Känslosam relationshistoria ger guld till Åkestam Holst

Månadens print Ikeas "Där livet händer" tar återigen juryn med storm. Annonser under konceptet kammar hem både första- och tredjeplats i senaste omgången av Månadens Print. Tvåa kommer Saatchi & Saatchi med Jeep-annonsen "Familjen Junker".

Dela sidan:

Glid inte isär

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

En madrasskil står i fokus när Åkestam Holst och Ikea berättar en relationshistoria. Syftet är att visa att en så anspråkslös pryl som en madrasskil kan föra två människor lite, lite närmare varandra.

– Det finns minst sagt många versioner av denna text sparade i diverse textdokument, haha. Mycket ströks dock både för att få plats med texten, men också för att landa i en berättelse med sån pass bredd att alla kunde hitta något att känna igen sig i. Men egentligen var det inte så krångligt. Även fast alla förhållanden är olika finns det trots allt vissa känslor, företeelser och beteenden som är gemensamma för de flesta. Den uppslukande och endorfinstinna nyförälskelsen, den slentrianmässiga vardagen och allt däremellan, säger Stephanie Moradi, copywriter på Åkestam Holst.

I hur stor utsträckning är historien inspirerad av verkliga händelser?
– Mja, den är ju självfallet dragen åt alla möjliga håll. Ingen i arbetsgruppen har, så vitt jag vet, hånglat i ett utställningsrum på Ikea inrett för tonåringar till exempel. Men däremot sitter vi alla på "vad du vill äta till middag"-sms:en och de generella konsekvenserna av vardagspusslet som går ut över förhållandet – som tidsbrist, trötthet och irritationer. Alla vi kreatörer är i långa förhållanden så det fanns ändå en hel del vardagsinspiration att hämta, haha. Men alla i gruppen pitchade in saker, och så valde vi de delar som kändes bäst och mest passande för berättelsen. Smeknamnet Gosis är dock 100 procent sanningsenligt! Det tillhör en kär kollega på kontoret, säger Eva Wallmark, art director.

Man kan även bli imponerad av formen på annonsen och den nästintill obefintliga bristen på avstavning. Hur svårt har det varit att få till?
– Det var ändå lite kämpande och en hel del pill med att få lika mycket text på respektive sida, både copy- och formmässigt. Men vår formgivare Anna Forsberg gjorde ett fantastiskt jobb med att, i princip, eliminera all avstavning i texten, säger Eva Wallmark.

Denna annons vinner ju över favorittippade Pee Ad. Blir det interna stridigheter på byrån nu?
– Haha, nej då. Inte alls. Det har jag svårt att tro, säger Stephanie Moradi.

Detta är typ den 100:e gången "Där Livet Händer" prisas i Månadens. Hur gör ni för att bibehålla så stark kvalitet rakt igenom?
– Jag tror det handlar om en kombination av begåvade och ambitiösa personer både hos oss och hos vår kund, Ikea. Vi är ett fungerade team där alla gör sitt yttersta, helt enkelt, säger Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.


Så tyckte juryn

Anja Uddenfeldt, cd på Few Agency: En stark berättelse som ger en enkel produkt mening och klockrent bygger vidare på "där livet händer". Den kluriga typografiska lösningen är dessutom fint typograferad och i sin avskalade enkelhet känns den också väldigt mycket IKEA.

Ebba Körlöf Sundberg, copywriter på Perfect Fools: En bild säger mer än -- ja exakt. Ett grymt exempel på långcopy som inte tagit genvägen via teckenfest och bokstavsbonanza. Utan en snygg, smart träffsäker senväg som både känns i magen och säljer grej.

Mats Åstrand, copywriter på Ord&Bild: Klassiska reklamfrågor, avsnitt 1: Läser folk verkligen långa reklamtexter? Ja förmodligen, om de är så här bra skrivna. Och om man inte läser långa reklamtexter får man ändå veta att det finns madrasskilar för 119 kronor på Ikea. Det känns fint.

Lars Elfman, art director på Forsman & Bodenfors: Fint copy-hantverk och klockren uttolkning av konceptet "Där livet händer".

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi: Alla som skriver har suttit framför ett tomt pappersark och inte haft den blekaste aning om vad man ska hitta på. Hemingway brukade kalla det för den vita tjuren. Ikea har besegrat den där tjurjäveln och jag är övertygad om att konceptet kommer att föda fler fina texter.

Johan Markström, vd på Citypaketet: Smart men ändå så enkel, den får mig att vilja läsa.

Rachel La Chenardière, copywriter på M&C Saatchi: IKEA har lyckats skapa ett koncept där enheterna kan spreta åt alla håll och kanter men ändå hålla ihop, det är häftigt.Men framförallt inspirerande att se en så lång text som faktiskt blivit till, och dessutom blivit så fin. Många skulle nog ha kunnat få idén men övergett den innan orden hunnit komma ut. Väldigt vackert om en menlös produkt.



