Månadens print, maj-augusti 2016

”Post-reklamcupen-effekten” pratade juryn om i den senaste omgången av månadens print. I en tuff omgång kan DDB stoltsera med förstaplatsen för Delicato, Saatchi & Saatchis H2O för Toyota fick andraplatsen och Pressbyråns väg till läsning gav Åkestam Holst en tredjeplats.

Yasmine Winberg

 

1. Hela Sverige bakar inte

Kund: Delicato Byrå: DDB Stockholm

På DDB Stockholm satt Delicatos arbetsgrupp och snackade do it yourself-hysteri. Att bakning har blivit prestige. Samtidigt kom de på att TV4-produktionen ”Hela Sverige bakar” strax hade premiär.

– Men påståendet att ”hela Sverige bakar” är en lögn. De som älskar Delicato är kanske inte de som tar sig tid att baka cupcakes varje helg. De vill ha något gott snabbt. Därför var det kul att kont-ra lögnen med en sanning, säger Petter Dixelius, copywriter på DDB Stockholm.

Annonsen har förutom i Månadens print också tävlat i DN:s Reklam-cupen. Där föll den på målsnöret. I stället vann Saatchi & Saatchi med Toyota.

Nu bräcker ni ju dem ändå. Hur känns det?

– Saatchi & Saatchi är ju mina före detta kolleger som jag tycker väldigt mycket om, så är det någon som ska vinna över oss är det dem. Men jag kan inte sticka under stol med att det är kul att få revansch. Det är alltid snopet att gå till final och förlora, så jag är glad över ett plåster på såren, säger Petter Dixelius och fortsätter:

– Delicato och Toyota är två helt olika typer av lösningar. Den ena är humoristisk och kommenterar samtiden och den andra en snygg, smart och visuell lösning. Därför är det här ett klockrent exempel på att olika jurygrupper har olika fokus på vad som ska belönas.

Juryn var enig om att det inte hade gjort något om ett bakverk hade funnits med på annonsen. Hur resonerade ni där? 

– Vi ville göra den så ren som möjligt. Delicato som varumärke är otroligt välkänt. Det finns ingen som ser annonsen som undrar vad Delicato är. Dessutom har DDB Design tagit fram en ny grafisk form för Delicato som är snygg, enkel och ren som vi ville hålla oss till.

Vinsten – ser du den som en renässans för det enkla?

 – När det gäller print är det lätt att överskatta folks vilja att lösa en gåta eller läsa en lång historia för att ta till sig ett kommersiellt budskap. Det finns ingen som slår upp tidningen som längtar efter att få läsa en lång text om ett bakverk, även om texten är otroligt välskriven. Budskapet behöver vara snabbt, sant och träffande om det ska gå hem.

 

Så tyckte juryn

Axel Lokrantz Månson, ad:
Vissa annonser fastnar bara, precis som en riktigt bra refräng. Delicatos copyannons är en sådan och därför en värdig vinnare denna omgång.

Rebecca Grimshorn, ad på FEW Agency:
En väldigt snabb och enkel idé med hög relevans, som landar fint i magen hos målgruppen. Saknar möjligtvis något i den visuella delen, kanske en av de fina
bilderna på kakfaten.

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Klockrent avskalat budskap utan krusiduller eller kakdekorationer.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Frida Sivesen Ljung och Petter Dixelius copywriter, Viktor Arve ad, Martin Jonsson grafisk designer


2. H2O

Kund: Toyota Sweden Byrå: Saatchi & Saatchi

Toyota Mirai är världens första serietillverkade bil som inte släpper ut något annat än rent vatten. Målet var inte att sälja bilen - utan sätta den på kartan. Därför valde vi att, tvärtemot konventionella bilannonser, visa avgaserna. En annons med en bil som bara släpper ut vatten, helt enkelt.

 

Så tyckte juryn

Axel Lokrantz Månson, ad:
Befriande på något sätt att se en biltillverkare prata om avgaser utan finstilt text och asterisker.

Rebecca Grimshorn, ad på FEW Agency:
I min smak, det bästa utförandet. Spännande att se ett nytt bilmärke i startfältet.

Vendela Tedestam, cd på Confetti:
Älskar renheten. Essensen av en komplex innovation i ett enkelt grepp.


Fakta

Arbetsgrupp: Peter Bergendahl projekt-ledare, Louise Persson produktionsledare, Erik Wingfors copywriter, Erik Hiort af Ornäs art director, Jacob Hamilton final art


3. Vägen till läsning – Dorian Greys porträtt

Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam Holst

 

Så tyckte juryn

Axel Lokrantz Månson, ad:
Kul idé och fint hantverk, men annonsen tappar på att den känns en smula rörig. 

Rebecca Grimshorn, ad på FEW Agency:

En annons som kräver mer av betraktaren. När man tar sig igenom den upptäcker man en smart och genomtänkt idé med ett fint högre syfte.

Vendela Tedestam, cd på Confetti: 
Intelligent och vackert hantverk. Inkörsporten till tyngre läsning för många hoppas jag.

 

Fakta

Arbetsgrupp:
Arbetsgrupp: Johan Landin ad, Filip Laurent copywriter, Sara Bellafesta formgivare, Bella Lagerquist produktionsledare, Sara Clewemar projektledare, Jimmy Gustavsson illustratör


 


Daniel Vaccino

Delikat vinnare i dödens grupp

Har du också suttit på kammaren och funderat över hur strategiskt smart det egentligen är att skicka in ett printbidrag i omgången efter sommaren? Det är ju då all print görs typ. Och DN-cupen på det! Helvetet! Ska du skicka in, eller vänta? Du bestämmer dig för att skicka. Synd. Ni kom delad nia. Burned! 

Än en gång och som alltid, blev post-sommar-omgången en extra stark rond och holmgång för det tryckta mediet. Lite av en printmotsvarighet till dödens grupp. 

Vinnare på bättre målskillnad (fotbollsmetafor för att det var jämnt) blev Delicato med sin håll-det-enkelt-och-smart-annons, finessrikt formulerad av landets just nu kanske mest talangfulla copytassar, i folkmun känd som ”Frida på DDB”. Tvåan Toyota gillades också av alla i princip, vilket även gällde trean, den innehållsrika och otroligt välgjorda uppföljaren från Pressbyråns läs-mer-satsnings-initiativ-pryl. 

Personligen höll jag tvåan som etta och trean som tvåa, men vad vet jag. I en Resumédemokrati kan allt hända. Bakom pallen och strax utanför strålkastarljuset denna gång, slogs ”Game of thrones”-referenser med latinska visdomsord och vackra fotografier som föreslog att folk kunde ladda ner en app. 

Slutet gott, allting gott. Och juryn skildes än en gång som vänner, nu med mersmak på bra print. Men som sagt, nästa gång: håll på ditt bidrag till oktoberomgången. 

#insider-tips.

Daniel Vaccino är creative director på Volt.



Lista

1. DDB Stockholm, Delicato, ”Hela Sverige bakar inte”
2. Saatchi & Saatchi, Toyota Sweden, ”H2O”
3. Åkestam Holst, Pressbyrån, ”Vägen till läsning – Dorian Greys porträtt”
4. MullenLowe Brindfors, Marabou, ”Carpe Daim”
5. Graviz, Guardian Glass, ”Guardian Clarity”
6. DDB Stockholm, Försvarsmakten, ”FMTK”
7. Garbergs, Sveriges Stadsmissioner, ”Winter is coming”