Gjorde gamers av pensionärer – Ehrenstråhle tar hem månadens kampanj

Månadens kampanj Ehrenstråhle och Lenovos "Silver Snipers" fick spridning över hela världen. Nu tar kampanjen hem den allra första omgången av månadens sociala medier. Silvret gick till Åkestam Holst och Pressbyrån medan bronsplatsen kneps av Gullers Grupp och Raoul Wallenberg Academy.

Dela sidan:

Silver snipers

Kund: Lenovo   Byrå: Ehrenstråhle

Hur når man ut till en kräsen målgrupp vana vid adblockers och med en instinkt att sålla bort säljande budskap?

När Oskar Ferm och Joakim Estemar, art director respektive copywriter på Ehrenstråhle, i höstas började jobba tillsammans hade byrån precis fått in Lenovo som kund. Ett av världens mest anrika e-sportevenemang, Dreamhack, skulle snart gå av stapeln och Lenovo ville hitta en kampanj som kunde generera intresse både innan, under och efter eventet. Lenovo jobbar heller inte med traditionell annonsering utan förlitar sig helt på pr- och influencersamarbeten. Varken Joakim eller Oskar hade någon erfarenhet av e-sportvärlden, även om de snabbt såg till att läsa in sig.

Byrån valde att bygga en kampanj genom att sätta ihop ett Counter Strike-lag bestående av pensionärer, något som skulle visa sig ge avtryck i e-sportvärlden. Lagmedlemmarna Abbe "BirDie" Drakborg, Monica "Teen Slayer" Idenfors, Öivind "Windy" Toverud, Inger "Trigger Finger" Grotteblad och Per-Arne "YoungGun" Idenfors har sedan dess suttit med i en rad morgonsoffor och uppmärksammats av medier världen över.

– Det är jäkligt mycket snack om att bygga kampanjer för målgruppen med hjälp av ny teknik som VR och AR. Vi ville göra någonting helt annorlunda. Att sätta ett gäng pensionärer i e-sportvärlden kändes paradoxalt nog både nytt och fräscht, säger Joakim Estemar.

Kampanjen nådde redan under sin första vecka ut till 614 miljoner människor världen över och kampanjsajten lockade besökare från 157 olika länder. Det beräknade pr-värdet är i skrivande stund uppe på 610 miljoner dollar.

– Startskottet kom efter att kampanjen blivit uppmärksammad på Reddit, efter det fick vi uppmärksamhet över hela världen. Framöver kommer laget att åka på en världsturné till bland annat Frankrike, Portugal, Finland och eventuellt Japan. Kampanjen har varit igång sedan oktober och vi får fortfarande en massa förfrågningar om att besöka olika mässor, säger Oskar Ferm.

Efter succén har Lenovo legat på för att hålla liv i kampanjen men vad som kommer härnäst är kreatörsduon förtegna om. 

Klart är i alla fall att Silver Snipers själva stormtrivs med att skriva autografer för dataspelsintresserade ungdomar och turnera runt i världen.

– Monica "Teen Slayer" Idenfors har sagt att spelandet blivit som en ventil för henne. Förr upplevde hon sig som en rätt stressad person men genom att skjuta headshots har hon blivit mycket lugnare, säger Joakim Estemar.


Så tyckte juryn

Att ett techföretag med målgruppen gamers i åldern 13-30 år väljer bort e-sportprofiler till fördel för ett gäng okända pensionärer känns rätt på så många sätt. Silver snipers är klockrena vinnare som bokstavligen träffar mitt i prick i målgruppen.

Ludwig Roth, varumärkes- och beteendestrateg, Markus Reklambyrå.

Genom att låta ett gäng seniorer tävla i Dreamhack har man på ett otroligt engagerande sätt löst uppgiften att visa att gaming är för alla, oavsett ålder. Idéen är väl genomarbetad med en hög finish och har tagits ut i social medier på ett sätt som gav stor effekt.

Louise Sallander, pr-strateg, TBWA Stockholm.

När man vet att Gen-Z delar fler värderingar med äldre generationer än sina egna föräldrar, inser man vilket smart drag denna infiltrering är för att nå den svårflörtade gruppen. Silver? Nä, guld!

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare.