Fakta

Stephanie Moradi copywriter, Eva Wallmark, Michal Sitkiewicz och Jesper Holst art directors, Magnus Jakobsson creative directors, Kjell Månsson projektledare, Mimmi Morén produktionsledare, Anna Forsberg och Lotta Persson grafisk designers.




Familjen Junker

Kund: Jeep   Byrå: Saatchi & Saatchi

Inför sportlovet fick Saatchi & Saatchi uppdraget att lyfta fram Jeep som ett alternativ för den äventyrliga familjen. Historien om familjen Junker som är på väg till Tandådalen men hamnar på Svalbard – gick som uppslagsannons i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheters helgbilaga.


Så tyckte juryn

Anja Uddenfeldt, cd på Few Agency: Ett annorlunda grepp för ett bilmärke i både story, uttryck och tonläge. Modigt och underhållande!

Ebba Körlöf Sundberg, copywriter på Perfect Fools: Bränt och fullkomligt fantastiskt. I en bransch fylld av blänkande karosser och gäspiga rubriker, är Familjen Junker en både oväntad och fullkomligt livsnödvändig joker i leken. Väl avvägd satir som får vem som helst att ta billån.

Mats Åstrand, copywriter på Ord&Bild: En annons som får en att skratta, för ett bilmärke dessutom. Det händer inte varje dag. En vindlande och dråplig äventyrshistoria full av berättarglädje. Och ett "packshot" med en isbjörn som tuggar på en blodig sko måste man ju bara älska.

Lars Elfman, art director på Forsman & Bodenfors: Jeep fortsätter sin konsekventa anti-bilporr-annonsering. Alltid läsvärt!

Johan Markström, vd på Citypaketet: Fantastisk läsning och kul att man vågar göra något annat än traditionell motorannonsering.

Rachel La Chenardière, copywriter på M&C Saatchi: Sån märklig fantasi som skrivit detta verk. Ännu mer urspårad kund som köpte det. Och så himla bra att det blev som det blev, så kanske vi som inte lockas av bilporr också vill köpa bil en vacker dag. Bra hantverk med kraft att förändra en hel produktkategori, helt enkelt.



Fakta

Erik Wingfors copywriter, Peter Bergendahl account director, Jonas Björlin client director, Louise Persson account manager, William Jacobson illustratör/designer, Alexander Rehnby art director.




Ikea Pee Ad

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

För att skapa Pee Ad har Åkestam Holst tagit hjälp av ett medicinskt tech-labb. Tekniken gör det möjligt att för den som är gravid visa ett billigare pris än annonsens förtryckta. När en gravid kvinna kissar på den dyker helt enkelt ett Ikea Family-pris upp på en spjälsäng. Annonsen har fått stor spridning såväl internationellt som i Sverige.


Så tyckte juryn

Anja Uddenfeldt, cd på Few Agency: En nyskapande annons på många sätt, väcker många tankar oavsett om man tänker utföra kisstestet eller inte. Lite fundersam kring valet av media (Amelia) som riktar sig till kvinnor mellan 35–54 år. Men visst, en del kvinnor blir ju föräldrar ända upp till 50-årsåldern nu för tiden.

Ebba Körlöf Sundberg, copywriter på Perfect Fools: Att göra ettan gav en stadig trea. Innovation som visar vad print kan vara - och vart den är på väg.

Mats Åstrand, copywriter på Ord&Bild: Är det inte lite ofräscht att kissa på en annons? Jo möjligen, men det är väl sånt som händer i livet. En briljant annons med hög innovationsgrad.

Lars Elfman, art director på Forsman & Bodenfors: En onödigt komplicerad rabattkupong eller annonsen som omdefinierade print-mediet? Den som lever får se.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi: Jag vet inte om Amelialäsarna brukar kissa på annonserna. Men det känns onekligen spännande det här. Tiden får utvisa om det bara var ett fyndigt utspel från begåvade kreatörer eller början på något helt nytt.

Johan Markström, vd på Citypaketet: Innovation i print, hatten av för en grym annons.

Rachel La Chenardière, copywriter på M&C Saatchi: En annons som skriver om reglerna för hur det går att kommunicera med print. Också fullträff i hur de passat in idén i IKEAs "Där livet händer"- koncept.



Fakta

Magnus Jakobsson creative director, Evelina Rönnung och Hugo Wallmo art directors, Kjell Månsson projektledare, Mimmi Morén produktionsledare, Ida Persson pr-strateg, Anna Forsberg formgivare, Nisse Axman motion graphic, Henrik Adenskog byråproducent film.





Gammeltanten lever!

BOOM! Månadens print 2018 börjar fantastiskt. Inte så mycket för mig som satt hemma med bruten fot, men för mediet som sådant. Jag tackar min jury och framför allt Lars Elfman som axlade ordföranderollen detta första möte i min frånvaro och som förmedlat hur snacket gick.

