September 2006

En försommarkampanj från Coop och Lowe Brindfors tog hem höstens första Månadens print. På prispallen kom också landets bästa partireklam, fi av Maria Fredrikson och Jonas Ekstrand, följt av Åhléns fiffiga inredningsannonser signerade King.

Av: Magnus Helander & Maria Lindholm

Tio-i-topp september

1. Vårens primörer
Coop/Lowe Brindfors
2. Valkampanj 06
Feministiskt initiativ/frilans Maria Fredriksson och Jonas Ekstrand
3. Heminredning
Åhléns/King
4. I stan utan bil
Västtrafik/J erlov & Co
5. Gratis gymkort till alla!
Stadium/Forsman & Bodenfors
6. Hemleverans
Apoteket/Forsman & Bodenfors
7. 99 procent går fria
Stafett mot våldtäkt/frilans Mitte & Lotta
8. Streethorsing
Wesc/Wesc
< b>9. Interners samling
Gbg räddningsmission/Goss
9. Hej makthavare
Alliansen/Storåkers McCann

Se alla bidrag

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 85
2. Lowe Brindfors 53
3. Åkestam Holst 52
4. Saatchi & Saatchi 38
5. King 25
6. Storåkers McCann 19
7. DDB Stockholm 18
8. Garbergs 14
9. SWE 14
10. Leo Burnett 11

1 grönsakerna vinner igen

KUND: coop BYRÅ: lowe brindfors

För exakt ett år sedan vann Coops grönsakskampanj med grönsaker i form av inre kroppsorgan Månadens print. Nu vinner uppföljarkampanjen om halva priset på primörer förstaplatsen. Kampanjen gick i början av juni, utomhus, i print, i butik och på butiksmaterial som kassar. Egentligen skulle den ha tävlat i förra månadens omgång som var en uppsamling för sommaren men fick dispens till den här månaden då det var krångel i bidragsinlämningen. Fredrik Lieberath som även fotograferade första kampanjen har gjort den här med primörer som ser ut som kroppsdelar – en jordgubbe som en mun, en lök som ett bröst, sparris som ben och kål som en rumpa.
– Kampanjen var också en enorm försäljningsframgång. Coop femdubblade sin försäljning av primörer och drog med sig hela frukt- och gröntavdelningen i försäljningsökningen. Kampanjen drog verkligen folk till butiken, berättar projektledare Maria Lundvall .
– Ett annat starkt incitament var att grönsakerna kostade halva priset, säger hon.

Hittills har man inte gjort någon tredje uppföljning på kampanjen, ingen är heller planerad. I den vinnande kampanjen var temat "skönhet kommer inifrån" eftersom man både mår bra på insidan och utsidan av att äta mer grönsaker.
– Coop är en sund affär både för ekonomin och hälsan. Det handlar mycket om att stimulera kunderna till att göra hälsosammare val. Det yttre dramatiseras och vi leker lite grann med bilderna man känner igen från skönhetsindustrin, säger Maria Lundvall.

Lowe Brindfors jobbar med alla delar av Coopuppdraget, det övergripande varumärket på strategisk nivå, underliggande varumärken och Medmera-kortet. Juryn var imponerad över hur snygga annonserna är och tycker de är en smart vidarebyggnad på den tidigare framgångsrika kampanjen. Det fina ad-jobbet gör att man tittar extra länge även efter att man förstått budskapet.

Uppdragsgivare: Bodil Jönsson-Lindgren
Arbetsgrupp: Tove Langseth ad, Olle Langseth copywriter, Maria Lundvall projektledare, Stina Grundsell produktionsledare, Anette Söderberg original, Fredrik Lieberath fotograf, Ulrika Dalin art buyer


2 bäst valreklam på 2:a plats

KUND: feministiskt initiativ BYRÅ: frilans jonas & maria

När valreklamen sattes upp hade Resumé en omröstning på nätet vilken reklam läsarna tyckte var bäst. Feministiskt initiativs kampanj vann överlägset. Nu var den också nära att vinna Månadens print. Kreatörer bakom kampanjen var frilansarna Maria Fredriksson, fram till nyligen copy på Åkestam Holst, och ad Jonas Ekstrand. Bland de rosa affischlösningarna med vit text som sattes upp överallt i staden fanns flera alternativ:

"Vad roligt att så många partier kallar sig feministiska. Riktig humor faktiskt. Vad sägs om lite allvar? Feministiskt initiativ"
"Vi tycker inte att män ska behöva gå på porrklubb för att bli dominerade. Vad sägs om fler kvinnor i styrelserummen? Feministiskt initativ".

Juryn tyckte att tonen i kampanjen är perfekt och att det är omöjligt att tycka något annat än att hålla med i alla budskap. Hade partiet skötts lika bra som kampanjen hade det gått mycket bättre i valet.
– Vi ville visa att feministiskt initiativ inte är ett enfrågeparti, vilket många uppfattar det som, utan att de har många saker att säga och att de har både självdistans och humor, har Jonas Ekstrand tidigare kommenterat kampanjen.

Uppdragsgivare: Lotten Sunna
Arbetsgrupp: Jonas Ekstrand och Maria Fredriksson, båda kreatörer


3 annorlunda medielösning

KUND: åhléns BYRÅ: king

Åhléns och King ville här ta Åhléns payoff "Tusen möjligheter" ett steg längre som koncept. En av lösningarna visar ett helsidesfoto på ett kalt vitt vardagsrum som föregås av en genomskinlig plastsida med nytt möblemang. När man vänder sidan får man före och efter-effekten. Juryn tyckte att idén var enkel och självklar och mycket bra genomförd. Samtidigt också att den var lite kontraproduktiv eftersom miljöerna utan alla nya inköp ibland såg bättre ut.
– Konceptet visar verkligen på möjligheterna, vi tycker det är ett enkelt sätt att förmedla budskapet som en konceptuell tanke, säger Christoffer Ramfors , projektledare på King om kampanjen.

Åhléns har gjort separata överenskommelser med varje tidning med mediebyrån Mindshare. Annonserna har gått i Allt i hemmet, Damernas värld, Elle interiör, Femina, Hus & hem, Plaza Interiör, Residence och Sköna hem.
– Roligt att kunna göra det här brett och inte som en oneshot. Det var mycket tekniskt jobb hur allt skulle plåtas, vi har också gjort så att plastsidan täcker saker i grundbilden, som pappershögar på golvet eller disk på bordet, säger Alexander Elers , tidigare ad.

Uppdragsgivare: Ylva Bergkvist och Titti Bratt
Arbetsgrupp: Patrik Reuterskiöld och Alexander Elers ad:ar, Christoffer Ramfors projektledare, Carina Winte-Jernström och Alexandra Wallgren produktionsledare, Philip Karlberg fotograf
Art buyer: Day
Stylist: Robert Rydberg
Övrigt: Set-Design, Roberta Holm

Se alla bidrag



Lista