månadens sociala medier sep-nov

Månadens Ingo och Burger King "hackade" sig in i årets spelhajp Red Dead Redemption 2 och prisas med guld i årets sista omång av månadens kampanj sociala medier.

Dela sidan:

"Craft a western Whopper"

Kund: Burger King   Byrå: Ingo

I höstas släppte spelutvecklaren Red Dead Redemption, ett av de mest efterlängtade spelen på flera år. Spelet har sedan dess varit en av spelvärldens största snackisar och har hyllats av både kritiker och spelare.

Spelet utspelar sig i en westernvärld där spelaren ansvarar för att karaktären både äter och sover. Precis som i den verkliga världen måste man antingen skaffa mat genom att köpa den eller hitta de ingredienser som krävs för tillagning.

I spelet går det dock inte att tillaga Burger Kings signumburgare Whopper, trots att alla ingredienser finns tillgängliga i spelet. För att råda bot på det gav reklambyrån Ingo och Burger King spelarna möjligheten att kvittera ut en Whopper, om de kunde bevisa att de i spelet samlat på sig nötkött, fläskkött, en bit ost och lite bröd.

För att bevisa att man samlat in ingredienserna laddade man upp dess ikoner på sajten craftawhopper.com varpå man kan kvittera ut en voucher som kunde användas på någon av Burger Kings restauranger.

Idén kom från kreatörerna Max Hultberg och Magnus Ivnasson. Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, berättar att halva byrån, inklusive kreatörerna, suttit uppe om nätterna och gejmat sedan spelet släpptes.

När juryn diskuterade kampanjen uppstod flera frågor om huruvida den skulle tolkas som en kampanj för just sociala medier. Vi passade på att ställa frågan till Ingos executive creative director Björn Ståhl.

– Jag tycker att det är en klockren kategori för kampanjen i och med att den bygger på spridningen den fick i sociala medier. Det var tonvis med människor som refererade till den och streamade när de samlade in ingredienserna, säger han.

Det är lätt att tänka sig att kampanjen lätt skulle överföras till andra marknader, något som dock inte har hänt. Men med tanke på spridningen har man redan nått utanför Sveriges gränser.

– Jag vet att den hyllats internt på Burger Kings internationella marknadsavdelning, bland annat av deras internationella marknadschef Fernando Machado. På många sätt har den ju dessutom blivit global på grund av spridningen.

De senaste åren har vi fått se alltfler kampanjer där det digitala möter det fysiska, och vice versa. I höst har exempelvis Red Bull och Robyn fått svenskarna att via mobilerna jaga koder för att vinna biljetter till Robyns spelningar.

Är det en trend vi kommer få se mer av tror du?

– Absolut. Det ska nog inte tolkas som en backlash mot det opersonligt digitala utan snarare som att de två världarna närmar sig varandra. De senaste åren har vi sett flera kampanjer, bland annat Swedish number, som visar hur bra det kan bli när man lyckas med det giftermålet. Det är ett bra sätt att få det digitala att bli lite mer mänskligt, säger Björn Ståhl.


Så tyckte juryn

Alla spelare har rätt till en grillad burgare och egen skörd är faktiskt guld värd!

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare

-----------

En smal men smart kampanj! Ett kreativt sätt att använda Red Dead Redemption som en social kanal och som inte bara drev engagemang online utan även ledde till faktiska köp IRL.

Louise Sallander, strateg, TBWA Stockholm

-----------

Hallelujah! Under årets sista omgång kom också årets första femma från mitt håll på den femgradiga skalan vi bedömer alla bidrag utifrån. Denna aktivering har alla ingredienser som en aktivering i en social kanal skall ha enligt mig, det är innovativt, det utnyttjar en kanal som traditionellt sätt inte används för att engagera i sociala kanaler, tidsenligt och man lyckades engagera målgruppen. Snyggt jobbat Ingo tillsammans med BK!

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo

----------

Likt många av deras andra marknader i världen har Burger King Sverige tagit steget och börjat göra kreativ reklam. En klockren idé som alldeles säkert får fler ungdomar att välja BK framför konkurrenterna. Och perfekt i par med deras största trumfkort: flame-grilled. Ska bli spännande att se vad de gör härnäst.

