Månadens print oktober 2015

Forsman & Bodenfors segertåg med Oatly rullar vidare – nu med en annons som gick upp samma dag som den rättsliga fajten med Svensk Mjölk påbörjades. Tvåa kom M&C Saatchis kampanj för SvD:s nya sajt medan DDB och McDonald’s knep plats nummer tre. 

Andreas Rågsjö Thorell / Yasmine Winberg

 

1. Mjölklobbyn vs Oatly

Kund: Oatly Byrå: Forsman & Bodenfors

Den 7 oktober påbörjades slutförhandlingarna i Marknadsdomstolen där Oatly och lobbyorganisationen Svensk Mjölk stod på var sin sida. Huruvida Forsman & Bodenfors och kunden hade misskrediterat mjölk eller inte återstod att se. Upprinnelsen var att havredryckstillverkaren hade använt sig av kaxiga formuleringar som ”No milk. No soy. No badness” och ”It’s like milk, but made for humans” i sin marknadsföring. Det fick mjölklobbyn att dra Oatly till domstol och turerna har pågått i ett år. Samma morgon som slutförhandlingarna skulle inledas presenterade Forsman & Bodenfors argumenten för att havrebaserade drycker är hälsosammare och bättre för miljön än mjölk. Allt i en copytung print-annons i Sveriges största dagstidningar. 

Eftersom Oatly finns på 26 marknader sker kommunikationen på engelska, med undantag av allt som härrör striden mot mjölklobbyn.

– Det mest intressanta med Oatly som kund är att uppdraget är så otroligt mångfasetterat. Vi jobbar tätt ihop med allt från förpackningsdesign till reklam, men det mesta bottnar i opinionsbildning. Det kräver att man håller sig påläst och tycker det är kul att gå på djupet. I det här fallet hade vi ovanligt mycket att berätta och kände att tusen ord sade mer än en bild, säger Forsman & Bodenfors copy Martin Ringqvist. 

I samband med förhandlingarna visade mjölklobbyns jurister upp den aktuella annonsen som bevis på företagets marknadsföring. Den 19 november stod det klart att Svensk Mjölk vann bataljen. Forsman & Bodenfors och Oatly svarade med helsidor i DI och DN följande dag. Med budskapet ”Game over – not”. 

 

Så tyckte juryn

Ulf Eriksson, copywriter på Few Agency
Oatly berättar en underhållande David mot Goliat-historia.

Fakta

Uppdragsgivare: John Schoolcraft Arbetsgrupp: Jerk Zander kundansvarig/projektledare, Britta Malmberg produktionsledare, Lars Elfman ad, Martin Ringqvist copy, Christoffer Persson formgivare/designer, F&B Factory original


2. SvD – snabbt om/allt om

Kund: SvD Byrå: M&C Saatchi
För att berätta om de nya tjänsterna "Allt om" och "Snabbt om" gjorde M&C Saatchi en annonsserie. Tanken är att "Allt om" ska ge alla artiklar om ett ämne, medan "Snabbt om" ska lyfta fram de viktigaste artiklarna.


Så tyckte juryn

Ulf Eriksson, copywriter på Few Agency
Klar och tydlig idé för en klar och tydlig produkt


Fakta

Kund: SvD Byrå: M&C Saatchi


3. Anti sleep assist

Kund: McDonald's Byrå: DDB Sthlm
Så här års är det beckmörkt ganska tidigt om dagarna. De flesta vinterförare kan säkert relatera till problemen det medför vid bilkörning. Svidande ögon, gäspningar och ibland kan tyvärr en minuts sömn eller två kännas oerhört lockande, trots att man befinner sig körandes på vägen. Mc Donald's tycker sig ha en lösning på det: sitt kaffe.


Så tyckte juryn

Ulf Eriksson, copywriter på Few Agency
Rolig samannonsering av McDonald’s och Skoda.

Fakta

Uppdrags­givare: Jenna Fraggstedt & Jeff Jackett Arbetsgrupp: Johan Molitor projektledare, Fabian Grau produktionsledare, Johan Ljungman & Peter Kamstedt business director, Christian Budtz strategic planner, Simon Higby & Leo Dal ad:ar, David Alledal & Stefan Gustafsson copy, Johanna Lundblad graphic designer


 


Hanna Björk, vd Round & Round

Havremjölk toppar mellanmjölksmånad

För en dryg månad sedan skrev jag om hur vi i juryn tenderar att bedöma vissa annonser lite blidare tack vare ett långsiktigt varumärkesarbete som har gjort att vi vant oss vid en hög lägstanivå i all kommunikation. 

Den här månadens etta är inget undantag. Oatly har skämt bort oss med den ena bra kampanjen efter den andra och de lyckas även den här gången. En välskriven, vältajmad och snygg uppslagsannons belönades med en överlägsen förstaplats. 

Den andra pallplatsen knep Svenska Dagbladet med en annonsserie som berättar om deras två nya satsningar ”Snabbt om” och ”Allt om”. En tydlig idé, kanske inte helt unik, men trots det en bra dramatisering av den nya tjänsten. 

Om Oatly har imponerat med bra kommunikation i största allmänhet så har McDonald’s gång på gång bevisat hur annonsmediet ska utnyttjas på bästa sätt. En egen tolkning på ”anti sleep assist” gav McDonald’s en välförtjänt tredjeplatsplats. 

Utöver bidragen som hamnade på pallplats så var det dessvärre tunt med annonser som lämnade avtryck. Jag hoppas att nivån och antal inskickade bidrag blir bättre i nästa omgång så att vi i juryn får mer 

att prata om och bli avundsjuka på.

Hanna Björk

 



Lista

1. Forsman & Bodenfors, Oatly AB, "Mjölklobbyn vs. Oatly"
2. M&C Saatchi Stockholm, SvD, "SvD – Snabbt om/allt om"
3. DDB Stockholm, McDonald's, "Anti sleep assist"
4. Honesty, TT, "We're just beer"
5. Ruth, Hörselskadades Riksförbund, "Köp inte en hörapparat"
6. Volt, Svenssons i Lammhult, "Svenssonlivet" och Lazzo DM Byrå, Värmlandstrafik AB, "Vad vill du spara till?"

Jury Print

  • Per Forssberg
  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Fredrik Kirkfjell
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren
  • Hanna Björk
  • Jonas Frank
  • Ludvig Ehrenstråle
  • Maria Hilmersson
  • Marcus Hägglöf
  • Ida Backman
  • Edvin Holm
  • Kristian Sahlberg
  • Hanna Belander
  • Staffan Lönner
  • Ebba Korlöf Sundberg