"Varför kom inte jag på det här?" är det många som tänker när man ser det här seniora E-Sport teamet som Lenovo tog fram för att sticka ut under Dream Hack. Man har lyckats med något som få lyckas med, att nå den kräsna gamerpubliken som äter Billys Pan Pizza samtidigt som dom scrollar igenom flöden med Ad-Blocks aktiverade. Här har man en plattform att bygga vidare på. Enkelt och så bra, hatten av!

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo.

Det enda bidraget i omgången där alla var överens, väl värd sin förstaplats. Fint att befinna sig i en kontext där målgruppen faktiskt följer matcher via livestreams. Sen så är det alltid härligt med äldre som försöker sig på "ungdomliga" saker.

David Aronson, copywriter, Acne.

Omöjlig att värja sig mot! Seniorer provar på nya saker är kanske inte det mest innovativa sättet att skapa intressant innehåll, men ingen jäkel med ett hjärta i kroppen kan låta bli att bulta lite extra av "Teen-Slayer", 62, och "Berra-Bang", 81.

Christian Ström, landschef, N365 Group.

Jag tycker Silver Snipers är en värdig vinnare i sociala medier-kategorin även om jag hade velat se lite mer organisk sociala medier-spridning.

Daniel Redgert, byråchef, Redgert Comms.

 



Fakta

Arbetsgrupp Ehrenstråhle:

Oskar Ferm, art director
Joakim Estemar, copywriter
Jonna Peltonen, produktionsledare
Anna Mattsson, social media manager
Sofia Rönnqvist, final art
Susanne Andersson, grafisk design
Lisa Thunander, grafisk design
Victor Söderblom, digital strateg
Mia Kleist, projektledare

Produktionsbolag: Linkfilm

Linus Nilsson, fotograf
Emma Nilsson, projektledare
Johan Nordqvist, fotograf/ljud




Lussekorven

Kund: Pressbyrån   Byrå: Åkestam Holst

Att lansera en produkt som får allmänheten att antingen brista ut i hyllningsrop eller klagosång är en klassiker för att skapa uppmärksamhet. Med Lussekorven lyckades Åkestam Holst och Pressbyrån i fotspåren av semmelwrapen lansera en produkt som gjord för diskussion i sociala medier.

Resultatet den här gången blev en kampanj som i sociala medier haft en räckvidd på över två miljoner kronor, 

Pressbyrån och Åkestam Holst har länge försökt positionera Pressbyrån som ett lite roligare alternativ och så sent som för två månader sedan tog man även hem månadens kampanj film för sin RnB-hyllning till Lussekatter, framförd av Z.Woods.


Så tyckte juryn

Den delade svenska folket i två läger och så även månadens jury. Inte min personliga favorit men respekt för att de tog det hela vägen. Och resultatet går ju inte att säga emot – Lussekorven levererade faktiskt affärsnytta.

Ludwig Roth, varumärkes- och beteendestrateg, Markus Reklambyrå.

Det är inte första gången vi ser två olika maträtter kombineras, men i all sin enkelhet så har Lussekorven skapat lyckats skapa stort engagemang i sociala medier. Det är lätt att ha en åsikt kring Lussekorven, man kan antingen vara för eller emot, vilket är en bra utgångspunkt för att skapa engagemang. Till skillnad från många andra liknande inlägg i sociala medier så är Lussekorven dessutom relevant för Pressbyråns affär och drev försäljning.

Louise Sallander, pr-strateg, TBWA Stockholm.

Älska eller hata? Plus eller minus? Kram eller smäll? Längdskidåkning eller pingis? Korv eller lussebulle? Äh, varför inte allt? Likt denna kampanj vars beståndsdelar borde vara motbjudande men istället får mig att le över uppfinningsrikedomen. Kan man verkligen...? Ja, det kan man!

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare.

Fenomenet att ta två goda ting och göra det till ett tar Pressbyrån vidare och maxar gånger 1000 och det gick hem i målgruppen. En idé som verkligen sticker ut under en period då alla vill synas och höras. Ryktet säger att det såldes 14 000 lussekorvar under perioden, vilket bekräftar att det var något som folk gillade. Håller Sverige på att tappa sina smaklökar eller är den verkligen god på riktigt?

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo.

En idé som delade jurygruppen, antingen hatar man eller så älskar man den. Tillsammans med imponerande resultat var det kanske just därför den var så bra.

David Aronson, copywriter, Acne.