Vi börjar med en reflektion. Print. I skuggan av digitala medier och ett växande intresse för OOH (konstig benämning på gammal hederlig utomhusreklam) har det varit lite gäspande och negligerande av vårt finaste nära kroppen-upplevelsebaserade medie. Att hålla ett varumärke i händerna och stanna upp för mer än 0,7 sekunders uppmärksamhet är ändå värt att hylla.Det är inte lätt. Men kanske heller inte så svårt, med tanke på att konsumenter kan glädjas så mycket över att få haja till mellan intetsägande utbudsannonser och tillkortakommande av varumärkesbyggande budskap. Nåväl. Denna månadens tävlande visar på hur printens klassiska uppbyggnad fortfarande kan förflytta varumärken, genom så enkla medel som bokstäver genialt satta i rätt följd, insikter i målgrupp, nyskapande tänk och en vilja att hitta beröringspunkter. Inte en rörlig bild inom synhåll, ingen likeknapp att trycka på, ingen dela med vänner-möjlighet. Ändå – de har spridits på grund av kreativitet och hantverk. Låt oss hoppas hela året fortsätter såhär!

Hela omgången hade det trevliga upplägget att det spretade. Sånt gillar vi. Likriktighet och trender kan vi gärna vara utan. Leve personligheten. Det var en mix av olika uttryck varav många höll hög kvalitet. Kan det ha varit så att det sent på året sparats på godbitar från byråers sida för att komma i bättre dager på Guldägget? Hmm ... Så där beräknande är vi väl inte. Eller?

På första plats hittar vi en copybaserad version av "Där livet händer", för IKEA. En riktigt, riktigt välformulerad historia om relationen som sådan, med den lilla fina insikten om att det första vi kan göra för att komma närmare varandra är göra det lite lättare att komma närmare varandra. Med något så banalt som en madrasskil. Igenkänning och en hel del "Aaaaawww". Visar på hur konceptet för IKEA kan leva i både vardagsbilder och som lång text.

Andraplatsen kneps av JEEP. Absurt, nyskapande och väldigt modigt. Med sitt nya tonläge har JEEP redan satt förväntningarna skyhögt på underhållningsvärdet i sina annonser. Det helt orädda drivandet med kategori och målgrupp tillsammans med fingerspetshumorn känns som en inspirationskälla för året som kommer. Mer självinsikt till företagen! Mer skratt till folket!

Bronset gick till IKEA, och en annan take på "Där livet händer". Här för ett nytt grepp på printannonsen, och just det fysiska i dess natur. Diskussionerna handlade om att den var grym just för det innovativa och provokativa – kissa på en annons? – men kritiken låg på avsaknaden av estetik. Hur som så tänjer den på gränserna och där är vi överens om att det är beundransvärt och värt att belönas. Tillsammans med printannonsens möjlighet att i sin statiska form kunna skapa ett PR-värde som reser milsvida längre än sidan den infördes på.

Nu håller vi tummarna för att nästkommande månads print håller samma höga och överraskande nivå, så ska vi nog skaka liv i denna Grand Old Lady till kategori.
Up your pipe!

Malin von Werder, cd på Garbergs Malmö och ordförande i Månadens Print.

Lista

1 Åkestam Holst, Ikea, "Glid inte isär"
2 Saatchi & Saatchi, Jeep, "Familjen Junker"
3 Åkestam Holst, Ikea, "Ikea Pee ad"
4 Forsman & Bodenfors, Apoteket, "Strykes på skinkan"
5 King, Childhood, "Abused drawing"

Topplista print 2018

  1. Åkestam Holst

  2. Saatchi & Saatchi

Jury2018

  • Malin von Werder
  • Anna-Emilja Salonen
  • Erik Wingfors
  • Rachel La Chenardiere
  • Axel Lokrantz Månson, ad, King
  • Ebba Körlöf Sundberg
  • Lars Elfman
  • Anja Uddenfeldt
  • Mats Åstrand
  • Ludvig Ehrenstråhle
  • Johan Markström

Tidigare omgångar

Mars-maj 2018

December-Februari 2018

November 2017

Oktober-November 2017

Maj-Augusti 2017

Mars-April 2017

Februari 2017

December-Januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-Augusti 2016

Mars 2016

April 2016

Februari 2016

December-Januari 2016

November 2015

Oktober 2015

September 2015

Maj-Augusti 2015

Februari 2015

April 2015

December-Januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-Augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-Januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-Augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-Januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-September 2012

Maj-Juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Juni-augusti 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

September 2010

Juli-augusti 2010

Maj-juni 2010

April 2010

Oktober 2009

September 2009

Juni-augusti 2009

Maj 2009

DDB bäst på print 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Juni-augusti 2008

Januari 2008

Årets bästa print 2007

November 2007

Oktober 2007

Maj 2007

April 2007

Mars 2007

December-Januari 2007

Juni-Juli Augusti 2006

Maj 2006

April 2006

Mars 2006

Februari 2006

Månadens Print

Här är nya printjuryn!

Februari 2011

December-januari 2011

November 2010

Oktober 2010

Mars 2010

Februari 2010

December-januari 2010

November 2009

April 2009

Mars 2009

Feb 2009

December - januari 2009

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Februari 2007

Månadens Print

September 2007

Jun-Aug 2007

Årets bästa print

November 2006

Oktober 2006

September 2006

Januari 2006