Vältajmad semesterkampanj från Åkestam Holst tar hem månadens print

Månadens print Genom att anspela på den osäkerhet som kan uppstå när vi svenskar besöker internationella apotek tar Åkestam Holsts kampanj för Apotek Hjärtat hem månadens kampanj print. Silvret knips av Acnes blixtkampanj för IKEA medan bronsplatsen går till Volt och Försvarsmakten.

Dela sidan:

"Handla innan du reser"

Kund: Apotek Hjärtat   Byrå: Åkestam Holst

För många svenskar innebär jul- och nyårsledigheten en resa till varmare breddgrader, inte sällan till Thailand. Väl på plats är det säkert många som irrat omkring i diverse apotek och nervöst fingrat på burkar med obegriplig text i jakt på en ersättning till det som glömts hemma. Den osäkerheten har Åkestam Holst och Apotek Hjärtat tagit tillvara på i en rad printkampanjer. Inför sommarens presenterade visade de upp en liknande printannons, den gången riktad mot Greklandsresenärer.

Genom att återskapa den typ av generiska läkemedelsreklam som ofta synts utanför Sverige vill de få svenska resenärer att tänka efter före. Medan Greklands-uttaget gav gav ett silver, slagen av Childhood/King, tar Thailands-versionen hem förstapris i novemberomgången av månadens kampanj print.

Oskar Pernefeldt är en av tre art directors från Åkestam Holst som varit med och jobbat på projektet. I arbetsprocessen gick de igenom mängder av internationell läkemedelsreklam för att hitta den rätta tonen.

– Att Apotek Hjärtat har relativt öppna briefer är vad som möjliggjorde det här projektet från första början. Det ger oss en frihet att se ett behov på marknaden och skapa kommunikation utifrån det. Vår planner Karl Wikström har varit väldigt involverad i projektet från scratch och bidragit med olika insikter. I de första uttagen, precis innan sommarledigheten, fokuserade vi på Grekland medan blicken nu inför jul riktar sig mot Thailandsresenärer, berättar Pernefeldt.

Visa av egen erfarenhet kände arbetsgruppen trygghet i att även andra skulle känna igen sig i känslan av att vara förvirrade på internationella apotek. Den thailändska och grekiska copyn i uttagen berättar egentligen om ett avmaskningsmedel.

– Jag tror att de flesta som varit ute på resa kan känna igen sig i den förvirring som uppstår när man ska köpa läkemedel på plats. Själva uttagen är ett hopkok av de internationella exempel vi tittade på under arbetsprocessen. Det skulle egentligen kunna vara vilket läkemedel som helst, säger Pernefeldt.

Fotnot: På grund av många sena avhopp närvarade endast tre ledamöter vid månadens jurymöte. Resumé valde att genomföra mötet av respekt för de närvarande. För fullständig transparens redovisar vi detta.

Så tyckte juryn

Apotek Hjärtat står som solklar vinnare av årets sista printomgång. Snabb och smart lösning som får mig att känna mig lika osäker som Neo i Matrix kring vilket piller jag ska ta.

Axel Lokrantz Månson, art director, King.



Fakta

Karl Wikström, planner 
Sara Clevemar, projektledare 
Jennie Strinnhed, produktionsledare 
Lisa Vaccino, art director
Oskar Pernefeldt, art director
Daniel Vaccino, copywriter 
Magnus Jakobsson, CD 
Lotta Person, Grafisk Formgivare 
Retusch: B Smart 




"IKEA's response to Da Vinci"

Kund: IKEA   Byrå: Acne

Under många år rådde oklarheter kring huruvida Leonardo Da Vinci faktiskt var upphovsmannen till tavlan Salvador Mundi. När det väl var fastslaget har konstverket kommit att byta händer två gånger. Den andra försäljningen, vid auktionsverket Christie's, ledde till att tavlan blev den dyraste någonsin med ett pris på 450 312 500 dollar. 

Precis som när många andra exklusiva varumärken gjort stora satsningar såg IKEA en chans att göra en blixtkampanj för sin tavelram Virserum.


Så tyckte juryn

I linje med hur IKEA tidigare flörtat med bland annat Balenciaga fortsätter företaget kommentera vår absurda samtid på ett lekfullt sätt i sann IKEA-anda. Kul!

Axel Lokrantz Månson, art director, King



Fakta

Creative Director IKEA Creative Hub: Morten Kjær
Creative Director ACNE: Johan Bello
Creatives ACNE: Tiago Pinho, Isaac Bonnier, Joel Lindblad
Producer ACNE: Maria Widemar
Producer ACNE: Niclas Bergström
Project Leader ACNE: Lovisa Friman Bendz
Photographer ACNE: Anders Kylberg
Social media manager ACNE: Rebecka Hoffmann 
Assignment Leader IKEA Creative Hub: Louice Alvarsson

Client IKEA:
Jeroen Hubert
Jovana Basrak Keric
Sanne Esseveld




"Vi låter Sverige vara i fred"

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Försvarsmakten har i kampanjen "Vi låter Sverige vara i fred", framtagen av Volt, jobbat med att förtydliga det arbete de gör i det tysta. Det arbete som gör att vår vardag kan rulla på. I de här uttagen, som synts i både dagspress och magasin, ville de ge en djupare inblick i hur de jobbar och lyfter därför fram de internationella samarbeten Försvarsmakten genomför.


