Månadens print, november 2016

Volt firar guldplats tillsammans med försvaret. DDB Stockholm nådde andraplatsen med draghjälp av Donald Trump och ANR BBDO kom trea och satte i gång en het diskussion med Mansplainingakuten.

Julia Lundin

Deltidskampanjen

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Volt tog alla pallplatser i
Månadens print förra omgången – vilket bara har hänt en gång tidigare. Nu plockar de åter guldet, denna gång med Försvarsmakten. DDB Stockholm hade haft Försvarsmakten som kund i tolv år innan Volt i höstas tog över stafettpinnen. Den första kampanjen under Volts flagg gick in på temat mångfald och fick många hurrarop.

Nu lanserar de sin andra kampanj med Försvarsmakten som sätter ljus på deltidsarbete med budskap som "Ge inte allt för Sverige".

– Idén bygger på att man faktiskt kan försvara Sverige på sina egna premisser. Försvarsmakten är inte vad det en gång var och tjänstgöringsformerna har utvecklats enormt. Deltidstjänstgöring är ett alternativ för någon som kanske vill fortsätta på sitt nuvarande jobb, men kan tänka sig rycka in i det militära ibland, säger Oskar Pernefeldt, art director på Volt.

Hur summerar du tiden med Försvarsmakten?
– Jag skulle summera det med tio flygbasjägarbaskrar av tio möjliga. Vi har inlett ett otroligt bra samarbete.

Vad får vi se framöver?
– Rörande framtiden kan jag nog inte utveckla det i detaljer, tyvärr, säger Oskar Pernefeldt. Kampanjen har gått i bland annat DN, SvD, GP, Metro och Expressen samt i radio, digitalt, utomhus och egna kanaler.


Så tyckte juryn

Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi
Otroligt fint koncept som det fortsätter ploppa ut trevliga printar ifrån. Listigt småprovocerande rubriker och stark art direction. Medal of honor!



Fakta

Arbetsgrupp: Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Lisa Vaccino, Linus Bronge, Oskar Pernefeldt & Jörgen Berglund ad:ar, Petter Nylind copy, Daniel Vaccino cd/copy, Tomas Lilja & Erica Knutsson Thelin planner, Åsa Stjärnquist original, Per Sturesson digital producer, Staffan Kjellvestad retusch, Simón Jesus Ubeira motion designer




Den populistiska annonsen

Kund: Daidalos   Byrå: DDB Stockholm

När bokförlaget Daidalos släppte sin bok "Om populism" valde man att marknadsföra den med populismens grepp och retorik, närmare bestämt från den mest kände populisten av dem alla: Donald Trump.


Så tyckte juryn

Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi
Vilken välsvarvad och träffsäker text! The Alex Baldwin av reklamannonser. Trevligt formgiven. Hade the Donald sett den hade han förmodligen tweetat något ilsket. Bravo!



Fakta

Uppdragsgivare: Pelle Sjödén Arbetsgrupp: Olle Langseth copy, Tove Langseth art director, Peter Danielsson grafisk formgivare, Linda Bryttmar produktionsledare




Mansplainingakuten

Kund: Unionen   Byrå: ANR BBDO

I arbetslivet 2016 är jämställdhet fortfarande ett akut problem. Därför drog Unionen tillsammans med ANR BBDO igång ”Mansplaining-akuten” och satte på så vis igång en het diskussion. Inte minst i Sveriges näringslivsliv, tack vare denna urklippbara printannons i Dagens industri.


Så tyckte juryn

Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi
Fint (kudos till Nina Hemmingsson), kult och viktigt. Säkert många herrar som får sig en tankeställare av denna annons. Om man nu orkar ta sig igenom hela då det är mastigt mycket information.



Fakta

Arbetsgrupp: Nayeli Kremb ad, Anna Werkell copy, Andreas Lönn cd, Jenny Carnborn pr, Christoffer Widell & Afshin Piran design, Magnus Norman projektledare, Pontus Karlsson kundansvarig, Nina Hemmingsson frilanskonsult





Daniel Vaccino är creative director på Volt.

Delhjärtad insats gav försvaret segern

Det var idel samtid på pallen när Månadens print avgjordes för sista gången år 2016. Etta blev Försvarsmakten med en kampanj om att jobba lite grann för fosterlandet, i egenskap av en deltidstjänst. Enligt Resumés icke-kompromissbara jävsregel var jag utskickad ur rummet när bidraget diskuterades, men utan att veta vad folk tyckte så tycker jag så klart att det var roligt, att de tyckte att den skulle vinna. Trump fick procentuellt näst mest röster, vilket till skillnad från valet i USA inte räckte till seger i svenska Månadens kampanj. Trea blev Unionens tidsenliga män-som-förminskar-kvinnor-annons, som var en del av en större tanke. Lite kuriosa är att tvåan och trean faktiskt hamnade på exakt samma poäng. En handuppräckning fick dock avgöra och där segrade populism med tydlig marginal, och juryn var överlag överens om att detta var ett kul och relevant sätt att sälja litteratur.

Bakom pallen var det mycket McDonald's för pengarna. Jag tycker personligen att snabbmatsgänget från over there har börjat göra kul och McDonald's-aktig reklam igen, så kudos till de inblandade. Sist men inte minst, en påminnelse om att beskriva VAR annonsen gick. VAD var kontexten? HUR funkade det? Och så vidare. Och allra, allra supersist men absolut inte minst på något vis: Tusen tack till juryn för i år! Ni slayade. 

Daniel Vaccino är creative director på Volt.

Lista

1. Volt, "Deltidskampanjen", Försvarsmakten
2. DDB Stockholm, "Den populistiska annonsen", Daidalos
3. ANR BBDO, "Mansplaining-akuten", Unionen
4. DDB Stockholm, "Korven", McDonald's
5. M&C Saatchi, "Com Hem till en riktig rysare", Com Hem
6. DDB Stockholm, "Föreställ dig", McDonald's
7. Oatly Inhouse, "Handarbete för en ny generation", Oatly

Topplista print 2017

  1. DDB Stockholm

  2. Le Bureau

Jury Print 2016

  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Staffan Lönner

Tidigare omgångar