Månadens print maj-augusti 2015

Juryn var enig om den ovanligt höga kvaliteten i den senaste omgången av Månadens print. Etta kom Saatchi & Saatchis djävulska annons ”Lucy”, tätt följd av tvåan Garbergs Malmö och CDON.COMS mångordiga printlösning. Bronsplatsen knep reklamcupvinnaren ”Därför” av DDB Göteborg för Pågen.

Yasmine Winberg 

1. Lucy

En dopannons. En bebis med en minst sagt speciell frilla. En bakvänd mejladress. Det är ingredienserna i Saatchi & Saatchis satansbarn som kuppades in på Svenska Dagbladets familjesida för den lilla skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest.

– Att den skulle få sådan enorm uppmärksamhet i media var inte väntat, även om det var vår strategi att den skulle bli omskriven. Men det fanns stora osäkerhetsmoment – dels vad gäller om media skulle plocka upp den och dels om den skulle lyckas gå att få in i SvD, säger Gustav Egerstedt, cd på Saatchi & Saatchi.

Byrån har haft kunden i åtta år och försöker alltid bräcka fjolårets inbjudan.

Lucy spreds rejält i sociala medier, men uppskattades inte av SvD:s informationschef Björn Hygstedt som sade sig "ha svårt att se humorn i det hela". Samtidigt sa han till Aftonbladet att tidningen brustit i sina rutiner och att en liknande kupp aldrig mer skulle kunna upprepas.

Vad har ni haft för haft för kontakt med SvD i efterhand?
– Sura skulle jag inte säga att de blev. De undrade över annonsen och sen önskade de oss en trevlig festival – så jag tror att de kunde se humorn i det, säger Gustav Egerstedt.

Det blev en billig annons?
– Ja, och vi fick enorm effekt på den lilla medieinvesteringen. Fakturan från SvD låg på 656 kronor så det var tio kronor ifrån att cirkeln skulle slutas, haha.

Så tyckte juryn

Edvin Holm är art director på Hill Marketing:
"Ett klockrent exempel på hur ett litet analogt nedslag kan växa sig gigantiskt på den vilda webben och träffa rakt in i målgruppen".


Fakta

Arbetsgrupp: Elin Johansson account director, Erik Wingfors, Petter Dixelius och Petter Esbjörnsson copy, Olov Lagerkvist kreatör, Viktor Bergabo ad, Gustav Egerstedt cd


2. Selfiepinne.com

Kund: CDON.COM Byrå: Garbergs Malmö

Ett antal nya förslag på namn för cdon.com presenterades i Garbergs Malmös printannons för webbshopen. Annonsen tävlade också i DN:s Reklamcupen – men blev de omsprungna av DDB Göteborg och Pågen.

Hade ni drivit idén längre om utrymmet varit större?
– Nja, det känns väl som om poängen är gjord. Men det är klart. Upprepningshumor har en förmåga att bli roligare ju längre den dras, så en hel bilaga där faktiskt alla tänkbara namn presenteras hade ju varit rätt kul, säger David Birde, copywriter på Garbergs Malmö.

Han värderar idén rätt högt:
– Den hanterar det märkliga i att Sveriges största varuhus i sitt namn refererar till formatet Compact Disc, samtidigt som den berättar om utbudet. Och så är det ju kul att skriva dalmatinkostymon.com i en text.

Någon i juryn tyckte att den skulle kunna göras fantastiskt som radiospot också. Är det något ni har funderat kring?
– Nej. Men det är ju en väldigt kul idé. Så blir det kanske. Tack för den! 

Så tyckte juryn

Edvin Holm är art director på Hill Marketing:
"Med ett klassiskt annonsmanér och en stor gnutta självdistans lyckas annonsören berätta om hela sitt sortiment på ett roligt sätt".

Jonas Frank är ad på Saatchi & Saatchi:
"Detta var min favorit i sommarens Reklamcupen. Jag tror att vi kommer se mer av den här annonsen. Att tjata som de gör är väldigt roligt. Varför inte göra radio av den också?"


