Månadens print, december-januari 2016

Åkestam Holsts dialektala annons för SAS vann med knapp marginal i årets första omgång av Månadens print. Tätt efter ettan kom Volts tänkvärda ord för Situation Stockholm och Kings fluffiga skumbil för Cloetta plockade tredjeplatsen.

Yasmine Winberg

 

1. Tomato tomato

Kund: SAS Byrå: Åkestam Holst

En tomat eller
en tomat. London eller New York. Sak samma. Det är resan som är i fokus. Det budskapet satte SAS och Åkestam Holst på pränt i den vinnande annonsen som gick i Svenska Dagbladet på julafton och prisades av juryn för sin enkelhet.

– Vi skrev ner idén på ett papper och såg: Wow, det här funkar ju, säger Kalle Åkestam, copywriter på Åkestam Holst.

Vad är det svåra med att göra print i dag?

– En faktor är att det ofta är tajta deadline på just print och inte alltid det mest prioriterade. Det påverkar såklart högstanivån, inte minst hantverket. Hanna Björk skrev en bra sista krönika när hon summerade fjolårets Månadens print: ”Det är inte Sveriges bästa gren men det går inte heller att ha toppar på allt.”

Så print är ett tråkigt format?

– Nej, verkligen inte – allt kan vara kul. Men det är utmanande, framför allt när vi har en större idé vi vill berätta om genom print, snarare än en ren print-idé. Då finns alltid risken att det blir dramatisering på dramatisering och läsarna blir totalförvirrade kring vad annonsören faktiskt vill säga. Tror att det är en anledning till att mycket print från kreativa byråer nu är mer pang på och inte jättespännande i sig. 

Vad är det viktigaste för en lyckad print?

– En smart människa (sökfusk: Howard Gossage) har sagt att folk inte läser reklam, de läser sådant de är intresserade av, och ibland är det reklam. En annons, precis som all reklam, tävlar med allt annat i sin kontext och måste förtjäna att bli vald av läsarna. 

– Sedan kan det vara alltifrån en jättelångsam historia eller ett visuellt spektakel, till varumärkesbyggande tramsigheter som att skriva ut ”tomato tomato”. 

 

 

Så tyckte juryn

Jonas Yrlid, ad på King:
Trevligt när ett så här stort företag lyckas bete sig på ett så här okomplicerat och självsäkert sätt.

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Lekfull och intresseväckande annons med ett enkelt grafiskt uttryck som känns rätt i tiden.

Cecilia Dufils, senior creative på Acne:
En väldigt enkel och stark annons som med endast två ord i rubriken förmedlar väldigt mycket känsla.

Rebecca Grimshorn, ad på Few Agency:
Ett bevis på att det enkla är många gånger det bästa. En fyndig annons som får betraktaren att känna sig lite smart.

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
“Tomato tomato”. En ordlek som nog de allra flesta känner igen och i ett resesammanhang begriper man London/ New York referensen direkt. Rak och omedelbar. Har viss förkärlek för sådana här klipska ordlekar och gillar den enkla och retro formen.

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi:
Fyndig, snygg och snabb. Mottagaren får verkligen spela en roll i budskapet. Uppfriskande att se en så avskalad och fin formgivning. Well done!

 

Fakta

Arbetsgrupp: Kalle Åkestam copy, Jeremy Phang ad, Jens Broman originalare, Johan Östlund projektledare, Kajsa Jacobsen produktionsledare, Simon Stefansson planner


2. Köp en tidning på riktigt i morgon

Kund: Situation Stockholm Byrå: Volt

Få har nog missat meningen: "Jag ska bara gå ut och köpa tidningen" på julafton. Volt valde att använda det klassiska citatet till att visa en poäng. Annonsen gick i Dagens ETC dagen före julafton. Volts cd Daniel Vaccino kommenterar andraplatsen så här: "Det känns otroligt bra. Som att komma etta!".

Så tyckte juryn

Jonas Yrlid, ad på King:
Fiffig annons, extra plus i kanten för att den är helt fri från behjärtansvärda inslag.

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Enkelheten gör allt!

Cecilia Dufils, senior creative på Acne:
Smart tidsanpassad print till julafton.

Rebecca Grimshorn, ad på Few Agency:
En bra idé, med ett tydligt och enkelt utförande. 

