Månadens print, oktober 2016

Volt tar plats bredvid F&B i månadens kampanjs historiebok genom att vinna både första-, andra- och tredjeplats i samma omgång. Det gör de med annonser för Spädbarnsfonden, Försvarsmakten och Situation Stockholm.

Yasmine Winberg

En tung annons

Kund: Spädbarnsfonden   Byrå: Volt

Julen 2004 satt Jörgen Berglund, i dag ad på Volt, som så många andra svenskar och följde nyhetsrapporteringen om flodvågskatastrofen i Asien. Alla de tiotusentals döda hade svepts in i påsar. Jörgen Berglund fick syn på en svensk hjälparbetare som blev intervjuad i tv.

– Då sa han att det är de minsta påsarna som är tyngst att bära. Det var så fint sagt. Den meningen etsade sig fast i mitt huvud som meningar gör ibland, säger Jörgen Berglund.

När han året därpå gick ut skolan skrev han om den korta men ack så innehållsrika copyn. Då fanns det ingen uppdragsgivare, så annonsen hamnade i portfolion. Sedan gick det tio år.

– I portfolion gjorde den inte särskilt mycket nytta. Men så kom jag och tänka på den, började leta efter en uppdragsgivare och hittade Spädbarnsfonden. De blev superglada, och svarade i vändande mejl att de var väldigt intresserade.

Spädbarnsfonden har inskrivet i sina stadgar att alla pengar de får in måste gå till deras kärnverksamhet – att arbeta för en bättre vård- och livssituation för dem som mister ett litet barn. De stödjer också forskning för att förhindra att fler ofödda och nyfödda dör som spädbarn. Eftersom pengarna inte får gå till marknadsföring har de svårt att nå ut. De får inte ens gå till köpt media.

Med hjälp av Volt lyckades Spädbarnsfonden hitta sätt att nå ut med annonsen, som gått i Kvällsposten, Expressen och GT.

– Nu har de som jobbar ideellt med Spädbarnsfonden dragit i fler kontakter. Jag vet att den gick i en lokaltidning i dag och en annan har lovat att de ska publicera den hela nästa år när de har platser över.

Vad blir nästa steg för ert samarbete med Spädbarnsfonden?
– Kommer vi på fler sätt som kan hjälpa dem är det klart att det kan bli en fortsättning, om också de är intresserade av en sådan. Ämnet berör många. Även om man inte varit i situationen själv, är det många som känner någon som varit det.

Till sist: Ni kammade ju hem samtliga tre pallplatser den här print-omgången – det har bara hänt en gång tidigare att någon gjort det.
– Ja, det känns helt magiskt faktiskt.


Så tyckte juryn

Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi:
”En blytung rubrik som inte går att värja sig från. Magklump deluxe. Kudos till den lättsamma formgivningen som gör budskapet än starkare.”

Axel Lokrantz Månson, art director på King:
”Spädbarnsfonden lyckas på ett värdigt och enkelt sätt prata om ett svårt ämne och är därför också en värdig vinnare av denna omgång.”



Fakta

Arbetsgrupp: Jörgen Berglund och Petter Nylind copywriters, Jörgen Berglund art director, Åsa Stjärnquist formgivare, Caroline Sjöström projektledare, Daniel Vaccino creative director.




Du nya, du fria

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Volts första kampanj för Försvarsmakten resulterade bland annat i tre printar under parollen ”Du nya, du fria”. Syftet var att lyfta fram Försvarsmakten som en aktör i tiden.


Så tyckte juryn

Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi:
”Hoppfullt och stolt, en efterlängtad ton i en värld som ofta målas upp som att den hör hemma i obs-klassen. Väldigt trevlig layout.”

Axel Lokrantz Månson, art director på King:
”Med den här mer humanistiska tonen känns Försvaret som en myndighet i tiden.”



