Månadens print, april 2015

Gainomax och Saatchi & Saatchi kör vidare på att bananer är apmat, vilket var mitt i prick för printjuryn. DDB:s statistik på fotbollströjor för Oddset tog silvret och brons fick Acne Advertising för sin vältajmade "Men Stefan"-annons för Flygbussarna.

Yasmine Winberg

1. Banono

Kund: Gainomax  Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

En banan är big no no. I alla fall för en män-niska – och i alla fall enligt Saatchi & Saatchi och Gaino-max.

Det sedan 2005 flitigt använda sloganen ”Bananas are for monkeys” levererade senast i vintras en våldsam kampanj med blåslagna träningsprofiler som blev attackerade av apor på jakt efter bananer.

Månadens vinnare i printkategorin har en lite mer fredlig aura. Saatchi & Saatchi spinner vidare- på konceptet för att få träningsälskare att välja Gainomax i stället för frukt efter ett svettigt pass på gymmet.

Gainomax har ju kört med ”Bananas are for monkeys”-konceptet i tio år nu. Exakt hur svårt är det att komma på nya saker som flyger?

– Det är ju inte vi som jobbar i arbetsgruppen just nu som jobbat med konceptet i tio år. Utan alla kommer med nya tankar och tack vare att konceptet är ganska välkänt kan vi tolka det på olika sätt och ändå få igenkänning. Så det är inte så svårt som man kan tro ändå, säger Fanny Svensson, copywriter på Saatchi & Saatchi som jobbat med Gainomax i ungefär ett år.

Annonsen gick i Nöjesguiden, i sociala medier och på event. Bananer antar jag att vi kommer få se igen, men får vi se ”Banono” dyka upp igen?

– Kanske, vi får se. 


Fakta

Arbetsgrupp:Elin Johansson planner/projektledare, Marie Nodbrink produktionsledare, Gustav Egerstedt cd, Alexander Rehnby ad, Fanny Svensson copywriter, Jacob Hamilton formgivare


2. Statistik om allt och alla

Kund: Oddset/Svenska Spel Byrå: DDB Stockholm

I samband med den allsvenska premiären gjorde DDB tillsammans med Oddset Svenska Spel en annonsserie som lyfte fram klassiska allsvenska matchställ i ny tappning. Till det användes de välkända ränderna i IFK Göteborgs, Häckens och Sjurgårdens tröjor som stapeldiagram. Syftet var att påminna om lagens prestationer de tidigare säsongerna. Men också för att locka in till Oddsets statistiksida där den siffertörstige kunde plugga på. 

Så tyckte juryn

Jonas Frank, ad på Saatchi & Saatchi:
En smart och snabb bildlösning som funkar för oss som gillar att spela fotboll. Vore kul att fått se en lösning på ett lag som inte spelar i randig dock.


Fakta

Arbetsgrupp: Joakim Khoury, Mikael Nordberg & Daniel Vaccino kreatörer, Marina Floresjö produktionsledare, Pelle Josephson projektledare, Mikael Nordberg grafisk form, John Mattisson retusch, Fredrik Ottosson foto


3. Men Stefan

Kund: Flygbussarna Byrå: Acne Advertising

Det var få som undgick Acne Advertisings snabbfotade kampanj för Flygbussarna. Den 16 april kom avslöjandet att regeringens jetplan hade flugit från Arlanda till Bromma flygplats för att plocka upp ministrar.

Det fick Acne Advertising att tända till. På mindre än 24 timmar skapades en kampanj för Flygbussarnas nya linje mellan Bromma flygplats och Arlanda. Annonserna var direkt riktade till ministrarna Stefan Löfven Gustav Fridolin och löd: "Men Stefan. Du verkar ha missat vår nya linje mellan Bromma Airport och Arlanda".

Annonsen publicerades i Dagens Nyheter. Kampanjen syntes även på Aftonbladet.se, flygblad, Flygbussarnas Facebook-sida och på en Flygbuss som parkerades utanför Riksdagen.

Det skrevs om annonsen i Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri, Dagens Media, Resumé, Omni, Newswhip, GP och Nyheter24.

– Eftersom att Flygbussarna precis har lanserat linjen mellan Arlanda och Bromma kände vi "Gud, vi bara måste göra en grej på det". Vi knåpade ihop ett förslag som vi tog med marknadschefen Fredrik Thors, och han sa bara "kör!". Det är inte ofta det kommer en sådan här möjlighet, sa Emma Branting, projektledare på Acne Advertising, till Resumé när kampanjen hade körts ut. 


Så tyckte juryn

Jonas Frank, ad på Saatchi & Saatchi:
Älska snabbfotad reklam. All heder till kund och byrå för att sådan här blir av. Fast visst var det Gustav och inte Stefan de skulle hoppat på / Besserwisser


Fakta

Arbetsgrupp: Acne Advertising


 

 

Rätt bannons vann

Efter en klen inledning på året så har printkategorin vuxit sig allt större och starkare till juryns glädje. I den här omgången av Månadens print så samsades copylösningar med bildlösningar, och varianter däremellan.

Trots en stark omgång så lyckades månadens etta krossa allt motstånd tack vare humor, enkelhet och ett snyggt utförande. Gainomax är sitt koncept troget och fortsätter att använda humor för att på ett effektivt sätt väcka uppmärksamhet i en kategori som annars mest kommunicerar med flexande biceps och rutor på magen.

Idel lovord fick även månadens tvåa där allsvenska­ lagtröjor har omvandlats till segerstatistik för att berätta­ att Oddset har bäst koll på matchstatistik. En smart annonslösning som träffar rätt i krysset hos målgruppen.

Tredjeplatsen knep Flygbussarna med en reaktiv annons efter nyheten om regeringsplanet som flög sträckan Arlanda–Bromma för att hämta upp ministrar som hamnat på fel flygplats. En snabb replik på en aktuell händelse gör att annonsen förtjänar sin pallplats, särskilt när lösningen är både relevant och rolig.

Nästa gång vi i juryn träffas så är det september. DN:s reklamcup brukar resultera i många bra hel­sidor och vi ser fram emot en fullspäckad omgång med annonser som förhoppningsvis väcker stort avund hos juryn. 

Hanna Björk är creative director på Åkestam Holst 

 

 

 



Lista

1. Saatchi & Saatchi Stockholm, Gainomax, "Banono"
2. DDB Stockholm, Oddset/Svenska Spel, "Statistik om allt och alla"
3.  
Acne Advertising, Flygbussarna, Men Stefan
4. Nkel Kommunikation, Nordstedts Förlagsgrupp, "Hen är här nu" 
5. Forsman & Bodenfors, Apoteket AB, "Försvarets" 
6. M&C Saatchi Stockholm, Carlsberg, "Probably the best print ad for the world" 
7. En byrå med fyra lådor, Jagvillhabostad.nu, "Trångbott" 

Jury Print

  • Per Forssberg
  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Fredrik Kirkfjell
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren
  • Hanna Björk
  • Jonas Frank
  • Ludvig Ehrenstråle
  • Maria Hilmersson
  • Marcus Hägglöf
  • Ida Backman
  • Edvin Holm
  • Kristian Sahlberg
  • Hanna Belander
  • Staffan Lönner
  • Ebba Korlöf Sundberg