Så tyckte juryn

En serie printannonser som gör sig bra som komplement till de resterande enheterna i kampanjen. På egna ben står den sig något svagare och tenderar att bli för tung på information för att nå mig ända in i hjärtat.

Axel Lokrantz Månson, art director, King



Fakta

Art Directors: Jörgen Berglund och Johanna Johansson
Copywriters: Petter Nylind och Daniel Jakobsson
Projektledare: Malin Almqvist
Produktionsledare: Camilla Ryttare 
Strateg: Henrik Stampe 
Planners: Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin
Originalare: Åsa Stjärnquist 





Anna Jansson, copywriter, Zellout

"Kunden har köpt en helsida också"

Det händer igen, någon frågar resten av gruppen om vi ska fokusera på idén i det övergripande konceptet eller på just den där enheten. Och alla vet att det är den där annonsen som ska bedömas. Och alla vet att det gör diskussionen lite sämre.

Visst, print är inte vad print var. Men det är fortfarande en del i kanalstrategin, uppenbarligen. Så var är idéerna, kreativiteten? I en idé längre bort? Ja, ofta. I den aktuella annonsen? Oftast inte. Den tydligaste gemensamma nämnaren den här omgången, hela året faktiskt, är att bra idéer inte tas om hand när de ska bli print. Det kanske inte är konstigt eller förvånande med tanke på medielandskapet, men det är synd. Jag menar att när en tryckt annons kommer på tal ska vi vårda den kanalen precis som alla andra, vårda idén i den kanalen. Annars ska vi inte vara där. Jag vill att människor ska gilla reklam. Underhållas, känna något, få en tankeställare. Eller slita av håret som en matador. Jag vill inte att de ska passa på att kissa en gång till eller klicka på krysset så fort det bara går.

Det har dykt upp goda exempel det här året. Jag minns Delicatos fake news, jag minns Fonus med Säg det. Den här omgången vanns av Apotek Hjärtat på thailändska och det är välförtjänt. Men för mig är det mest talande i årets sista runda en annons om varför reklam är bra. Sveriges Annonsörer köpte en helsida i Dagens Nyheter för att berätta varför det var så många reklamavbrott i den avgörande matchen mellan Sverige och Italien i VM-kvalet. Den saknar idé. Sa ni att reklam är bra? Okej. Är det inte mer effektivt att få mig att känna det?

Jag vet inte hur länge printen lever, det jag vet är att den är en lösning i sin renaste form. Ord och bild som (oftast) jobbar tillsammans. Snabbheten. Känslan när allt sitter. Det är inte lätt, det är skitsvårt att göra en riktigt bra tryckt annons. Frågan är om vi ska bli fler som antar den utmaningen eller fler som helt enkelt låter bli. Men vi kan väl säga hej då till vänsterhanden?

Anna Jansson, copywriter, Zellout

Lista

1. "Handla innan du reser" av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat
2. "IKEA's response to Da Vinci" av Acne för IKEA
3. "Vi låter Sverige vara i fred" av Volt för Försvarsmakten
4. "Möhippan" av Saatchi & Saatchi Stockholm för Jeep
5. "En livsviktig investering" av Ruth för Läkare Utan Gränser
6. "Miraklet i Milano" av Forsman & Bodenfors för Sveriges Annonsörer
7. "Gullbergsvass" av Sturm & Drang för Trafikkontoret Göteborg

Jury Print 2017

  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren

Tidigare omgångar

Dec - jan 2019

Sep-nov 2018

Månadens Print jun-aug 2018

Mars-maj 2018

December-Februari 2018

November 2017

Oktober-November 2017

Maj-Augusti 2017

Mars-April 2017

Februari 2017

December-Januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-Augusti 2016

Mars 2016

April 2016

Februari 2016

December-Januari 2016

November 2015

Oktober 2015

September 2015

Maj-Augusti 2015

Februari 2015

April 2015

December-Januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-Augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-Januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-Augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-Januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-September 2012

Maj-Juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Juni-augusti 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

September 2010

Juli-augusti 2010

Maj-juni 2010

April 2010

Oktober 2009

September 2009

Juni-augusti 2009

Maj 2009

DDB bäst på print 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Juni-augusti 2008

Januari 2008

Årets bästa print 2007

November 2007

Oktober 2007

Maj 2007

April 2007

Mars 2007

December-Januari 2007

Juni-Juli Augusti 2006

Maj 2006

April 2006

Mars 2006

Februari 2006

Månadens Print

Här är nya printjuryn!

Februari 2011

December-januari 2011

November 2010

Oktober 2010

Mars 2010

Februari 2010

December-januari 2010

November 2009

April 2009

Mars 2009

Feb 2009

December - januari 2009

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Februari 2007

Månadens Print

September 2007

Jun-Aug 2007

Årets bästa print

November 2006

Oktober 2006

September 2006

Januari 2006

Feb-april 2019