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Situation Stockholm, min personliga vinnare. Med tanke på att den här gick ut dagen innan julafton så känns den rätt i magen. En fin påminnelse att en sån liten handling som vilken tidning du köper kan betyda någonting, på riktigt. 

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi:
Smart tillfälle att påminna om Situation Stockholm. Rubriken som sitter som ett välförtjänt slag i magen med hjälp av den enkla formgivningen. Pow! Bra jobbat.


Fakta

Arbetsgrupp: Ida Carstens, Simon Lublin & Petter Swanberg kreatörer, Kristoffer Wernald & Petter Nylind copy, Louise Wallgren projektledare, Lars Jansson & Karl Andersson ad:ar, Daniel Eriksson original, Daniel Vaccino cd/copy (jurymedlem fick ej rösta på detta bidrag)


3. Sveriges godaste bil

Kund: Cloetta Byrå: King

Enligt Ahlgrens finns det en sak som skiljer dem från konkurrenterna: smaken. I stället för att smaka plåt, olja och kolvfett smakar Ahlgrens bilar "gott fluff-skum". Det budskapet ville King föra fram i en serie printannonser för Cloetta.


Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Finurlig & mumsigt bra!

Cecilia Dufils, senior creative på Acne:
Kul grepp att göra pastisch på klassisk bilreklam vi känner igen.

Rebecca Grimshorn, ad på Few Agency:
En rolig idé. Det enda bilmärket som kan göra något sånt här!

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Ahlgrens bilar. En kul serie som leker med de stora bilmärkena på ett finurligt sätt. Kort och gott!

 

Fakta

Arbetsgrupp: Daniel Hallberg ad, Pontus Ekström copy, Calle Cassell & Annika Messing formgivare, Daniel Enervald 3D, Lena Ivarsson acc. manager, Tony Lindblom original, Frank Hollingworth cd, Karin Sandberg advertiser's supervisor, Sunit Mehrotra account supervisor, Peter Grönlund acc. director, Per Wilson planner, Karin Sandberg advertiser's supervisor, C2 3D och originalproduktion


 


Daniel Vaccino

Flygande start på printåret

Det finns en fördom som säger att svensk print är kass. Att vi är hopplöst frånåkta. Att vi står och stampar med tradiga 1A-prylar och lååååååååååånga textannonser medan resten av världen håller hov i Cannes med handsnidade kinesiska träfigurer och slicka bildlösningar där man har korsat ett lejon med en krokodil, för någonn bil som är bra på att köra i terräng, typ. 

I omstarten och rivstarten av Månadens print så slogs den fördomen delvis sönder. Det fanns en hel del helt okej annonser, tyckte vi. Och kanske till och med ett och annat, som var något helt annat. Efter en chose-fri debatt enades den nykomponerade juryn om att SAS lyfte högst. Enkelt och bra. Svårare än så behöver det inte vara. 

Tvåa blev en julhälsning från Situation Stockholm och trea lite fluff från Sveriges godaste bil. Där bakom bubblade bland annat Ramlösa och en del annat, som hade något, men inte allt. 

Är vinnaren ett guldägg? Guld i Cannes? Fan vet. Men man får ha rimliga krav ändå. Hur mycket bra print kan ett litet land i norr vaska fram och få publicerat på bara 4–6 veckor mellan en Månadens print och nästa? Tja, en del. Så heja er! På’t igen! Vi ser redan fram emot nästa holmgång. 

PS. Ett stalltips: Var tydliga när ni beskriver ert bidrag. Vart gick den? När och hur? Det var en jurymedlem som undrade: ”Har den här gått i en herrtidning?” Sådana frågetecken vill man i regel undvika.

Daniel Vaccino är creative director på Volt

 



Lista

1. Åkestam Holst, SAS, "Tomato Tomato"
2. Volt, Situation Stockholm, "Köp en tidning på riktigt i morgon"
3. King, Cloetta, "Sveriges godaste bil"
4. M&C Saatchi, Ramlösa, "Ramlösa nyårsannons"
5. Forsman & Bodenfors, Tele2, "Frank by Frank"
6. Garbergs, Idrottsgalan, "Sportårets vackraste ögonblick"
7. Åkestam Holst, Primus, "Skägg + Fan"