September 2013

DDB:s rekryteringskampanj för Försvarsmakten fortsätter i stor stil och vinner Månadens print-omgång.Tvåa kommer F&B:s bag-in-box för IQ och DDB:s annons för Daidalos i ETC kniper bronset.


Andreas Rågsjö Thorell


1 Det är mycket nu
Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB SthlmDet har varit ett händelserikt år för Försvarsmaktens marknadsavdelning. Budgeten har kritiskt granskats av Dagens Nyheter och "Vad håller du på med?" retade gallfeber på kultureliten. Att DDB:s kampanjer många gånger har varit okonventionella är marknadschefen Robert Forss nöjd med när han summerar året:

– "Vad håller du på med ?" hade ett innehåll som var provocerande för vissa. Samtidigt gjorde uppmärksamheten att rekryteringskampanjen för GMU har fått stort genomslag. Vi har hittat ett grepp som fungerar.
Försvarsmakten har under året konsekvent försökt få folk att reagera i en tid där informationsflödet gör att det blir lätt att stänga av och bli likgiltig. I kampanjen "Det är mycket nu" ville Försvarsmakten visa förståelse för hur svårt det kan vara att engagera sig, samtidigt gav man en invit till de som orkar bry sig. Kampanjen, som gick i flera dagstidningar, hade budskap anpassade till i vilken avdelning annonsen satt för att stärka relevansen.

– En viktig del av kampanjen var just kontexten. Att få målgruppen att tänka till i rätt sammanhang, säger Robert Forss.

Syftet med Försvarsmaktens kampanjer under året har varit att rekrytera folk till GMU. En militär grundutbildning som är första steget mot en karriär inom försvaret.

– De kampanjer som vi har genomfört 2013 blir en brygga till olika aktiviteter 2014. Vi har en hel del intressanta projekt nästa år som vi vill ska överraska, berättar Robert Forss.

Så tyckte jurynEmil Jonsson (Honesty)
Hög igenkänningsfaktor med ett tydligt och starkt formspråk. Jag håller med, vem orkar bry sig? Men frågan är om målgruppen orkar bry sig att ansöka?

Niclas Fors (Ord & Bild)
Försvarsmakten "Det är mycket nu"
Stark och väl utförd kampanj. Känns både träffsäkrare och mindre anklagande än den förra kampanjen "Vad håller du på med?

 

Fakta Business Director, Jacob Sandström
CD, Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson
Copywriter, Daniel Vaccino
Art Director, Joakim Khoury, Daniel Mencak
Projektledare, Sandra Kaludjercic Bergman
Produktionsledare, Tina Munck
Orginalare, Graphic Design
Retusch, Christian Björnerhag
Grafisk design, Niklas Sandvold.


2 Alkoholprofilen
Kund: IQ Byrå: Forsman & BodenforsForsman & Bodenfors reklam för IQ-projektet har prisats flerfaldigt. Under100-wattaren mottog byråns fem år långa arbete med "Eftertanke"-filmerna hem högsta valör i prestigekategorin "långsiktigt". När arbetsgruppen i höst skulle skapa en printannons för IQ tog man hjälp av Svenssondrickandets tustomte: bag-in-boxen. Istället för en vinkartong blev boxen en läkemedelsförpackning i annonsen med copytexten "Många av dina patienter självmedicinerar. Ofta med fel medicin i alldelles för stora doser." Annonsen publicerades i Läkartidningen och gav en andraplats i septemberupplagan av Månadens Print.

– Många människor använder alkohol som medicin. För att må bättre eller bedöva sig. Det funkar kanske på kort sikt, men är en usel idé på lite längre sikt, säger Ted Mellström copywriter på Forsman & Bodenfors.

Många i juryn efterfrågade er bag in box- som en fysisk enhet som ställs ut på relevanta platser. Hur tror du det hade fungerat?
– Bra tanke. Svårt att hitta relevanta platser, bara. Kanske kunde man göra en installation på Systembolaget.

Varför valde ni print?
– Målgruppen för just den här annonsen är läkare. Och då är en annons i en läkartidning fortfarande print den bästa lösningen.


Så tyckte jurynEmil Jonsson (Honesty)
En enkel, snabb och tydlig idé fungerar alltid.

Niclas Fors (Ord & Bild)

Subtil men ändå tydlig. Tråkig men ändå intressant.

 

FaktaUppdragsgivare: Christina Luttropp Voquer
Art Director: Ted Mellström
Copywriter: Jacob Nelson
Designer: Ellinor Bjarnolf
Original: F&B Factory
3D Produktion: Magoo
Projektledare: Maria Bergqvist
Produktionsledare: Helena Lignell

 

3 Ring så sparkar vi
Kund: Daidalos Byrå: DDB Sthlm"Gillar du inte bokomslaget? Ring så sparkar vi formgivaren". Så lydde DDB:s pardonlösa copytext. Syftet med annonsen var att lyfta fram Guy Standings bok "Prekariatet" som ges ut av bokförlaget och kunden Daidalos.

