Månadens print, september 2015

Åkestam Holsts Kafka-serie för Pressbyrån blev omgångens vinnare. Garbergs blåslagna emojis för Bris kom två medan DDB Stockholms vinkning till fotbollslandslaget för Stryktipset tog hem bronspengen.

 

1. Åkestam Holst, Pressbyrån, ”Vägen till läsning.

Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam Holst

Tillsammans med Pressbyrån driver Åkestam Holst projektet "Vägen till läsning". Ett initiativ för att stå upp för läsandet och få upp den sjunkande läsförståelsen bland unga.  Att vara en aktör för läsningen är en central del av Pressbyråns ursprung. Med printannonsen i DN, Aftonbladet, Expressen, GP och Sydsvenskan ville Åkestam Holst illustrera hur serietidningsläsande kan vara en inkörsport till läsning. Tillsammans med illustratören Kenneth Larsen skapade byrån en helsida i form av en seriestripp. De utgick från symbolen för litteratur med höga växlar, Franz Kafkas "Processen" och skapade en berättelse som tog publiken från Bamse-liknande illustrationer med lite text, via Kalle Anka, Tintin och vuxenseriereferenser till en sista ruta med bara text. 

– Att börja med böcker kan vara ett stort steg för  ett barn i mellanstadieåldern om inte vanan finns där. Det finns många fördomar om att serietidningar inte skulle vara bra för läsningen, men forskningen har visat att serieläsande faktiskt utvecklar läsförmågan och Skolverket rekommenderar serietidningar i undervisningen. I annonsen valde vi att förena serietidningsformatet med Kafka som är oväntat och kontrasterar i genren, säger byråns art director Johan Landin. 

Eftersom illustratören Kenneth Larsen har ett serietidningsmanér i många av sina alster kunde han skapa den variation och stegrande svårighetsgrad som byrån ville ha. Annonsen för också tankarna till serietidningsversionen av Paul Austers New York-triologi. 

Fakta

Arbetsgrupp: Filip Laurent Copywriter, Johan Landin AD, Sara Bellafesta Formgivare, Bella Lagerquist Produktionsledare, Simon Stefansson Planner, Sara Clewemar Projektledare, Kenneth Larsen Illustratör


2. Garbergs, Bris, ”Abused emojis”

Kund: Bris Byrå: Garbergs

När Apple släppte sina emojier med olika hudfärger i våras tyckte Bris byrå Garbergs att det saknades något. Var är alla som har blivit slagna, är ledsna – alla de som har varit med om något hemskt och vill berätta om det? 

Byrån pitchade in idén med 15 olika negativa fysiska och mentala tillstånd för Bris som tyckte det var ett relevant och modernt sätt att uppmärksamma att det går att prata om barnens problem – på barnens vis. 

Till kampanjen gjorde byrån en printannons med en emoji som blivit slagen. Printen gick i Metro, DN, Family Living och Nöjesguiden.

Vad ville ni åstadkomma med just print som en del i den integrerade lösningen?
– De abused emojis vi tog fram för kampanjen lämpar sig bra för print eftersom de är en snabb och stark bildlösning i sig själva. Print var inte det centrala mediet men det gav oss möjlighet att bredda kampanjen och det nationella genomslaget. När kampanjen fick sitt stora genomslag hörde flera tidningar av sig och ville sponsra med annonsutrymme, säger byråns art director Sebastian Smedberg.

Varför valde ni att gå med en emoji i print i stället för flera?
– En stor abused emoji per annons blir en starkare bildlösning än flera små. Vi har använt flera av våra abused emojis i print men i olika annonser. 

Fakta

Arbetsgrupp: CD: Petter Ödéen, AD: Erik Dagnell, Sebastian Smedberg, Copy: Per Forssberg, Interactive AD: William Löthman, Webbutvecklare: Mattias Alfborger, Motion Director: Robin Lidbom, Jens-Peter Sjöberg, Produktionsledare: Malin Boustedt, Designer: Beatrice Sztanska, Projektledare: Andreas Engstrand


3. DDB Stockholm, Stryktipset, ”Klara för EM”

Kund: Oddset Byrå: DDB Stockholm

Svenska herrlandslaget i fotboll kämpade i höstas för att ta sig till EM. Det gick så där och i november krävs playoff-seger mot Danmark för att ta sig till mästerskapet nästa sommar. Men för att spela på Oddset är alla över 18 redan kvalificerade för mästerskapet. Oddset ville tydligt visa sitt erbjudande och önska den svenska truppen lycka till inför de stundande EM-kvalmatcherna med en printannons i fotbollsmagasinet Offside.

Hur kommer det att ni jobbar med så avskalat manér när det kommer till Oddset jämfört med Stryktipset?
– Oddsets manér tillåter enkelhet utan att förlora igenkänning. Det är tacksamt. Då kan man göra en såhär avskalad idé. Sen är ju Oddset och Stryktipset två olika produkter så de kommer naturligtvis skilja sig åt lite i uttryck.

Hur skulle tippandet påverkas av Sverige inte slår ut Danmark och går till EM?
– Alla stora matcher är viktiga, vi får inte kommentera specifika intäkter och dylikt.

Fakta

Arbetsgrupp: Kreatörer: Petter Dixelius, Daniel Méncak, Grafisk form: Mikael Norberg, Business Director: Jessica Morales, Produktionsledare: Marina Floresjö


 



Lista

1. Pressbyrån, Åkestam Holst, ”Vägen till läsning”
2. Bris, Garbergs, ”Abused emojis”
3. Oddset, DDB Stockholm, ”Klara för EM”
4. Försvarsmaktem, DDB Stockholm, ”Flygdagen”
5. Bravo, FEW, ”Bravos bieffekt”
6. NK, Garbergs, ”Århundradets fest”
7. LG, M&C Saatchi, ”LG G4 – Smell the difference”

Jury Print

  • Per Forssberg
  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Fredrik Kirkfjell
  • Oskar Pernefeldt
  • Isaac Bonnier
  • Tove Andersson
  • Henrik Ljungström
  • Hanna Belander
  • Jonas Frank
  • Anna Jansson
  • Ida Jagerfelt
  • Martin Sööder
  • Julia Elfgren
  • Hanna Björk
  • Jonas Frank
  • Ludvig Ehrenstråle
  • Maria Hilmersson
  • Marcus Hägglöf
  • Ida Backman
  • Edvin Holm
  • Kristian Sahlberg
  • Hanna Belander
  • Staffan Lönner
  • Ebba Korlöf Sundberg