Månadens print, september 2016

King knep sin första vinst för året i print med vanlig vegetarisk mat för Ica. En solklar vinst före M&C Saatchis pixlade Hemköpsbananer och Åkestam Holsts skrivkrampsannons för Papercut, tyckte juryn.

Julia Lundin

Inget vegetariskt alternativ

Kund: Ica   Byrå: King

Tiden är förbi då vegetarisk mat var ett alternativ. Ica Gott livs nya vegetariska sortiment är helt enkelt god mat. Punkt. För att inspirera gjorde King för Icas räkning annonsen "Inget vegetariskt alternativ" som gick i svensk dagspress.

Juryn tyckte bland annat att King gjorde en smart vändning på trista begrepp och fördomar.

Vad säger ni på King?
–Ja, begreppet "vegetariskt alternativ" är ju ett tydligt exempel på ordets påverkan, hur en sådan fras rätt omedvetet upprätthåller normer – normer som inte tillför något positivt för någon. Vegetarisk mat är inte ett alternativ, utan en hel matkultur där fantastiska matupplevelser väntar. Det var något vi ville ta vara på, säger Pontus Thorén copy­writer som satt med i arbetsgruppen.

Varför är det viktigt att inte leverera vegetariska alternativ?
– Vems mun vattnas det i när man hör frasen "vegetariskt alternativ"?

Ica satsar liksom konkurrenten Coop på vegetariskt. Varför just nu?
– Fler vill äta mer vegetariskt av olika skäl, men är kanske lite ovana. Ica vill vara en positiv inspiratör. Vad Coop håller på med vet jag faktiskt inte, det får du fråga Björn Larsson om.

Finns risken att bläddra snabbt och tro att annonsen är för kött?
– Snabbläddrare är svåra att fånga, det var därför vi anlitade fotograf Pelle Bergström och matstylist Victoria Nordström för att få en fantastisk bild på hamburgaren som skulle få läsaren att fastna och sedan vara snabba att förklara "twisten" i rubriken, säger Pontus Thorén.




Fakta

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth cd, Adam Gäfvert och Emelie Jinhee Johnsson ad:ar, Pontus Thorén och Martin Sööder copy, Peter Preisler projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Sunit Mehrotra kundansvarig.




Internetbanner

Kund: Hemköp   Byrå: M&C Saatchi

Vid lanseringen av Hemköps nya e-handel togs konceptet Internetmat fram. I olika enheter presenterades några av de bäst säljande varorna i butik, vid sidan om dess digitala kopia, för att visa att Internetbananer har samma pris som i butik.




Fakta

M&C Saatchi.




Jag ville inte skriva denna annons

Kund: Papercut   Byrå: Åkestam Holst

Papercut har en lång historia av att publicera episka, mångfaldigt belönade copyannonser om livets vedermödor och gyllene stunder. Nu verkar copyn bakom alla annonser ha fått skrivkramp, något som i denna annons ventileras i ännu en episk annons.




Fakta

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson copywriter, Joakim Kouhry art director.





Daniel Vaccino är creative director på Volt.

Kött, vegoburgare & lågupplösta bananer!

Jag älskar den här juryn! Ja jävlar. Schyst stil, bra inställning och genuint intresse för printmediets till synes oändliga flora av möjligheter. Nåväl, nog med kärlek och raskt över till just den här månadens Månadens print. Inhuserade i Saatchi & Saatchis prisvinnartuffa lokaler, samlades vi för att diskutera sju värdiga finalbidrag som hade kvalat vidare från en dessförinnan rätt lång lista med bra skit.

Åsikterna haglade i vanlig ordning, alltjämt med positiva tongångar och en "fria-hellre-än-fälla"-mentalitet. Men ändå med sylvass kritik emellanåt. Ingen detalj lämnas odebatterad i detta forum. Det ska ­reklamgudarna veta. Diskussionen kretsade av naturliga skäl mycket kring kött och vegetariska alternativ, då i princip halva startfältet var bidrag som på ett eller annat sätt hade en åsikt om vad mänskliga varelser borde äta.

Solklar vinnare blev Icas vegoburgare, som hyllades för sin lättsamma ton och smaskiga bild. Enkelt, kul och bra = allt gott. Många byråer hade för övrigt skickat in ganska lågupplösta bilder med pixliga brödtexter, vilket var synd. Men ändå passande på något vis, eftersom den pixligaste av alla kom tvåa. Bra jobbat Hemköp!

På tredje plats hamnade Papercut med en vatten­delar-meta-skrivkramps-annons. Vissa orkade inte läsa hela. Själv läste jag den med glädje. Janne C fick ju en gång i tiden frågan, om folk verkligen läser brödtexter. Hans svar: "Ja, folk läser till och med böcker." Boom. Peace out. Vila i frid. 

Daniel Vaccino är creative director på Volt.

Lista

1. King, ICA, ”Inget vegetariskt alternativ”
2. M&C Saatchi, Hemköp, ”Internetbanner”
3. Åkestam Holst, Papercut, ”Jag ville inte skriva denna annons”
4. Åkestam Holst, Pressbyrån, ”Censur”
5. Åkestam Holst, IKEA, ”Varannan vecka”
6. Forsman & Bodenfors, Coop, ”Kära Köttbit”
7. M&C Saatchi, Com Hem, ”Com ut ur garderoben”

Jury Print 2016

  • Jonas Yrlid
  • Douglas Dunér
  • Anna Pettersson
  • Cecilia Dufils
  • Daniel Vaccino
  • Alexander Rehnby
  • Rebecca Grimshorn
  • Vendela Tedestam
  • Henrik Levahn
  • Josefin Dahlberg
  • Staffan Lönner

Tidigare omgångar

Månadens print maj-augusti 2017

Mars-april 2017

Februari 2017

December-januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November 2015

Månadens print oktober 2015

September 2015

Månadens print maj-augusti 2015

Februari 2015

April 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj - juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

Oktober 2011

Januari 2006

September 2006

Oktober 2006

November 2006

Årets bästa print

Jun-Aug 2007

September 2007

Månadens Print

Februari 2007

Februari 2008

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

December - januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

Oktober 2010

November 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är nya printjuryn!

Månadens Print

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Maj 2006

Juni-Juli Augusti 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

Maj 2007

Oktober 2007

November 2007

Årets bästa print 2007

Januari 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

DDB bäst på print 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

April 2010

Maj-juni 2010

Juli-augusti 2010

September 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

September 2011