David Aronsson, senior creative, Acne



Fakta

Arbetsgrupp Ingo:

Björn Ståhl, executive creative director
Max Hultberg, art director
Magnus Ivansson, copywriter
Simon Stefansson, planner
Stefan Kindgren, tech director
Åsa Eklund, final art
Erik Karlsson, account manager

Burger King:

Iwo Zakowski, vd
Erica Mattson, projektledare




"Pantamerahumor"

Kund: Returpack / Pantamera   Byrå: Storyfire

Under året som gått har Pantamera samlat några av de största stjärnorna från humorhimlen på sociala medier. Tillsammans har de tagit fram en lång serie sketcher som åtminstone i vissa fall anknyter till Pantameras kärnverksamhet – att få fler personer att panta.

 


Så tyckte juryn

Pantamera har tagit sig an uppgiften att uppfostra våra unga till medvetna medborgare, på ett sätt som ständigt överraskar. Kommunikationen är alltid lika enkelt, roligt och träffsäker i målgruppen. Tack för att ni får oss att panta mera!

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare

------------

Pantamera har på en hyfsat kort tid lyckats bygga upp en populär humorkanal som verkligen går hem hos den yngre målgruppen. De har vågat släppa kontrollen till sina influencers vilket gör innehållet i kanalen både genuint och relevant.

Louise Sallander, strateg, TBWA Stockholm

-----------

Älskar det långsiktiga i detta bidrag, mycket av det vi bedömer är ett nedslag, medan detta bidrag faktiskt visar resultat över längre tid. Många har försökt, och 99% har misslyckats, att som varumärke starta en kanal på sociala medier för att driva engagemang genom humor. Pantamera har förstått vikten av att investera pengar och tid i rätt personer, och även anpassa innehållet till vad som sker i vår omvärld. Det jag saknar ibland är relevansen till produkten, hur deras humorklipp får folk att faktiskt panta mera, men det struntar jag i, för det är förbannat bra och roligt!

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo

-----------

Konceptet Pantanamera rullar på som det gjort i åratal. Fantastiska siffror och innehåll framtaget specifikt för sociala medier gör att det är svårt att inte ge den en plats bland vinnarna. Idéhöjd som enskilt bidrag kan man ifrågasätta. Men ändå en imponerande mängd sketcher med mycket engagemang och de läskdrickande kidsen verkar ju gilla det i alla fall...

David Aronsson, senior creative, Acne



Fakta

Arbetsgrupp Storyfire:

Pelle Ohrgren, exekutiv producent
Linus Nordström, regi/manus
Martin Jenefeldt, regi/manus
Madde Otto, produktionsledare
August Sandström, foto
Vanessa Andersson, manus
Johanna Nordström, manus
Henrik Wahlström, manus
Clara Björk, produktionskoordinator
Christopher Lidbom, klippare

Mediebyrå: Scream

Åsa Sohl
Hans Hellgren
Sandra Pettersson




"Hur länge pallar du?"

Kund: PP Pension   Byrå: Bloomy Ideas

Det är inte alltid som juryn i sig är målgruppen för kampanjerna i månadens kampanj. Det gäller dock inte för "Hur länge pallar du?" från PP Pension och Bloomy Ideas. Den låga graden av facklig anslutning och kollektivavtal i kommunikationsbranschen är en fråga som diskuterats länge. Och när man inte har kollektivavtal med avsatt tjänstepension riskerar branschen att få jobba länge innan de får dra sig tillbaka, just det tog Bloomy Ideas tillvara på i en kampanj som på ett skämtsamt sätt visar hur det skulle se ut om vad som egentligen borde vara pensionärer fick styra och ställa på byråerna. Träffsäkert, menar juryn.


Så tyckte juryn

Et bevis på vikten av att känna sin målgrupp samt att kontext är kung! En klassisk reklamfilm passar kanske inte i denna kategori men de i alla fall lyckats placera den på rätt ställen. Jag skrattar varje gång!

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare

-------------

Precis som de två föregående kampanjerna träffar även PP Pension rätt in i målgruppen. Med dessa humoristiska filmer har man lyckats nå större delen av branschen med sitt annars ganska trista budskap.

Louise Sallander, strateg, TBWA Stockholm

-------------

Enda bidraget som varit med två gånger fast i två olika former, och Blommy tillsammans med PP Pension visar på hur man framgångsrikt kan lansera en video/kampanj/aktivering och sedan skapa en förlängning på samma video och återigen lyckas. Genomarbetat, klockren humor och EXTREMT relevant för målgruppen. När kommer långfilmen?