Fakta

Arbetsgrupp: Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Lisa Vaccino, Linus Bronge och Oskar Pernefeldt art directors, Daniel Vaccino cd och copywriter, Tomas Lilja och Erica Knutsson Thelin planners, Åsa Stjärnquist originalare, Staffan Kjellvestad retusch, Brendan Austin fotograf (agent bauer).  




Följ en verkligare verklighet

Kund: Situation Stockholm   Byrå: Volt

På Situation Sthlms Instagram-konto visades en del av staden som gav en skarp kontrast till de vanliga barn-, mat- och gymbilderna i det vanliga flödet. Det blev även budskapet i printannonserna.


Så tyckte juryn

Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi:
”Ytterligare en fin idé och avskalad annons från Situation Sthlm som ger oss precis så mycket information vi behöver för att fatta galoppen.”

Axel Lokrantz Månson, art director på King:
En print som i all sin enkelhet lyckas sätta vår vardag i perspektiv.



Fakta

Arbetsgrupp: Petter Nylind, Kristoffer Wernald och Johan Sundberg copywriters, Karl Andersson art director, Susanna Svedjeholm produktionsledare, Malin Almqvist projektledare, Åsa Stjärnquist original, Daniel Vaccino cd.





Vendela Tedestam är creative director på Confetti.

Kyligt i USA –  men varmt & vackert i print

Juryn träffades samma dag som presidentvalet. Ännu hade han inte vunnit, den utkomsten var väl ändå omöjlig? Men samtidigt blåste det kalla vindar och kanske gjorde det juryn än mer positiva till det varma, humana och vackra i bidragen som slutligen tog hem segern.

Mest diskuterade vi Försvarsmaktens "Du nya du fria". Friska värderingar som står i kontrast till de inskränkta som tar alltmer plats. Prideflaggan vajar från balkongen. Den blå himlen berättar om frihet och allas lika värde. Det tyngsta bidraget blev ändå Spädbarnsfondens. Ibland kan vissa känslor bli så starka att man vill slå dem ifrån sig. Spädbarnsdöd. Känn på det ordet. Varsam form och skicklig copy gjorde det brutalt tunga budskapet möjligt att ta till sig.

Situation Stockholm skapade delade meningar bland juryn vad gäller utformningen – varför valde man inte att efterlikna ett Instaflöde? Personligen tycker jag att det är en styrka att behålla den välkända formen och lämna över bildskapandet till mottagaren.

Dagen därpå vaknar vi upp till en helt ny värld. När världens mäktigaste politiker heter Donald Trump känns det lite naivt att tro att de goda värderingarna och de goda människorna kommer att vinna. Tänk om världen kunde vara lika varm, human och vacker som utgången av oktobers omgång av Månadens print. 

Vendela Tedestam är creative director på Confetti.

Lista

1. Volt, Spädbarnsfonden, ”En tung annons”
2. Volt, Försvarsmakten, ”Du nya, du fria”
3. Volt, Situation Stockholm, ”Följ en verkligare verklighet”
4. FEW Agency, Skånemejerier, ”Enerchi”
5. Åkestam Holst, SAS, “Uppvaktning undanbedes”
6. M&C Saatchi, Hemköp, ”Internetbananer”
7. MullenLowe Brindfors, Telenor, ”Telenor Brexit/Bremain”

Jury Print 2016

  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Staffan Lönner

Tidigare omgångar

Månadens print maj-augusti 2017

Mars-april 2017

Februari 2017

December-januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November 2015

Månadens print oktober 2015

September 2015

Månadens print maj-augusti 2015

Februari 2015

April 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj - juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

Oktober 2011

Januari 2006

September 2006

Oktober 2006

November 2006

Årets bästa print

Jun-Aug 2007

September 2007

Månadens Print

Februari 2007

Februari 2008

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

December - januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

Oktober 2010

November 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är nya printjuryn!

Månadens Print

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Maj 2006

Juni-Juli Augusti 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

Maj 2007

Oktober 2007

November 2007

Årets bästa print 2007

Januari 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

DDB bäst på print 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

April 2010

Maj-juni 2010

Juli-augusti 2010

September 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

September 2011