Månadens print, februari 2016

Brist på kontanter är inte längre en anledning till att inte köpa Situation Stockholm. Det visades i en serie printannonser av Volt, som toppar denna printomgång. Tvåa kom Graviz dubbeltydiga budskap för Atlas Copco, på bronsplats hamnade Saatchi & Saatchi med sina färgläggningsannonser för Verum.

Yasmine Winberg

 

1. Till alla kontantlösa

Kund: Situation Stockholm Byrå: Volt

”Nu hjälper vi er som tvingats ut i kontantlöshet”, ”Hjälp någon utan pengar, utan pengar”, ”Hurra! Allt färre öppnar plånboken för Stockholms hemlösa” och ”Pengar är verkligen inte ett problem för oss”. De copytexterna ska alla föra fram budskapet att det från och med årsskiftet går att betala Situation Sthlm med Swish. Att man inte har kontanter på sig är således inte längre ett giltigt skäl till att inte hjälpa hemlösa längre.

Hittills ligger ni ju väldigt bra till i printkategorin, med en andraplats och nu en vinst. Vad tror du om era chanser totalt sett?
– Det vore ju grymt att fortsätta så här ett tag till, och vi har ett par kunder som gör en del print, så vi ska göra vårt bästa, säger Petter Nylind, copywriter på Volt.

Vad är den största utmaningen med att göra printannonser för den här typen av uppdragsgivare kontra en ren kommersiell sådan?
– Man vill ju alltid att det man gör ska fungera. Men med Situation Sthlm är det så väldigt tydligt vilka det är som är beroende av att vårt jobb faktiskt gör skillnad. Det sätter lite extra press, säger Petter Nylind och fortsätter:

– Vad gäller just de här annonserna så tyckte vi det var befriande att inte spela på säljarnas utsatthet utan låta Swish vara i fokus.

Volt har jobbat med Situation Sthlm sedan i oktober i fjol.

Vilken copy i annonsserien är du själv mest nöjd över?
– Vi hade 10-15 rubriker som vi valde mellan, och de här fyra var de som klarade sig kvar när alla hade sagt sitt. Sen har vi alla i arbetsgruppen lite olika favoriter av de fyra.

Har försäljningen av Situation Sthlm ökat efter annonsserien?
– Det vi vet är att antalet köpare som betalar med Swish ökar hela tiden, men hur det har påverkat försäljningen i stort kan vi inte svara på. Men de behöver sälja mer, så köp tidningen nästa gång du har möjlighet att göra det!

Annonsserien gick i Situation Sthlm och i Mitt i–tidningarna.


Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Superbra copy som blir stark i all sin enkelhet.

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Klockren, igen. Rak, underfundig och tveklöst Situation Stockholm.

Henrik Levahn, grundare på Masscreation:
Föredömligt enkel och fiffig lösning. Roligt att se hur hela serien av annonser bygger varandra. Och dessutom en produktnyhet som i sig är toppen.

Jonas Yrlid, ad på King:
Relevant. Galant. Helvetica.

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi Stockholm:
Situation Sthlm fortsätter fortsätter imponera med sina vassa och rena copyannonser. Mössan av för att man lyckas hålla så genomgående hög nivå i hela annonsserien.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Kristoffer Wernald copy, Louise Wallgren projektledare, Petter Nylind cd/copy, Karl Andersson och Lars Jansson ad:s, Johan Sundberg copy, Daniel Eriksson, originalare, Daniel Vaccino cd/copy.


2. Ideas move mountains

Kund: Atlas Copco Byrå: Graviz

Kommunikationskonceptet "Ideas move mountains", som Graviz har tagit fram för Atlas Copco, handlar om hur idéer och innovationer bidrar till att flytta berg – både bokstavligt och bildligt.

Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
En väldigt bra grafisk annons som leker med ögat. Sådant här vill jag se mer av!