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo

-------------

Underhållande, välskriven och med bra casting. Rakt ner i våra reklamhjärtan. Att vi orkar titta klart på en nästan två minuter lång film får ses som en succé. Ett seriöst budskap väl anpassat till målgruppen. Så nu är det dags att börja pensionsspara om du inte gjort det än.

David Aronsson, senior creative, Acne.



Fakta

Arbetsgrupp Bloomy Ideas:

Li-Lie Chemnitz, projektledare
Holger Thorsin, designer
Jon Rönström, kreatör
Marcus Holmlund, kreatör

Lukas Hammar, regissör

 





David Aronsson, senior creative, Acne

Bäst idé vinner (nästan) alltid

Allting har redan gjorts, eller? Under året har vi sett många inskick som liknar saker man sett innan. Det är ok att använda sig av en beprövad 'teknik' så länge man adderar något extra till den, så att man skapar en evolution av något som varit. Eller så gör man något som är totalt nytt, vilket alltid faller en jury mer i smaken. Men det räcker
tyvärr inte (även om man ibland hade önskat). Vi har många gånger älskat idéer och desperat försökt lusläsa beskrivning, brief och resultat men utan att hitta en anledning att premiera den. Om en idé har fått massor av artiklar över hela världen betyder det inte att det är en idé för sociala medier, utan en bra PR-idé. Det måste finnas en avsiktlig tanke med att antingen utgå från sociala medier redan i idéstadiet eller att man har ett starkt och kreativt sätt att sprida den.

Sociala medier är en krånglig kategori där vi väger idé och resultat ungefär lika tungt. Och jag säger ungefär för att i de flesta fall så vinner fortfarande idén (hurra!). Men den ena måste stärka den andra. Gaming är idag extremt socialt tack vare Twitch och Youtube där man hittar tusentals livestreams och How-to videos för olika spel. Det var därför 'Craft a western Whopper' för Burger King sken absolut starkast, en bra idé som var skapad med sociala medier i åtanke från start.

Ett enskilt inlägg i sociala medier kommer aldrig att vinna i kategorin, så länge det inte handlar om att smyga in på en flygplats och tagga Air Force One med sprayburkar. Och vem kan lova sin kund över 100 miljoner visningar så länge man inte låter bebisar åka rollerblades till Rappers Delight? Det är dyrt. Det är tydligt att kunder fortfarande satsar mer pengar på linjär TV-reklam än på att 'testa något nytt'. Kanske kan man tycka att de måste börja våga lite mer. Som tur är behöver en idé inte vara dyr för att vara bra, men med mer budget utanför det traditionella kommer både resultat och juryarbetet bli mer intressant.

Sociala medier ses kanske enbart som tomma rutor som ska fyllas med innehåll, beroende hur mycket man vågar utmana mediet i sig. Det kan därför lätt bli tråkigt: ett Snapchat-filter eller en Facebook AR-kampanj kommer alltid att falla på att det just är ett format, så länge det inte bygger på en stark idé som är nyskapande eller flyttar gränserna för mediet i sig. En snabb tillbakablick konstaterar, enligt min mening, att den kampanj som var mest anpassad för vår kategori faktiskt var The Raoul Wallenberg Algorithm som mäter medmänsklighet på Twitter. En idé som inte hade kunnat existera utan Twitter. Resultat kommer att förbli viktiga och 'Jo tack, det har gått bra' eller 'vi räknar fortfarande på det' är svårt att bedöma. Då är det bättre att vänta, samla resultaten och bygga ett bra case. Så en bra idé vinner, oavsett om de
är billiga eller dyra, men har du inga siffror att backa upp den med så blir det bara ett 'nästan'.

David Aronson, senior creative, Acne

Lista

1. "Craft a western Whopper" av Ingo för Burger King
2. "Pantamerahumor" av Storyfire för Returpack/Pantamera
3. "Hur länge pallar du?" av Bloomy Ideas för PP Pension

Jury2018

  • Emma Blom
  • Christian Ström
  • Ludwig Roth
  • Freddie Arnesson
  • David Aronson
  • Louise Sallander
  • Daniel Redgert
  • Jenny Vinterqvist
  • Karolina Brantås
  • Brit Stakston