September 2009

King visar att ICA-konceptet fungerar lika bra i print som i tv-rutan och ror hem en jordskredsseger i Månadens print september. Tvåa kommer DDB Stockholms med McDonald’s och tredjeplatsen lägger Storåkers McCann beslag på med sin ”Dåliga förlorare”.

Tero Marjamäki

Se alla bidrag här

Printtoppen 2009

1 (1) DDB Stockholm 151
2 (7) Storåkers McCann 60
3 (3) Lowe Brindfors 57
4 (2) F&B 56
5 (6) King 53
6 (–) Ruth s25
7 (5) Åkestam Holst 25
8 (14) Ester 20
8 (10) Goss 20
10 (–) Farfar 15
11 (–) Saatchi & Saatchi 11
12 (–) WatersWidgren\TBWA 8
13 (–) Form Helena Gyllensvärd 5
13 (–) Ink Copywriting 5
15 (–) Le Bureau 4
15 (4) Sunny Side Up 4

Stig och Ulf som banktjänstemän i den senaste ICA-kampanjen från King.

1 ICA Banken

Kund: ICA Byrå: King

ICA:s reklamfilmer startade kring lucia år 2001 och producerades till en början av King och Tre Vänner. Från och med hösten 2003 producerar King ensamma filmerna. Till printkampanjen har man valt att använda sig av de välkända karaktärerna Ulf och Stig från filmerna.
– Vi ville skoja lite med de traditionella bankerna, däri ligger idén. Driva med hela den bilden som finns bland traditionella banker där välsittande kostymer och polerade marmorgolv figurerar frekvent, säger Mattias Bohlin, projektledare på King.

Bakgrunden till kampanjen var att berätta om ICA Banken och dess utbud.
– Tidigare har inte ICA Banken gjort några större strategiska nedslag externt utan mestadels kommunicerat internt via sina egna kanaler.
– Nu ville vi helt enkelt kommunicera att ICA är både en livsmedelskedja, och en bank, säger Mattias Bohlin.

Och kampanjen börjar redan ge effekt. Förutom juryn som föll pladask för de charmiga annonserna visar även allmänheten i olika undersökningar positiv respons.
– I kännedomsmätningar och undersökningar uppger folk att de uppskattar kampanjen väldigt mycket, förhoppningsvis ger det även effekt i antal kunder till ICA Banken.

Är det lika svårt att göra humor i print som i film?
– Det är enklare att dramatisera i rörligt medium som exempelvis tv där ljud och bild hjälper till. Till print får man göra lite annorlunda, men jag vill inte påstå att det ena är svårare eller lättare än det andra, bara annorlunda, säger Mattias Bohlin.

Fakta

Uppdragsgivare: Bo Lagergren och Johanna Lepistö
Arbetsgrupp: Mattias Bohlin projektledare, Anna Magnusson Sjöberg produktionsledare, Frank Hollingworth cd, Jonas Yrlid och Nima Stillerud ad, Nicklas Karlson copy, Patrik Andersson original, Peter Gehrke fotograf


2 Flowchart

Kund: McDonald’s Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm och McDonald’s har visat sig vara en lyckad kombination. Flera gånger om. Och denna gång är inget undantag. Nu kommer de tvåa med ett alternativt flödesschema som visar att alla vägar bär till McDonald’s. Vare sig man vill eller inte.

Berätta hur ni kom fram till idén med flödesschemat.
– Det är en rätt enkel idé som mynnar ur flowchartkonceptet som är ganska exploaterat, med undantag för reklamgenren. Populär­kulturen lade grunden till denna typ av flödesschematiska humor.
– Själva idén var att på ett humoristiskt och lättbegripligt sätt ge en sorts lektion eller snabb utbildning i form av ett flowchartschema och samtidig lyfta fram att CSN-kortet ger rabatt på McDonald’s.

Kan inte annonsen upplevas provocerande? Det går ju inte att hamna någon annanstans än på McDonald’s?
– Provocerande? Nej, absolut inte. Jag skulle vilja se den som blir provocerad av det här. Annonsen är gjord med humor och komik, det går inte att gå vilse i det.
– Är du en hungrig student som vill komma undan lite billigare är McDonald’s det rätta stället, säger Magnus ­Jakobsson.

Fakta

Uppdragsgivare: Christer Liliegren
Arbetsgrupp: Fredrik Simonsson ad, Magnus Jakobsson copywriter, Johan Ekelund produktions­ledare, Daniel Liljas originalare, Johan Östlund kundansvarig


3 Hundkapplöpning

Kund: Riksgälden Byrå: Storåkers McCann

Storåkers McCann firar nya framgångar med sin långkörare ”dåliga förlorare” för Riks­gälden. Trevlig, rolig och djuriskt mänsklig var några av om­dömena från juryn som föll för bidraget och gav det bronsplatsen.
– Vad kul. Och hedrande att komma på pallplats, säger Robert Nygren, projekt­ledare på Storåkers McCann.

I kampanjen som tidigare har koncentrerat sig kring människor har fokus nu flyttat över till djurens värld. Närmare bestämt hundar och greyhoundracing.
– För varje del i kampanjen har vi successivt vågat ta ut svängarna något. Till den här kampanjen ville vi lyfta sporter med djur och valet stod mellan hästar och hundar. Till slut föll vi för det sistnämnda. Greyhoundhundar är sjukt tävlingsinriktade, vilket passar perfekt in på temat ”Gillar du att vinna men hatar att förlora”.

Syftet med kampanjen är att tydliggöra Riksgäldens position som en trygg aktör.
– Att man som sparare helt enkelt har allt att vinna men inget att förlora. I de tidigare kampanjerna har vi satsat på en hög igenkänningsfaktor så att man inte bara skrattar åt, utan faktiskt med personerna i kampanjen.

Fakta

Uppdragsgivare: Christin Dylén
Arbetsgrupp: Ola von Bahr ad, Christian Heinig copywriter, Robert Nygren projektledare, Mirja Hjelm produktionsledare, Eric Moretti original, Sven Prim fotograf

Se alla bidrag här

Folkets röst

ICA 36%

McDonalds 20%

Riksgälden 44%


Storåkers och Riksgälden vann när Resumés läsare fick säga sitt. 594 personer röstade.



Lista

1 ICA Banken, ICA King
2 Flowchart, McDonald’s Jönköping DDB
3 Hundkapplöpning, Riksgälden Storåkers McCann
4 Världens mest kända hamburgare, McDonald’s Örebro DDB
5 Full koll, Telia DDB
6 Man & kvinna, Happy Pancake WatersWidgren\TBWA
7 Över 2 000 programpunkter, Bok & Bibliotek Sunny Side Up
8 Sömnlös på Playground, Playground Åkestam Holst
9 Ta bussen till Cannes, Citypaketet Åkestam Holst
9 Elsa Beskow, Nordiska Akvarellmuseet Shout