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Snygg! Imponerad över bedriften att skapa något såpass kreativt och emotionellt i en annars så ofta tung och produktfokuserad B2B.

 

 

Fakta

Arbetsgrupp: Hanna Knutsson kund, Rodrigo Pozo Graviz projektledare, Sofia Orrheim produktionsledare, Peter Eriksson, Kalle Berglind och Frida Omsén (frilans) kreatörer, C2 retusch


3. Verum färgläggningsannonsen

Kund: Norrmejerier/Verum Byrå: Saatchi & Saatchi

För att lansera Verums nya bägare gjorde Saatchi & Saatchi en tvåsidig annons som går att färglägga – under tiden läsaren äter en Verum. Annonsen gick i diverse olika magasin.


Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Super! En kreativ trend som används på ett kreativt sätt i precis rätt media-val.

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Skön magkänsla. Förvånad att man inte sett maneret tidigare. Harmoni rakt igenom och helt rätt för sammanhanget.

Henrik Levahn, grundare på Masscreation:
Min favoritannons i denna omgång. Det är inte varje dag man stöter på en interaktiv printannons. Att byrån dessutom fångat upp den märkliga trenden med att vuxna människor har börjat färglägga ritböcker är extra hedersamt. Smart och kul!

Jonas Yrlid, ad på King: 
Det här är givetvis ingen annons. Men om det nu är det så måste man säga att den sticker ut - bokstavligt talat.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Jonas Frank, Amalia Pitsiava, Felix Nilsson och Daniel Jakobsson kreatörer, Louise Erdman-Sundh original, Marie Nodbrink produktionsledare, Elin Johansson projektledare, Petra Anderson kund.


 


Daniel Vaccino

Högt, lågt och väldigt mittemellan

Omgång två av Månadens print denna säsong blev lite av ett mellanår. Eller, ja, mellanmånad då. I kölvattnet av den bombastiska trippelmånadsomgången sist, så var det färre bidrag och dessvärre (rätt logiskt antar jag), färre bra bidrag. Många printar hamnade i kategorierna ”nja”, ”hmmm” och ”vadå?”och juryn hamnade anmärkningsvärt ofta i en känsla av att vi inte fattade det smarta. ”Är jag osmart eller?”, var det någon smart person som undrade, vid flera tillfällen. Det var rent krasst en del bidrag som kändes otydliga vid en första titt, och även en andra. Fler chanser än så får man ju inte dessa dagar. 

Nåväl, nog med negg, och raskt över till pepp. Om bredden var smal så var det högt i toppen. Situation Stockholm cashade hem vinsten med en serie annonser för Swish, Atlas Copco besteg ett berg och belönades med andraplats och bronspengen plockades av min personliga favorit, Verum. En ovanligt fint utförd annons som gick på känslomässig knock och ett prakt-exempel på att modern print kan se ut hur som helst. 

I övrigt kan jag rapportera att det är mycket lustfyllt att sitta i juryn för Månadens print. Det är ett öppet och prestigelöst forum, med schyst stämning och givande debatt. I det tysta planerar jag att starta byrå med samtliga jurymedlemmar någon gång i framtiden. Vår nisch, tänker jag, blir print. Och kanske dr. Några av bidragen hade faktiskt varit snäppet vassare som dr än som print, tyckte juryn. Lite otippat kanske. Men å andra sidan, vad är direkt?

Daniel Vaccino är creative director på Volt



Lista

1. Volt, Situation Stockholm, "Till alla kontantlösa"
2. Graviz, Atlas Copco, "Ideas move mountains"
3. Saatchi & Saatchi Stockholm, Norrmejerier/Verum, "Verum färgläggningsannonsen" 4. Åkestam Holst, Audi, "Audi Golf"
5. DDB Stockholm, Mc Donald's Sverige, "All New Iconic Sportswear – From McDonald's"
6. Saatchi & Saatchi Stockholm, Gainomax, "#träning"
7. Volt, Komm, "Vad är det för skillnad?"