– Eftersom boken diskuterar klassbegreppet med utgångspunkt från arbetsmarknaden och effekterna av en alltmer "flexibel" sådan, ville vi hitta en idé som på ett tydligt sätt visade på dessa effekter. Det blev extra relevant och slagkraftigt när det visade sig att bokens formgivare inte var fast anställd och därför lätt kunde sparkas om förlaget så skulle önska, säger Olle Langseth copywriter på DDB.

Hur reagerade förlaget över att ni lyfte fram arbetsvillkoren där?
– Det tyckte att det var en stark dramatisering av de frågor som diskuteras i boken , sen gillade de tonen och formen eftersom många av deras böcker skildrar politiska teman.

Juryn föll framför allt för det nischade medievalet; magasinet ETC. En tidning som med samhällsintresserad läsekrets.

– Det är en tacksam plats då många av tidningens läsare är politiskt intresserade och därmed målgrupp för de frågeställningar som boken tar upp.

Har någon hört av sig i syfte att få formgivaren sparkad?
– Nej, vi hoppades nästan att någon skulle missförstå annonsen, men så blev det inte. Formgivaren är ännu kvar i tjänst.


Så tyckte juryn Emil Jonsson (Honesty)
Bra hook som väcker intresse. Ett relevant budskap i rätt media.

Niclas Fors (Ord & Bild)
Bra tydlig idé som tagits fullt ut. Stort plus till den extremt fula formen

FaktaCopywriter: Olle Langseth
Art Director: Tove Langseth
Graphic Design: Pärmartin Jonsson
Account Manager: Amanda Lublin


Rickard VillardDragningskraften i en printenhet.I dörren på McCann mötte trevliga Hanna Belander med en kram. Hanna, en viktig och bra motor i dessa möten, meddelande att hon inte skulle vara med vilket la en initial skugga över tillställningen. Det gick dock snabbt över när Peter Eriksson axlade rollen som ersättare med bravur.

Vi gick igenom bidragen, vad som var bra och mindre bra. Vad man kunnat göra bättre genererar de bästa diskussionerna. När det blir tyst är det bara att lyfta på hatten. I andra fall går vi igång på möjligheten att få göra en mer träffsäker lösning.

Euforin och törsten kring så kallade one-off lösningar - bild och logo, smart rubrik logo - som tidigare varit som knark för många kreatörer ser man mindre av, både här och i klassrummen på reklamskolorna. Att dragningskraften ligger någon annanstans bevisar tydligast i detta interna branschtidnings-forum. Vi förförs inte på samma sätt av en häftig bildlösning eller en snärtig rubrik utan den viktigaste frågan är den som många av de vi försöker nå ställer sig när de hamnar lite längre än vanligt på en printenhet - "vad vill de?".

Jag tycker det visar att vi som bransch tar ansvar för vilket värde vi tillför, snarare än internt navelskåderi. De senaste åren har svenska byråer fått utstå en del kritik för att vi inte haft mer printlösningar på shortlists i internationella stortävlingar, att vi rentav ligger efter i utnyttjandet av denna mediekanal. Jag skulle vilja hävda motsatsen. Vi vill fortfarande någonting med mediet, något som tillför ett riktigt värde för mottagaren. Det hade jag lite svårarare att se på en del av årets print-finalister i Cannes.

Rickard Villard är ecd på Lowe Brindfors



 



Lista

1) DDB, Försvarsmakten, "Det äär mycket nu"
2) Forsman & Bodenfors, IQ, "Alkoholprofilen"
3) DDB, Daidalos, "Ring så sparkar vi"
4) Garbergs, Björn Borg, "Björn Borgs says Da"
5) Shout, Burger King, "Bigger Fries"
6) M&C Saatchi, Stockholm Pride, "#GOWEST"
7) DDB, Scan, "Scan från grunden"
8) ANR BBDO, Arla Foods, "Naturens egen sportdryck"
Lowe Brindfors, Norges Sjömansråd, "Norsk Sjömat – LAKS"
Garbergs, NK, " Höstbegär"
Wonderleap & Eight, Salads and Smoothies, "Salads and smothies – till ditt jobb"
Lowe Brindfors, Folkoperan, "Trollflöjten – otämjd"
Forsman & Bodenfors, Apoteket, "Lust"

Jury


Rickard Villard (ordf)


Frida Wigström



Andreas Englund


Stephanie Moradi


Emil Jonsson


Johanna
Hofman- Bang


Peter Liedholm



Hanna Belander


Niclas Fors


Maria Wester


Emil Frid