Fakta

Arbetsgrupp: Malin Wikerberg copy/cd, David Birde copy, Anders Hedendahl grafisk formgivare, Klas Oskarsson projektledare, Olivia Sunesson produktionsledare


3. Därför

Kund: Pågen Byrå: DDB Göteborg

Bullannonsen stod som segrare i DN:s Reklamcupen. Den är avskalad men humoristisk – och bygger på en igenkänningsfaktor. Idén kommer från reklamkonceptet som lanserades för Gifflar tidigare i år.

– Annonsen är enkel i grunden, men kräver samtidigt lite resonemang hos läsaren för att förstå den, sa Johan Kruse, business director på DDB Göteborg, i samband med vinsten i Reklamcupen.

Då berättade han att processen med kunden hade varit lång.

– Precis innan tävlingen sjösatte vi deras nya koncept som bygger på ordet "Därför". Det krävs inga särskilda anledningar för att äta Gifflar. Inom ramen för det kan vi göra väldigt många olika idéer, och då dök den här upp. Sedan krävs det en modig kund. Beslutet att tävla tas på några timmar och det kostar pengar för att vara med. 


Så tyckte juryn

Edvin Holm är art director på Hill Marketing:
"En blixtsnabb annons som absolut inte behöver någon förklaring. Humor och igenkänning med ett stilfullt utförande".

Jonas Frank är ad på Saatchi & Saatchi:
"Enkel och snabb. Klassisk one-shot print".


Fakta

Arbetsgrupp: Niklas Moberg copy, Mikael Selin ad, Erika Lindblom originalare, Nathalie Gonzalez produktionsledare, Johan Kruse projektledare


 

 
Hanna Belander är copywriter

Årets bästa omgång

Är det inte så himla typiskt ändå, först sitter vi där, gång efter gång och stönar över hur svårt det är att hitta­ en självklar vinnare bland en massa trötta mellanmjölksbidrag. Och så blir det sommar och reklamcup och plötsligt sitter vi och stönar över att det är så himla svårt att välja bland en massa bra bidrag, som alla förtjänar den åtråvärda förstaplatsen. Eller i alla fall två av dem. Nästan tre. För det var tätt i toppen.

Nu minns jag inte de exakta siffrorna, men jag har för mig att ettan fick typ 66,6 och att det var djävulskt nära till tvåan sedan. Plus att en massa andra bra annonser hamnade utanför pallplats, men som ändå uppskattades av många i juryn. Så brukar det inte vara.

Det var helt enkelt vad vi brukar kalla för: en bra omgång. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att jag påstår att det var årets bästa. Och då spelar det ingen roll att några av idéerna är gjorda för att just tävlas med. Bra idéer är bra idéer liksom. De gör juryn på gott humör, och så inspireras vi till att försöka göra bättre själva. Man vill ju vinna liksom.

Och, med risk för att göra någon tävlingskåt kreatör alltför hoppfull nu, men det är typ garanterat några av guldäggsnomineringarna som vi hittar i toppen den här gången. Lilla Lucy där, och så den tjatiga CDON-annonsen. Hen som har skrivit den skulle kunna få en liten guldpennaon.com tycker jag (fast det är inte ett reklampris va?).

Så, sammanfattningsvis ska vi vara väldigt nöjda med den här printomgången. Varför undrar du. Ja, men just därför dårå. 



Lista

1. Saatchi & Saatchi Stockholm, Elmsta 3000 Horror Fest, "Lucy"
2. Garbergs Malmö, CDON.com, "Selfiepinne.com"
3. DDB Göteborg, Pågen, "Därför"
4. Volt, Interflora, "Interflora – The Flower Effect"
5. Garbergs, Bris, "För manga barn är skräcken vardag"
6. Forsman & Bodenfors, Abba / Orkla, "Vikingsushi"
7. Åkestam Holst, Pressbyrån, "Pressbyrån för fri press"

Jury Print

  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Fredrik Kirkfjell
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren
  • Hanna Björk
  • Jonas Frank
  • Ludvig Ehrenstråle
  • Maria Hilmersson
  • Marcus Hägglöf
  • Ida Backman
  • Edvin Holm
  • Kristian Sahlberg
  • Hanna Belander
  • Staffan Lönner
  • Ebba Korlöf Sundberg