Månadens print, mars 2016

Att få människor att prata om självmord var syftet med Minds printserie, vilket gav TBWA plats ett i den senaste omgången av Månadens print. Liksom i film prisades också F&B för Åhlénskampanjen "Gränslöst". Trea kom Volt som schlageryran till ära passade på att försöka kränga "skämskuddar" för Svenssons i Lammhult.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

 

1. Världen med andra ögon

Kund: Mind Byrå: TBWA Stockholm

Om man inte längre vill leva ser man världen med andra ögon. Det är temat på den ideella organisationen Minds insamlingskampanj ”Världen med andra ögon”. I en serie printannonser har TBWA samarbetat med Elin Sandström och Jennie Ekström för att ta fram illustrationer på hur världen ser ut genom ögonen på en självmordsbenägen person. Gemensam nämnare är att en dödskalle tornar upp sig i alla annonser.

– Psykisk ohälsa och självmord är otroligt vanlig dödsorsak, men samtidigt pratar ingen om det. Mind är en organisation som jobbar för att motverka det, och för att hjälpa människor ur psykisk ohälsa. Dels skulle den här kampanjen uppmärksamma Minds nya hjälpnummer som de kallar ”Självmordslinjen”. Men huvudsyftet med kampanjen var är att lyfta frågan – att folk går runt med tankar på att ta livet av sig. Det är ett tungt ämne – vi tänkte att illustrationerna skulle slå an ett tonläge som skulle få människor att vilja prata om problemet, säger Alexander Fredlund, ad på TBWA.

Har ni lyckats få folk att prata om det?

– Det hoppas jag, men vet inte. Vi har inte fått några resultat på kampanjen än. Däremot har vi fått ett bra mottagande från Minds håll.

Vad säger Mind?

– De är glada och nöjda och säger att de har fått väldigt bra respons på kampanjen. Självmord är ett väldigt känsligt ämne, därför gäller det att väga av på vilket sätt man kommunicerar kring det. Att inte trigga människor till att begå självmord, utan lyfta frågan om att välja rätt väg ut.

Hur resonerade ni där?

– Vi valde den lite mer emotionella ingången. Att folk ser världen med andra ögon. Vi hade kunnat göra annonserna mycket läskigare, med hårda siffror om hur många som begår självmord, men det valde vi bort just med tanken att inte inspirera utan jobba för att få människor att se att det finns en annan lösning.

Annonserna har gått i press, på SJ:s tåg och i Stockholms tunnelbana.



Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Ett ovanligt smart och vackert sätt att göra det här svårbegripliga och tunga ämnet mer greppbart. Fint! 

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi:
Stark idé och väldigt fint hantverk med finstämd ton. Ett bra recept för att belysa en så blytung fråga som denna. Väl skapat!

 

Fakta

Arbetsgrupp: Carl von Essen, Helena Mehra, Lovisa Sandberg kund, Alexander Fredlund ad, Stephanie Moradi copy, Kalle Widgren cd, Annika Molnár prod.led, Fanny von Pongracz, Charlotte Habing formgivare, Jennie Ekström illustratör Acne, Elin Sandström illustratör Eplet, Bildinstitutet retusch


2. Gränslöst

Kund: Åhléns Byrå: Forsman & Bodenfors

Har kläder en åldersgräns? Åhléns ville tillsammans med Forsman & Bodenfors manifestera att så inte var fallet.

Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Äntligen! Reklamsverige, vi är på rätt väg. 

Jonas Yrlid, ad på King:
Tydlig kampanj. Dock inte så klädsamt att Åhlens känner sig nödgade att även i text förklara hur gränslösa man är.

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi:
Åhléns fortsätter med sina fina, konceptiga och viktiga modékampanjer. Kul och uppfriskande i ett annars så ofta idébefriat modéreklam-landskap. Keep em comin!

 


Fakta

Arbetsgrupp: Pia-Maria Falk och Lina Söderqvist kund, Susanna Glenndahl Thorslund projektledare, Sara Kling produktionsledare, Silla Levin ad, Pontus Levahn copy, Håkan Larsson form-givare/designer, Andreas Öhlund & Maria Therese fotograf, Mindshare mediebyrå


3. Skämskudden

Kund: Svenssons i Lammhult  Byrå: Volt

Schlageryran till ära ville Svenssons i Lammhult, med hjälp av Volt, visa att de kunde erbjuda svenska folket en viktig detalj vid lördagsmyset: En skämskudde! Det gjorde de bredvid artiklar om schlagern i kvällspress.

Så tyckte juryn

Josefin Dahlberg, student på Forsbergs:
Ett riktigt Svensson-liv! Bra där. 

Jonas Yrlid, ad på King:
Insiktsfullt av Svenssons att slå mynt av det faktum att Svenskarna inte bara älskar Melodifestivalen, utan att dom även älskar att hata tillställningen. 

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi:
Inte varje dag man ser roligt och kontextuellt kuddkräng. Schnajdigt!

 

Fakta

Arbetsgrupp: Lisa Vaccino ad, Daniel Vaccino copy och cd, Louise Wallgren operativ projektledare, Staffan Kjellvestad visualizer, Åsa Stjärnquist final art


 


Daniel Vaccino

Allvarsamt. Gränslöst. Skämmigt.

Stoppa pressarna! Reklamfeberyra! Omgång tre av Månadens print slog ner som en välkommen blixt och kändes som en stark delfinal i schlagerfestivalen. Här fanns nya spännande bidrag som likt en ung Ulrik Munter klev in på scen och skakade om etablissemanget, men också klassiska dängor som levererade stabil print, om än lite förutsägbara i sin komposition. Stenmarkbidrag typ. Och i mixen fanns såklart, som alltid, en och annan skämskudde. 

I sann schlageranda så rörde omgången också upp stora känslor. Någon blev varm i magen av Åhléns, en annan förvirrad av Skoda, en tredje småkåt av Sven-Harrys. Juryns egen Christer Björkman, Jonas Yrlid, ratade därtill ett av bidragen med epitetet ”Aha, ett lökmontage”. Men, och obs på detta men, att överlag så tyckte och kände juryn att det fanns många hits i startfältet och att det fanns mycket att glädjas över, för den som blir glad av bra reklam. Sverige, vi har ett resultat. 

På förstaplats var det finstämda och allvarsamma toner i form av Mind, med bidraget ”Världen med andra ögon”. Ett vackert och värdigt sätt att adressera en viktig men svår fråga. Himla fint gjort också, tyckte så gott som alla. På andraplats klingade Åhléns in med en samtida smart kampanj för Åhléns, som var allt annat än gammal. Trea blev Svenssons i Lammhult med en Mello-kontextuell kuddkrängarannons. Sammanfattningsvis: rätt låt vann och det känns lovande för framtiden.

För om det ska fortsätta att bara bli bättre och bättre bidrag för varje omgång, kan det ju bli hur bra som helst innan årets slut. PS. En jurymedlem delade ut höga poäng till ett bidrag med motiveringen: ”Jag fattar den inte, men jag gillar den.” Det kan man gilla. 



Lista

1. TBWA Stockholm, Mind, "Världen med andra ögon"
2. Forsman & Bodenfors, Åhléns, "Gränslöst"
3. Volt, Svenssons i Lammhult, "Skämskuddar"
4. Åkestam Holst, IKEA, "Grattis Hovet"
5. M&C Saatchi, Sven-Harrys Konstmuseum, "Sitter du ner?"
6. Volt, Svenssons i Lammhult, Glöm inte att...
6. DDB Stockholm, Skoda Sverige, "Snabbaste vägen till skidåkningen"