanns potential att nå nya målgrupper genom att ge en överblick som förklarar hur allting hänger ihop. Tidigare har man mest konstaterat fakta, säger Johanna Reis, copy på Forsman & Bodenfors.
– Innan jag läste på var jag själv skeptisk till monopolet, men nu är jag en anhängare av det. För om man ser på hälsoaspekten är det en väldigt liten uppoffring att inte kunna handla alkohol i mataffären.
Hur tänkte ni formmässigt?
– Vi ville framför allt göra det lättillgängligt. Vi valde att belysa hälsoaspekten och hade vi gjort en domedagsannons hade nog färre tagit den till sig.

Fakta

Uppdragsgivare: Per Bergkrantz
Arbetsgrupp: Hans Andersson kundansvarig, Maria Hallenborg projektledare, Yara Anttila produktionsledare, Johan Eghammer ad, Johanna Reis och Johan Olivero copy, Nina Andersson formgivare, AnnKi Bryhn Jansson planner och Ellinor Hall fotograf.
Illustration: Fellow Designers.
Mediebyrå: Carat. Repro/original: F&B Factory


3 Wera modekampanj

Kund: Åhléns Byrå: King

King kammade hem ännu en pallplats för sin nya Åhléns-kampanj. De har tidigare kommit tvåa och trea i Månadens utomhus med modekampanjer för varuhuset under konceptet ”Tusen möjligheter”. Tredjeplatsbidraget denna omgång bestod av uppslagsannonser för deras modevarumärke Wera på vänstersidan och Åhléns övriga sortiment på högersidan.
– Utmaningen var att profilera Wera och samtidigt bygga Åhléns varumärke. Att ha en hög modegrad samtidigt som vi visar mångfalden i Åhléns utbud, säger Hedvig Hagwall Bruckner, copy på King.
– Det var roligt att utnyttja klassiska modeposer. Modeller ser ofta ganska lustiga ut då de gapar med munnen och ser lite kissnödiga ut. Vi fantiserade helt enkelt ihop scenarier kring poserna.
”Tusen möjligheter” verkar vara vinnande för er, åtminstone i den här tävlingen …
– Ja det är jättekul. När jag tittar tillbaka på våra kampanjer har det varit väldigt fruktbart.

Fakta

Uppdragsgivare: Ylva Bergqvist och Titti Bratt
Arbetsgrupp: Alexander Elers, Graziela Lages och Jonas Yrlid ad, Pontus Ekström och Hedvig Hagwall Bruckner copy, Lina Söderqvist projektledare, Ylva Abrahamsson och Catharina Erlandsson produktionsledare och Andreas Sjödin fotograf

Se alla bidrag här



Lista