Oktober 2012

En intern men multidimensionell annons för Roygalan vann månadens print, följt av en utbildande hantverkstriumf för ICA och teatraliska pinaler från NK.

Fredrik Hazén

1 Roygalan
Kund: Roygalan Byrå: McCann Stockholm- Det är en print om en film som handlar om en print. Så man k an nog säga att det är en extremt metafilosofisk annons, säger Björn Carlberg, copywriter på McCann och en av två upphovsmän bakom marknadsföringen för årets Roygala, som tagit hem storslam i detta nummers månadens kampanj.

Både print- och filmjuryn valde de respektive bidrage n till sina vinnare och för printjuryn var det viktigt hur väl annonsen hängde ihop med den övriga marknadsföringen, trots att tonträffen i de respektive enheterna var mycket olika . Dessutom var annonsen dramaturgiskt smart och väldigt rolig, tyckte juryn.

- Jag vet inte om vi ble v inspirerade av något särskilt, utan fokuserade väldigt mycket på just galan och vad den stod för. Vi tänkte väl att vi skulle göra något kring film, även om det var en print som skulle göras . Uppgiften blev mer avgränsad och överskådlig för oss genom att vi valde att göra utförandet på det sättet, säger Björn Carlberg.

Han lyfter fram att det är viktigt att våga nöja sig när man jobbar med print. Ofta finns det massvis med idéer, men relativt ont om plats.

- Det är skönt att jobba när man hittat en egen mall att jobba efter. Både jag och Henke gillar att berätta historier, men ibland kan det vara svårt att veta hur man utför dem.

I det här fallet var det skönt att vi hade kommit fram till den här mallen, då kunde vi bara stå bredvid och se på medan storyn rann igenom den.

På fråga om målgruppen så tror Björn Carlberg att det var fördel att det var "reklam för reklamare"

- Vi hade väl lite hjälp av att den här annonsen gick i branschmedia, eftersom läsarna snabbt kände igen sig och förstod sammanhanget, säger Björn

 

Så tyckte juryn Martin Ekelund, Tackolov
Svår brief löst på ett kanske inte så vackert, men kul sätt.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Gillade den dramaturgiska vändningen i annonsens början. Blev sedan lite uttråkad för att därefter bli imponerad över ännu en vändning! Formmässigt gillar jag kombinationen av icke-design och att tala med kreatörer på kreatörers vis. Bra!

Daniel Hallberg, King
Det finns problem i att bedöma "bransch-reklam" bredvid uppdrag från riktiga kunder, kan jag tycka. Bortsett från det: kul grepp, texten är kanske lite längsta laget.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Ett ord säger mer än 1000 bilder. Eller?

Ulrica Ingström, Blomquist Annonsbyrå
Jag älskar att printreklamen är en film – fast den är en print. De har verkligen löst det snyggt. Bäst.

FaktaArbetsgrupp:
Henke Almquist, Ad
Björn Carlberg, Copy
Carl Cassel final, Art



2 Färskvaruskolan
Kund: ICA Byrå: King
Juryn tyckte att Kings annonser för ICA var både vackra och lärorika med ett sympatiskt budskap. De tyckte också att det var skickligt att annonsen skapade en saluhallskänsla och helt skippade prisinformation, och därmed utmärkte sig bland konkurrenterna. Mycket av kunskapen som bjöds i annonser kändes dessutom ny. Något som förvånande även annonsens skapare Jonas Yrild och Pontus Thorén, ad respektive copywriter hos King:

Varför tog ni med just den fakta som var med i annonsen?

- Vi pratade med ett antal auktoriteter inom grillning och blev roade av det faktum att nästan allt vi visste om grillning, i själva verket var helt åt helvete fel.

Juryn hyllade också hantverket i annonsen och tyckte de var mycket snygga. Johan och Pontus har en förklaring till hur man lyckas med det:

- Anlita den bästa fotografen man kan hitta. I vårt fall Pelle Bergström, som är ett geni..


Så tyckte juryn Martin Ekelund, Tackolov
Jag är verkligen charmad av utseendet och att man vågar låta avsändare och avsikt åka i sidovagnen.

Markus Lindsjö, The Fan Club
Blir glad när ett jobb är så här genomarbetat! Anar att många faktiskt kommer läsa hela annonsen. Och de som inte gör det kommer ändå känna att ICA är kvalitet och bjuder på matkunskap och matlust.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Så jäkla matnyttiga annonser. (Obs Buskis!). Mycket bra att utbilda och slå hål på myter.
Tycker alltid att Ica gör stiliga annonser.

Ulrica Ingström, Blomquist Annonsbyrå
Jättevackert hantverk förstås, och underfundiga detaljer utan att det blir fånigt. Jag tycker om det sympatiska tonläget där jag inte blir upplärd utan får upptäcka själv. Känns både god och äkta..

FaktaArbetsgrupp:
Pontus Thorén copy
Jonas Yrlid ad
Anna Sjöberg produktionsledare
Mattias Bohlin projektledare
Pelle Bergström fotograf

 


3 Möbelpjäser
Kund: NK Byrå: GarbergsI ögonfallade och NK-snygga var några av juryns omdömen av annonserna som ska visar hur NK låter olika kulturinstitutioner använda varuhusets möbelavdelning som scen.

