Oktober 2009

McDonald’s värsta sagor var en välförtjänt vinnare, i en övrigt svag omgång. Så sammanfattar juryn oktoberomgången av Månadens print.

Tero Marjamäki

Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) DD B Stockholm 184
2 (2) F&B 71
3 (3) Lowe Brindfors 61
4 (7) Storåkers McCann 60
5 (6) King 53
6 (5) Åkestam Holst 44
7 (–) Ruth 25
8 (10) Goss 20
8 (14) Ester 20
10 (–) Farfar 15
11 (–) Saatchi & Saatchi 11
12 (–) WW\ TBWA 8
13 (–) Form Helena Gyllensvärd5
13 (–) SCP reklambyrå 5
15 (–) Le Bureau 4
15 (4) Sunny Side Up 4

1 Värsta sagan

Kund: McDonald’s Byrå: DDB Stockholm

Åter står DDB Stockholm högst upp på tronen i Månadens print med sin trotjänare McDonald”s.

Sedan 2001 har hamburger­kedjan varje år delat ut barnböcker till sina Happy Meal-­kunder i samarbete med Läsrörelsen. I år gör man det under kampanjkonceptet ”Har du inga bra sagor?”. I annonsen berättas sagan om ”Draken Baldrockz eller Bob” på ett lite annorlunda sätt. Syftet är att lyfta fram hur svårt det är att komma på egna bra sagor och att man får nya barnböcker med varje Happy Meal.

Hur kom ni fram till denna lösning?
– Det är en enkel, rak och snabb idé. Har du inga bra sagor? Då kan du få det i samband med Happy Meal-köp, säger Magnus Jakobsson, copy på DDB Stockholm.

Hur löd uppdraget?
– Bok Happy Meal är bra. Det borde sälja mer. Hur gör vi?

Det svåraste med kampanjen, säger Magnus Jakobsson, var att skriva så att folk vill läsa/lyssna på ett sätt som samtidigt ska representera ”dåligt” eller ”avigt”.

Flera i juryn menade att bidraget var ”för roligt”. Hur ställer ni er till den kritiken?
– Det är annonsens ut­maning. Att vara dålig, men samtidigt läsvärd. Ingen läser en saga som är tråkig på ”fel sätt”. ”Kritiken” ser jag alltså som ett resultat av en lyckad annons.

Handen på hjärtat, har vi svenskar så dålig fantasi att vi behöver ännu fler barnböcker?
– Ja, fler böcker behövs alltid i en fungerande demokrati.

Slutligen – grattis återigen, hur många gånger har ni nu vunnit med McDonald’s?
– Vet ej. Har tappat räkningen. Men inte så många gånger som man kan tro, säger Magnus Jakobsson.

Fakta

Uppdragsgivare: Erland Cessan
Arbetsgrupp: Fredrik Simonsson ad, Magnus Jakobsson copywriter, Joachim Levin produktions­ledare, Leif Blondell originalare, Johan Östlund projektledare, Thomaz Brenizmark och Stevie Gurrasson illustration


2 Drömannonsen

Kund: Nya Uppslag/BT Byrå: Åkestam Holst

År 2006 instiftade Bonnier Tidskrifter tävlingen Nya Uppslag för att premiera årets bästa uppslags­annons. Sedan två år tillbaka har Åkestam Holst arbetat med att marknadsföra tävlingen och med temat ”Gör din annons innan någon annan gör den” tar byrån hem en andraplats.
– Vi ville sätta fokus på uppslaget som annonsform och visa på vad man kan göra med uppslaget rent kreativt, samt få så många som möjligt att delta i tävlingen, säger Johan Landin, ad på Åkestam Holst.

Juryn hyllade det charmiga tilltalet, men några menade att bidraget hade tjänat på att göras på riktigt, för reella kunder, som att man har ”missat” originalkampanjerna.
– Visst, vi hade kunnat valt den banan, men vi ville lyfta fram de idéer som aldrig riktigt tar sig fram, utan stannar på idéstadiet i byrålådan.
– I annonsen hade det lika gärna kunnat stått: ”Fanken nu hann konkurrenten andra före”, men det hade inte varit lika charmigt, säger Johan Landin.

Hur tänkte ni kring vilka idéer/annonser ni skulle lyfta fram?
– Vi valde tre annonser som vi trodde de flesta kreatörer skulle känna igen, och vi balanserade på gränsen, där någon annons kanske är svårare att koppla än den andra. Sedan ville vi ha annonser som hade gått som tydliga uppslag, och där det även fanns en tydlig konkurrent. Exempelvis fallet Volvo–SAAB, säger Johan Landin.

Fakta

Uppdragsgivare: Camilla Hedin
Arbetsgrupp: Åke Stamholst


3 Cheap and fast

Kund: Tele2 Byrå: Forsman & Bodenfors

I Forsman & Bodenfors Tele 2-kampanj som gick i dagstidningen Metro staplade man upp dagens nyheter i inne i tidningen.
– Vi ville illustrera något som är snabbt, i de andra medierna var det lättare. I radio läste vi upp trafiknyheterna extremt snabbt, likaså i tv där vi snabbt berättade om produktfördelarna kring Tele2. Men i en tidning bestämmer man som läsare farten själv.
– Första idén byggde på att bläddra i tidningen snabbt, men det blev svårt att realisera det så det här blev den bästa lösningen.

Hur lyckades ni få tag i nyheterna som skulle vara i tidningen nästa dag?
– Vi kommunicerade med Metro dagen innan, och fick veta på ett ungefär vad som skulle vara med. Vi hoppades att det inte skulle hända något omvälvande på natten, och nyheterna stämde sedan ganska väl.

Ni har använt er av fåret Frank i ett år nu, hur har det gått?
– Det har varit succé hela vägen, folk verkar ha tagit sig till sig honom väldigt bra. Han är lika stark nu som när vi lanserade konceptet, säger Lars Johansson.

Fakta

Uppdragsgivare: Frippe Stenberg och Marie S Dahl
Arbetsgrupp: Erik Sollenberg kundansvarig, Jerk Zander projektledare, Cilla Glenberg produktionsledare, Lars Johansson ad, Martin Ringqvist copy, Magnus Almberg formgivare, Factory F&B repro, retusch, original
Mediebyrå: Starcom


Folkets röst

McDonald's 34%

Nya Uppslag/BT 49%

Tele2 17%


Bonnier Tidskrifters tävling Nya Uppslag blev vinnare när folket har sagt sitt. Tvåa kom McDonald’s dåliga sagor och sist Tele2 med snabba sagor. 623 personer röstade.


Se alla bidrag här



Lista

1. Värsta sagan McDonald’s DDB Stockholm
2. Drömannonsen Nya Uppslag/Bonnier Tidskrifter Åkestam Holst
3. Mobilt internet – Cheap and fast Tele2 Forsman & Bodenfors
4. Bok Happy Meal McDonald’s DDB Stockholm
5. Har du det som krävs? Försvarsmakten DDB Stockholm
6. Uppdukning Göteborgs symfoniker SCP Reklambyrå
7. Julkampanj Rädda Barnen Lowe Brindfors
8. Vägskyltarna Volvo Forsman & Bodenfors
8. 430 gram Playground Åkestam Holst
10. Överlev din begravning Playground Åkestam Holst