Månadens print, november 2015

Hjärnsubstans, likmaskar och andra "nyttigheter" gick hem hos juryn i senaste omgången av månadens print, i det närmaste en utklassning av King och ICA. Tvåa kom Röda Korsets och Le Bureaus passning till Jimmie Åkesson och trea kom Forsman & Bodenfors annons för Unicef.

Yasmine Winberg

 

1. Halloweenbord

Kund: ICA Byrå: King

Får det lov att vara lite dödskalle med hjärnsubstans? Eller kanske en tugga av Drakulas gamla mun? Varför inte en kaskadspya med benknota? Härligheterna hopar sig på ICA:s halloweenbord. Allt i en fin kompott, producerad utifrån matvaror på ICA.

Frank Hollingworth, cd på King, säger att de tyckte att halloween, som traditionellt sett är en högtid förknippad med godis, var ett kul tillfälle att påminna om ICA:s ambition att öka intresset för frukt och grönt. 

– Utmaningen var att hitta riktigt äckliga, skrämmande men nyttiga grejer som man kan göra av frukter och grönsaker och som en intresserad familj faktiskt klarar av att göra hemma, säger Pontus Thorén, copywriter på King.

Hur nöjda är ni med den här annonsen jämfört med tidigare ICA-annonser?
– Det är svårt att svara på, men vi ska inte sticka under stol med att vi är gans-ka förtjusta över att vi har lyckats göra en annons som innehåller ord som ”likmaskar”, ”hjärnsubstans” och ”kaskad-spyor”, säger Pontus Thorén.

Annonsen gick i kvällspress eftersom Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter inte ger ut sina papperstidningar på alla helgons dag.

Kanske den viktigaste frågan av alla, käkade ni upp maten?
– Javisst, vi gick och smånallade av grejerna hela tiden. Det såg ganska festligt ut när vår fotograf Pelle Bergström stod och resonerade om ljussättningen med en kaffekopp i ena handen samtidigt som han knaprade på ett avhugget ringfinger, säger Jonas Yrlid, ad på King.

 

Så tyckte juryn

Ebba Körlöf, copywriter på Acne:
Sällan man lyckas återskapa ett barns vilda fantasier och än mer sällan som man lyckas göra det på ett så visuellt starkt sätt.

Jonas Frank, ad på Saatchi & Saatchi:
Jag blir rädd så bra den är. Verkligen bra utförd.

Maria Hilmersson, copywriter på Valentin & Byhr:
Det är inte ofta man ser annonser som bjuder på så mycket läsvärde som Icas halloweenannons gör. Klippa-ur-och-spara-nivå för oss småbarnsföräldrar. Och som alltid med Ica är det välgjort rakt igenom. Tack.

Edvin Holm, ad på Hill Marketing:
Ett ruskigt bra bidrag som är otroligt väl utfört i både idé och hantverk.

Fakta

Arbetsgrupp: Mats Liedholm marknadsdirektör ICA, Andreas Lindström retuschör, Pontus Thorén copy, Jonas Yrlid ad, Frank Hollingworth cd, Anna Sjöberg projektledare, Elin Boëthius produktionsledare, Peter Preisler projektledare, Pelle Bergström fotograf, Elin Åström matstylist, Wilda Winclair scenografi


2. Hjälp i närområdet

Kund: Röda Korset  Byrå: Le Bureau

På Sverigedemokraternas dag i Almedalen i år införde Röda Korset annonsen för första gången. Den har också varit med och tävlat i DN:s Reklamcupen, men tog sig inte segrande ur striden.

– "Hjälp i närområdet" är ett begrepp som lite slängigt används av politiker längs hela skalan för att prata om stödinsatser på andra ställen än i Sverige. Syftet med annonsen var att definiera vad och var närområdet faktiskt är, det vill säga utanför din dörr, och få fler människor att engagera sig som volontärer lokal, säger Martin Johansen, copywriter på Le Bureau.

Var det svårt att sätta gränsen för hur politisk annonsen fick vara?
– Nej, det var inte svårt. Den vision som ytterst styr Röda Korsets aktiviteter och kommunikation är att ingen människa ska lämnas ensam i en katastrof.

Vad har ni fått för respons?
– Med stöd av den här och andra kommunikationsinsatser - och självklart till följd av den dramatiska uppgången av antalet asylsökande under hösten - har Röda Korset rekryterat tusentals nya volontärer över hela landet.


Så tyckte juryn

Ebba Körlöf, copywriter på Acne:
Enkel och ren idé som lyckas tala välgörenhet utan att bli vare sig blödig eller skuldtrippande. 

Jonas Frank, ad på Saatchi & Saatchi:
Denna har varit en personlig favorit sedan i somras då jag först såg den. Starkt grafiskt utryck och en väldigt bra copy.

Maria Hilmersson, copywriter på Valentin & Byhr:
Sympatisk annons som ger Röda Korset en skarpare och mer politisk röst än vanligt när idén tar avstamp i ett visst riksdagspartis skenheliga ”biståndspolitik”. Vänligt och vasst.

