Månadens print, april 2016

Tre solklara vinnare i ett decimerat startfält äntrade pallen denna omgång i print. Överst Östermalmsmäklaren med fint "öfrefokus" av Volt, tvåa kom Oatlys inhousetillvekade "Zhoklad åt alla", följd av Ruths lemur-selfies för Parken Zoo.

Julia Lundin

 

1. Östermalms östermalmigaste mäklare

Kund: Lagerlings Byrå: Volt

Volt fick i uppdrag av Östermalms-mäklaren och familjeföretaget Lagerlings att med lika delar attityd och självdistans lyfta deras ”öfvrefokus”. Och en stadsdel full av åttarummare och tjocka plånböcker är inte svår att driva med. Annonserna som publicerades i bland annat lokaltidningar och SvD Magasinet mynnade ut i en skrattfest – som även nådde juryn i print. Betyg som ”svinball” och ”ingen mercy här inte” tog Volt till en förstaplats.

Hur ni tänkte när ni fick briefen?

– Richard och de andra på Lagerlings hade en väldigt tydlig bild av vad de ville med uppdraget: en copybaserad varumärkeskampanj med balanserad humor, självdistans och fördomar om Östermalm på ett sätt som bara kunde ha Lagerlings som avsändare. Sedan gav de oss rubriken ”Klart grabben ska ha en vindsvåning” som exempel, så vi körde på i hopp om att toppa den, säger projektledaren Louise Wallgren och copyn Petter Nylind.

Var ni aldrig rädda för att stöta er med östermalmarna?

– Lagerlings sa ifrån när vi stretchade för långt. Det var ett par favoriter som inte klarade sig hela vägen, men vi har fått ut många bra budskap. Det är många östermalmare och konkurrenter som spontant har hört av sig till Lagerlings och gillar kampanjen. De allra flesta förstår ironin och vågar bjuda lite på sig själva, säger Louise Wallgren.

Projektledaren Louise Wallgren bytte i maj byrå från Volt till AWB och tog då med sig Lagerlings som kund. Nu tänker AWB utveckla varumärket ännu mer.

– Vi sitter precis i detta nu och jobbar med fortsättningen av kampanjen och andra spännande idéer.

 

Så tyckte juryn

Henrik Ljungström, Masscreation
Finurlig kampanj som verkligen stack ut i konkurrensen. Annonser man blir glad av är bra annonser.


Nicklas Lund, ad, Few
Med en fyndighet i text och bild träffar de exakt sin målgrupp med glimten i ögat.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Louise Wallgren, projektledare Petter Nylind, copy Stefan Lindros, Design director Helena Lindkvist, original


2. Zhoklad åt alla!

Kund: Oatly Byrå: Oatly inhouse

Zlatan-referenserna smyger fram i denna annons gjord av Oatly inhouse, för fotbollsturneringen Halör cup som Oatly sponsrar. "Sjukt rolig" och "passar bra efter mjölklobbyn", sa juryn och gav Zhoklad tummen upp!

Så tyckte juryn

Henrik Ljungström, Masscreation
Zkojig print som känns Old Zchool och modern på en och zamma gång

Nicklas Lund, ad, Few
Ett tydligt exempel på hur bra det kan bli när man fångar upp ett fenomen i rätt forum.

 


Fakta

Arbetsgrupp:
John Schoolcraft, CD
Björn Lindén, AD
Ida Backman, Copywriter
Jennie Östholm, Projektledare
Fredrik Nilsson, Grafisk design
Johan Girdo, Commercial Director


3. Djuren sköter snacket: Bella fotar

Kund: Parken Zoo Byrå: Ruth

Nu tar djuren över kommunikationen hos Parken Zoo. Istället för att tala om dem, låter Parken Zoo djuren tala för sig själva – genom kameralinsen. I den här annonsen visas den rödbukade lemuren Bella.

Så tyckte juryn

Henrik Ljungström, Masscreation
I mitt tycke den klart mest kreativa annonsen i startfältet, kanske att brödtexten kunde varit en smula kortare.

Nicklas Lund, ad, Few
En underhållande och sympatisk idé som enkelt förmedlar känslan av en NÄRA-DJUR-UPPLEVELSE.

 

Fakta

Arbetsgrupp:
Bella – lemur och fotograf
Jakob Fagerström – art director
Marie Liljegren – copywriter
Henrik Täppmark – creative director
Katarina Selley – projektledare
Maria Jacobsson – produktionsledare
Carin Thiberg – produktionsledare
Emmy Edström – produktionsledare


 


Douglas Dunér

Östermalm, zhokladmjölk och apor

Tre kampanjer var självklara på pallen denna printomgång. Lagerlings tog hem guldet med en promenadseger. Det var många hyllningar och skratt från alla i juryn. Kul! ”Men hallå! De skickade ju in jättemånga bidrag i samma!”, kanske många tycker, men juryn enades om de hade vunnit även om de hade skickats in var och en för sig. Zilvret bärgadez av Oatly för en print om deraz havredryck. Printen anzpelade på företeelzen att byta s mot z i vizza zportzammanhang. Juryn tyckte det var ett ztrålande zätt att ironizera hela hyzterin kring en vizz fotbollzzpelare.

Bronset gick till Parken Zoo med en serie printar i ny tappning. Juryn tyckte på det stora hela att det var ett roligt sätt att gestalta djuren. En skön brytning till välretuscherade bilder på zebror och lejon som zoon brukar ha.

Juryn uppfattade vissa inskickade bidrag som lite svårtolkade, vilket resulterade i många ”hmm”, ”Jag fattar inte” och ”Vad menar de?”.

Den här månaden var det väldigt få inskick. Så få att i princip alla gick direkt till shortlist.

Så kan vi inte ha det! Lägger därför in en påminnelse om att vara noga med att skicka in.

Nu är vi halvvägs igenom 2016. Volt har haft många bra pallplatser och ligger därför bra till i totalen. Som tur är bollen rund och allt kan hända.

Douglas Dunér är kreatör på Honesty



Lista

1. Volt, "Östermalms östermalmigaste mäklare", Lagerlings
2. Oatly inhouse, "Zhoklad åt alla!", Oatly
3. Ruth, "Djuren sköter snacket: Bella fotar", Parken Zoo
4. M&C Saatchi Stockholm, ”#gröntkort”, FC Rosengård / E.ON
5. Tillsammans Sthlm, ”Be a gentleman”, Eton shirts
6. Bergström & Sund, ”Spotify”, Part-Time Home
7. JMW Kommunikation, ”Våra nöjdaste kunder”, Signaturresor