Gainomax skämtsamma Skam-passning är guld värd

Heter det gulebøjer eller heter det banan? Oavsett vilket vinner Saatchi & Saatchi förstapris i senaste omgången av månadens print, för sin norska tolkning av Gainomax klassiska slogan. Tvåa blir Oatly och trea kommer Volts printar för Försvarsmakten.

Gulebøjer

Kund: Gainomax   Byrå: Saatchi & Saatchi

I Nöjesguidens första nummer 2017 förekommer en intervju med den norska artisten Gabrielle som fått ett rejält uppsving genom succé-serien Skam. På en helsida bredvid intervjun placerades en klassisk konceptannons för Gainomax, som precis som resten av Sverige numera pratar låtsasnorska.

Juryn pratade en hel del om placeringen. Hur lyckades ni få den placeringen?
– Vi gjorde först ett inlägg med Gulebøjer-rubriken på sociala medier då det slog oss att det hade varit toppen om den gick att placera bredvid något redaktionellt innehåll med Skam-tema. Vi kontaktade Nöjesguiden och inte helt otippat skulle nästkommande nummer innehålla en artikel om serien. De var snälla och lät oss få platsen bredvid. Voilà, säger Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi.

Hur kom ni på idén?
– Min kära copywriter Fanny Svensson skickade ett sms. I bland behöver det inte vara så krångligt.

Vad har ni fått för reaktioner på annonsen?
– Projektledaren på vår pr-byrå tyckte att den var bra.

Har det norska temat även gått i andra kanaler, bortsett från Nöjesguiden?
– Japp, även på Facebook och Instagram. Den kommer även dyka upp igen i nästa nummer av Nöjesguiden. Stay tuned!

Till sist: Vad är det bästa med Skam?
– Alla kan relatera till det och att Norge helt plötsligt seglade upp som popkulturens högborg.




Fakta

Alexander Rehnby och Lisa Engardt art directors, Fanny Svensson copywriter, Maria Wester designer, Gustav Egerstedt creative director, Ebba Jander projektledare, Marie Nodbrink produktionsledare.




Årets hållbara artist

Kund: Oatly/Grammis   Byrå: Oatly Inhouse

När Sveriges musikelit samlades på Grammisgalan passade Oatly och Grammis på att uppmärksamma dem på att det nu finns en utmärkelse som inte enbart har med musik att göra. Nämligen Årets Hållbara Artist, ett stipendium instiftat av Grammis och Oatly.




Fakta

John Schoolcraft cd, Ida Backman copy, Björn Lindén art director, Sara Hansson och Emelie Nyman projektledare, Fredrik Nilsson original, Andreas Granath media specialist. Projektledare: Emma Bratthäll Projektledare: Jennie Östholm




Lätt att försvara

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Försvarsmakten gör rekryterande nedslag i diverse kanaler utspritt över året. Dessa tre printar tar avstamp i kampanjen "Du nya, du fria" som lyfter Sverige som ett progressivt land, som självklart är värt att försvara.




Fakta

Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Lisa Vaccino, Linus Bronge, Oskar Pernefeldt & Jörgen Berglund ad:ar, Petter Nylind copy, Daniel Vaccino cd/copy, Tomas Lilja & Erica Knutsson Thelin planner, Åsa Stjärnquist original, Staffan Kjellvestad retusch.





Jonas Frank, art director

Är en artist som tar tåget en hållbar artist?

Möte nr två. Det är väldigt trevligt att ses igen, känner nog alla i juryn.

Vi blir fint mottagna av Tove på DDB. Alltså inte vd-Tove, utan den andra Tove. Det slår mig redan i hissen att DDB minsann har något speciellt. Hissen är helt röd och väldigt liten, om man ser till hur många som faktiskt jobbar där.

Jag känner mig hemma direkt när jag kommer in och får sätta mig i en fåtölj, designad av någon som jag nu inte kommer på namnet på. Men modern, tänk Elle interiör, i färgen rosa. Lite fluffig. Rosa är också något som DDB liksom jag målat på väggar och effektfullt även i tak där hemma. Jaja, nog om detta.

Vi kom för att rösta på Månadens Print. Gainomax vann enkelt med sin roliga Skam flört. Smart också att den var placerad intill en artikel om Skam. Tvåa kom Oatly Inhouse, Grammis/Oatly som hade en del finurliga rubriker om hållbarhet. Vi diskuterade om hur det kan vinnas ett pris i hållbarhet som artist? Är det att ta tåget för artisten? Möjligt att de var några för många enheter. De borde sållat ut de bästa.

Försvarsmakten, "Lätt att försvara" kom på en hedrande tredjeplats med ett bra hantverk där Vi söker dig som vill försvara extrema värderingar var den vassaste enheten.

Jonas Frank, art director

Lista

1. Saatchi & Saatchi, Gainomax, "Gulebøjer"
2. Oatly Inhouse, Grammis/Oatly, "Årets hållbara artist"
3. Volt, Försvarsmakten, "Lätt att försvara"
4. NY Collective, Guide/Skydda PPE, "Fiskargubbens hemlighet"
5. Sebton & Co, Debaser, "Se dom live i stället"
6. KING, Guldägget, "Guldblicken"
7. Åkestam Holst, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, "See first"

Jury2017

  • Per Forssberg
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren

Tidigare omgångar

Februari 2017

December-januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November 2015

Månadens print oktober 2015

September 2015

Månadens print maj-augusti 2015

Februari 2015

April 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj - juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

Oktober 2011

Januari 2006

September 2006

Oktober 2006

November 2006

Årets bästa print

Jun-Aug 2007

September 2007

Månadens Print

Februari 2007

Februari 2008

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

December - januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

Oktober 2010

November 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är nya printjuryn!

Månadens Print

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Maj 2006

Juni-Juli Augusti 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

Maj 2007

Oktober 2007

November 2007

Årets bästa print 2007

Januari 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

DDB bäst på print 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

April 2010

Maj-juni 2010

Juli-augusti 2010

September 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

September 2011