September 2008

I en svag omgång tog Valentin & Byhr sin första seger för året med sin kampanj för Bok- och biblioteksmässan. Tvåa kom Lowe Brindfors för Folkoperan. Trea nykomlingen Svensson med en kampanj för Miljöpartiet.

Av: Linus Fremin

Reslutat denna omgång

1. Ge aldrig upp, Bokmässan -08 Valentin & Byhr
2. Glada änkan, Folkoperan Lowe Brindfors
3. Olika vä rde, Miljöpartiet Svensson
4. Kina, Fokus RBK
5. Begränsad upplaga, NK Lowe Brindfors
6. Gorillaholic, Roygalan DDB Stockholm
7. Reklam som fungerar, Sveriges Annonsörer Lowe Brindfors
8. Återvinningssymbolen, Renault Nordic Grey Stockholm
9. Handavtryck, Göt eborgs Räddningsmission Goss
9. Rosen, Radiotjänst Draft FCBSe alla bid rag här

Printtoppen 2008

1 (3) DDB Stockholm 112
2 (4) Lowe Brindfors 41
3 (2) Forsman & Bodenfors 35
4 (12) Grey Stockholm 27
5 (6) Åkestam Holst 22
6 (7) Storåkers McCann 19
7 (–) Valentin & Byhr 16
8 (5) Goss 15
9 (8) Garbergs 14
10 (9) ANR BBDO 11
11 (–) Publicis Stockholm 10
12 (1) King 9
13 (–) Svensson 8
13 (–) Sveriges Television 8
15 (–) RBK 7
16 (18) Jerlov 6
17 (17) Abby Norm 5
18 (–) IK Stockholm 4
18 (–) Maria Fredriksson & Jonas Ekstrand 4
20 (–) Ester 3
20 (15) Peacock 3

1 Ge aldrig upp!

Kund: Bokmässan 2008 Byrå: Valentin & Byhr

Valentin & Byhr tog sin första seger för året i överlägsen stil med en kampanj för Bok- och biblioteksmässan. Den visade refuseringsbrev som kända författare fått i början av karriären. Bland andra Astrid Lindgren och John Ajvide Lindqvist.
Författaren till ”Grabben i graven bredvid”, Katarina Mazetti, fick i sitt refuseringsbrev följande råd: ”Vårt råd är dock att du läser boken högt för dig själv och verkligen känner efter; är detta bra? Vi tror att du kan författa mycket bättre saker om du bara ger ditt skrivande tid.” Där kan man snacka om att bli uppmuntrad och förolämpad på en och samma gång. Syftet med kampanjen är att visa att man aldrig ska ge upp.
– Vi har gjort reklam för mässan i många år och vill i grunden hylla skrivandet. Uppmana och hylla skrivandet, säger Magnus Tengby, ad på Valentin & Byhr.
Hur kom ni på idén?
– Faktum var att idén kom när jag var på Tylösand och såg Per Gessles refuseringsbrev från skivbolagen. Det hängde bara där mellan hans guldskivor. Det var en massa med år sedan, men det har legat kvar i bakhuvudet.
Är breven verkligen äkta? Många i juryn trodde inte alls det.
– Ja, absolut. Vi kontaktade en mängd författare och väldigt många tyckte idén var riktigt rolig. Många ville vara med, men få hade tyvärr sparat sina refuseringsbrev. Vi ville helst ha författare som var aktuella under själva mässan, men Astrid Lindgrens brev var ett så bra exempel så det kom med också, säger Magnus Tengby och fortsätter:
– Nästan alla författare har blivit refuserade någon gång och vet hur bittert det kan vara. Vi ville på ett enkelt sätt visa att man aldrig ska ge upp.
Vad tyckte förlagen som hade refuserat om det här tilltaget?
– Vi snackade med många av dem och alla kände att det här var något som de kunde bjuda på, säger Magnus Tengby.

Fakta

Uppdragsgivare: Birgitta Jacobsson Ekblom och Anna Falk
Arbetsgrupp: Ulrika Ramstedt projektledare, Shohreh Zare produktionsledare, Christian Wetter copy, och Magnus Tengby ad

2 Glada änkan

Kund: Folkoperan Byrå: Lowe Brindfors

Lowe Brindfors fortsätter att skörda framgångar med sina kampanjer för Folkoperan. Den här gången blir det en andraplats i Månadens print. för föreställningen ”Glada änkan” som illustreras med en blomsterkrans med den morbida formuleringen ”Äntligen!” på.
– Vi utgick från änkan och försökte se hennes mans bortgång ur hennes perspektiv. När mannen dör får hon plötsligt frihet och en enorm förmögenhet. Att bli glad när någon dör är väldigt tabu­belagt därför kändes den vinkeln också intressant, säger Petter Lublin, ad på Lowe Brindfors.
Formmässigt ville man hålla en stram form för att anknyta till begravnings­temat och skapa kontrast till det absurda budskapet på blomsterkransen.
Juryn kände att det kändes väldigt mycket som Folkoperan, att ni har skapat ett visst uttryckssätt i allt ni gör för dem, vad säger du om det?
– Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Snarare är det väl så att vi försöker uttrycka idéer kring föreställningarna än att visa exakt vad handlingen är. Det är ju lite ovanligt i teater och opera­sammanhang, säger Petter Lublin.

Fakta

Uppdragsgivare: Elenor Wol­gers och Frida Edoff
Arbetsgrupp: Kalle dos Santos och Petter Lublin ad, Martin Ericson copy, Marie Klinte projektledare, Cecilia von Uexküll produktions­ledare, Margaretha Ekstrand-Almér original och formgivning, Emil Larsson foto, Marianne Petterson-Soold kalligraf, Caroline Agné art buyer och Andreas Lindström, Bildinstitutet retusch


3 Olika värde

Kund: Miljöpartiet Byrå: Svensson

Svensson Reklambyrå knep tredjeplatsen för sin kampanj för Miljöpartiet. Annonsen togs fram i samband med Dagens Nyheters Reklamcupen och vill ta upp jämställdhets­frågan. Det gör man genom att illustrera att kvinnor pryder sedlarna med lägre valörer, medan män pryder de högre.
– Det var en i vårt juniorteam, Thomas Backlund, som satt med lite sedlar på bordet och sade ”kolla här, här har vi svensk jämställdhet riktigt bra illustrerat”. Och när jag såg det kände jag direkt att det var rätt, säger Filip Lindquist, ad på Svensson.
Många i juryn sade just att de inte hade tänkt på det tyvärr…
– Det har nog ingen riktigt gjort. Det blir väldigt starkt när man ser det. Kanske var det inte medvetet när de gjorde sedlarna, men det säger ändå något.
Svensson har samarbetat med Miljöpartiet sedan man gjorde deras förra valkampanj. Nu har Miljöpartiet valt att gå ut i en ny pitch inför nästa val.
– Det är tråkigt, men vi har bestämt att inte avsätta pengar för att vara med i pitchen. Vi har sagt att om de inte är nöjda med några av de nya byråerna är de välkomna tillbaka till oss.

Se alla bidrag



Lista