Edvin Holm, ad på Hill Marketing:
En rolig gliring på ett allvarligt ämne. En annons som berör.


Fakta

Arbetsgrupp: Gustaf Sehlstedt projektledare, Helena Trulsson produktionsledare, Martin Johansen copywriter, Anna Kask art director, Kalle Garmark formgivare, Claes Kjellström planner


3. Miljonärer

Kund: Unicef  Byrå: Forsman & Bodenfors

För att nå rätt in i målgruppen gick den här annonsen i Private Banking Magazine som Nordea ger ut. Magasinet når en exklusiv skara på 12 000 personer som alla har en sak gemensamt: De har en förmögenhet på minst fyra miljoner kronor.

– Det här handlar om stora pengar så det kändes viktigt att hålla en seriös ton, men utan att bli tråkiga. För att få läsaren att öppna bankvalvet valde vi att använda stora ord. Det är mer intressant att förändra världen än att bara ge bort tre miljoner, säger Johanna Hofman-Bang, ad på Forsman & Bodenfors.

Hur tänkte ni kring utformningen?
– Det här var första gången UNICEF riktade sig till den här lite rikare målgruppen. Därför var det viktigt att berätta både vilka UNICEF är, vad de gör och vad en större donation faktiskt kan resultera i.  

Kan man säga något om vilken effekt annonsen gett?
– Det är lite tidigt att säga, men det är flera läsare som har hört av sig och visat intresse.


Så tyckte juryn

Ebba Körlöf, copywriter på Acne:
Vågar tala klarspråk. Smal annons till en smal publik men den gör jobbet och den gör det väl. 

Maria Hilmersson, copywriter på Valentin & Byhr:
Tycker Unicefs välskrivna annons förtjänade högre placering. Snyggt och befriande rättframt siktar man på de stora pengarna och man gör det überkonsekvent; från den statusosande argumentationen som ska locka målgruppen att öppna kassavalven ända ner till kontaktpersonens exkluderande titel. Av välgörenhetsreklamens vanliga varje-krona-räknas-resonemang syns inte ett spår. Såklart.

Edvin Holm, ad på Hill Marketing:
En mycket välskriven annons. Hoppas den kan få just den här målgruppen att öppna ögonen såväl som plånboken

 

Fakta

Arbetsgrupp: Lena Birnik produktions­ledare, Jacob Nelson projektledare, Marcus Hägglöf copy, Johanna Hofman-Bang ad, Johan Fredriksson formgivare, F&B Factory original, Jim Carlberg & Jenny Holmberg Unicef


 


Hanna Björk, vd Round & Round

"Svenskar kan inte göra print"

Årets sista omgång är avverkad och printåret 2015 kan summeras som textrikt, men desto mindre uppfinningsrikt. Någon i juryn utbrast lite uppgivet att svenskar inte kan göra print. Och det är klart, om man jämför bidragen i Månadens kampanj med shortlisten i Cannes är jag beredd att hålla med. 

Det är tydligt att vi svenskar inte är bäst i världen på att göra annonser, men frågan är om det verkligen är något dåligt. Hade vi i Sverige varit bättre på traditionella medier hade vi förmodligen inte varit lika bra på nya sätt att kommunicera. 

Ingen kan vara bra på allt, men alla kan vara bäst på något. Printreklam får sydamerikanerna gärna fortsätta att vara bäst på så länge vi i Sverige blir ännu bättre på det vi redan är bra på.  

Men för att inte förringa årets annonsvinnare fullständigt så vill jag vara tydlig med att jag tycker att vi har hittat en drös välförtjänta vinnare bland årets alla bidrag. 

Även om annonserna inte håller internationell toppklass så lyckas de definitivt göra sitt jobb på hemma-plan. Månadens vinnare är inget undantag. ICA:s charmiga halloweenannons hjälper småbarnsföräldrar att lura i barnen nyttigheter samtidigt som den får läsaren att dra på smilbanden. 


Med hjärnsubstans och likmaskar i topp så tackar vi i juryn för oss och önskar nästa års jury lycka till! 


Hanna Björk

 



Lista

1. King, Ica, ”Haloween Bord”
2. Le Bureau, Röda Korset, ”Hjälp i närområdet”
3. Forsman & Bodenfors, Unicef, ”Miljonärer”
4. Volt, Situation Stockholm, ”Årets viktigaste julhälsning”
5. DDB Göteborg, Pågen, ”Julbaket”
6. DDB Stockholm, Försvarsmakten, ”Är du officer utan att veta om det?”
7. Scholz & Friends, Frälsningsarmén, ”Ta in en hemlös i vinter”

Jury Print

  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Fredrik Kirkfjell
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren
  • Hanna Björk
  • Jonas Frank
  • Ludvig Ehrenstråle
  • Maria Hilmersson
  • Marcus Hägglöf
  • Ida Backman
  • Edvin Holm
  • Kristian Sahlberg
  • Hanna Belander
  • Staffan Lönner
  • Ebba Korlöf Sundberg