Juryn tyckte också att själva konceptet med gästande skådespelare var en stark idé, som hjälpte annonserna långt på traven.

- Utgångspunkten var att vi ville skapa något som skulle dra folk till varuhuset, vilket alltid är viktigt för NK. Vi ville därför förlänga annonsen till någonting riktigt som också kändes inspirerand- Lösningen blev en scen som utspelades i vad vi såg som hemmiljö och som därmed anknöt till inredning, säger Johan Wilde som är ad på Garbergs.

Eventet blev väldigt uppskattat och det var viktigt att annonsen hade en konstnärlig och dramatisk känsla. Att den var väldigt snygg kan förklars med NK:s arv, tror han.

- NK står för någon slags kvalité, med ena foten i ett klassiskt arv och den andra i en egen röst. De har en självsäkerhet i sin kommunikation och det känns som att slutsatsten är viktigare än beståndsdelarna. Det gör att finishen blir naturlig och att det finns ett oängsligt genomförande.


Så tyckte juryn Martin Ekelund, Tackolov
Mycket fina bilder. Blir väldigt sugen på att se resten av vad som verkar vara en väldigt spännande kampanj.

Markus Lindsjö, The Fan Club
NK-vackra annonser för ett intressant och spännande projekt. Dock lite tveksam om de verkligen lockar folk till evenemanget.

Daniel Hallberg, King
NK har ju många fina, liknande kampanjer i bagaget. I just denna kampanj tycker jag det var smart att associera sig med den finkulturella scenen.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Så här ska NK sminka sig, så här ska NK prata. Jag både tittar och lyssnar.
Hur pratar Sickla köpcentrum nu igen med mig?

Ulrica Ingström, Blomquist Annonsbyrå
En fin annons på en jättebra idé som nog var svår att göra som print. Stilfullt tycker jag, och mycket NK.

FaktaCopy: Johanna Reis, Rebecka Osvald, Per Forssberg
AD: Johan Wilde, Malin Von Werder
AD-assistent: Evelina Nevréus
Produktionsledare: Cilla Beckeström
Projektledare: Jan Lindforss
Formgivare: Beatrice Sztanska

Samarbetspartners
Fotograf: Julia Hetta / LundLund
Scenograf: Martin Bergström / AgentBauer
Fotoproducent: Helena Modin / Miine
Repro och Retusch: Linjepunkt
Mediabyrå: Scream / Joakim Regheim



Anna Qvennerstedt
För att de gjorde oss gladast

 Etta blir Roygalan. Otroligt nog. Det ÄR svårt att vinna en reklamtävling med en annons för en annan reklamtävling. Åtminstone när konkurrenterna är stora (= svåra) kommersiella uppdragsgivare. Men juryn trillar dit ändå. För det är så fint och roligt gjort. Annonserna för Roygalan är helt enkelt de som gör juryn gladast just den här gången. Och det är väl det som är Månadens kampanjs styrka, här får man premiera sådant som är förbannat bra även om det råkar vara förbannat bra i ett mindre sammanhang.

ICA-annonserna gillar jag för att jag vet vilken ansträngning som ligger bakom. För att det egentligen är helt oglamoröst att göra en annons om kött, men någon har gjort sig det omaket ändå och kommit ut med annonser som ger ännu en dimension av ICA-varumärket. Som folk också kommer att vilja läsa. Bra gjort.

NK-annonserna är kanske omgångens intressantaste. Vad bedömer vi här, printenheterna eller idén att skapa teater av NK:s möbelavdelning? För den idén är toppen, den lyfter huvudet över det mesta i Månadens print-omgång. Men juryn tycker att själva annonserna kunde ha gjort sitt sammanhang ännu större rättvisa. Väl medvetna om att vi då ställer högre krav på upphovsmännen till dessa annonser än på upphovsmännen till diverse andra. Men den båten har ni själva satt er i, Garbergs, genom att upprepade gånger lyfta NK:s printjobb till nivån strax över den här.

Anna Qvennerstedt, är copy på F&B och printordförande


Lista

2. ICA, Färsvaruskolan, King
3. NK, Möbelpjäser, Garbergs
4. SOS Barnbyar, Inget barn ska behöva vara ensamt, Åkestam Holst
5. Norwegian, WiFi, Garbergs
6. Toyota, Prius Plug-in Hybrid, Saatchi & Saatchi
7. Posten, Tumavtrycket, Åkestam Holst
8. Moderna Museet Malmö, Supersurrrealismen, McCann
9. MedMera Bank AB, Korvskon, Smicker AB
10. Ford Motor Co, Hjälp från ovan, Dedicate

Jury


Anna Qvennerstedt 
Juryordförande


Wilhelmina Gabriele



Jonas Frank



Hedvig Hagwall
Bruckner


Emmeli Österdahl


Enis Püpülek


Petter Lublin


Fredrik Gustafson


Markus Lindsjö

Sara Paborn