Antingen älskar du Lussekorven - eller så har du fel! Klockrent att haka på den aldrig sinande strömmen av semmelwraps och sushitacos, dra det steget längre och skapa en vattendelare som får halva Sverige att tappa tron på mänskligheten och den andra halvan att rusa till Pressbyrån.

Christian Ström, landschef, N365 Group.

Less is more. Kreativ höjd kan diskuteras i all evighet, men att ta till vara på något mitt framför näsan på dig kan ibland vara det allra svåraste, vilket Åkestam Holst verkligen lyckats med. Kampanjen fyllde sitt syfte med enormt genomslag, stort engagemang och dessutom tusentals sålda lussekorvar.

Daniel Redgert, byråchef, Redgert Comms.



Fakta

Arbetsgrupp Åkestam Holst:
Lina Engler, projektledare
Magnus Jakobsson, creative director
Bella Lagerquist, produktionsledare
Sara Bellafesta, art director
Erik Nordenankar, art director
Johan Landin, art director
Julia Sebesteny, copywriter
Filip Laurent, copywriter
Simon Stefansson, planner
Karl Wikström, planner
Ida Persson, pr strategist
Hanna Erixon, social media manager
Anna Lundeborg, digital strateg
Olov Öqvist, formgivare
Jens Broman, formgivare
Magdalena Bing, ateljéassistent

Pressbyrån:
AnnaMaria Carnemark, marknadschef
Lennart Schultz, tf marknadschef
Adrienne Heurlin, kampanj/sociala medier
Madeleine Berglund, kampanjansvarig

Foto: Bsmart




The Raoul Wallenberg Algorithm

Kund: Raoul Wallenberg Academy   Byrå: Gullers Grupp

Med hjälp av IBM:s egenutvecklade AI-verktyg Watson tar The Raoul Wallenberg Algorithm tempen på hur världsledare som Donald Trump, Kim Kardashian, Angela Merkel och Malala uttrycker sig i sociala medier. 

Watson analyserar tonaliteten som världsledarna förmedlar i sina tweets och räknar därefter ut den samtalsmässiga temperatur som just nu råder i världen. På kampanjsajten kan man därefter följa om temperaturen ökar eller minskar kopplat till hur världens ledare kommunicerar.

Till kampanjen kopplades även hashtagen #WarmUpOurGlobe där alla kunde uppmana till en mer medmänsklig planet och bättre samtalsklimat.

Kampanjen lanserades på Raoul Wallenbergs minnesdag den 17 januari 2018 och har sedan dess uppmärksammats av bland annat Nyhetsmorgon, SVT:s Kulturnyheterna, DN och TT. Kampanjen uppnådde under lanseringsveckan en total räckvidd på omkring 23 000 000 och samtalet om Raoul Wallenberg Academy ökade med 4890 procent under lanseringsveckan, om än från en låg nivå.


Så tyckte juryn

En tankeväckande och extremt aktuell kampanj som lyckas förena teknik med mänskliga känslor på ett sätt som känns relevant för både kund och målgrupp. Alternativt: Ett jäkligt bra jobb helt enkelt!

Ludwig Roth, varumärkes- och beteendestrateg, Markus Reklambyrå.

Att i realtid läsa av tonen bland världens ledare på Twitter är ett smart sätt att omvandla datadrivna insikter till en kreativ idé. På ett relevant sätt lyckas Raoul Wallenberg Academy lyfta både vikten av medmänskligt ledarskap och skapa förståelse för vilken påverkan sociala medier har på samhällsklimatet.

Louise Sallander, pr-strateg, TBWA Stockholm.

En global kampanj som använder tillgänglig data på oväntat och kreativt sätt. Däremot upplevs visualiseringen av algoritmen inte klar och behöver optimeras för att nå ut i sociala medier. Men då stiftelsen beskriver detta som "ett digitalt experiment" får vi förhoppningsvis se mer!

Jenny Vinterqvist, pr-strateg, Mindshare.

Raoul Wallenberg, Twitter och IBM's AI Watson. Den såg man inte komma runt hörnet, men det är precis vad vi har här, och det är genialiskt! Att man tar den starkaste politiska plattformen Twitter, kopplar an ett AI som mäter av och sedan tar man den finaste av människor Raoul Wallenberg som ansiktet utåt. Det visar att man verkligen har tänkt till och i min värld en av dom mer genomtänka kampanjerna kopplade till Sociala Medier senaste året.

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo.

En kampanj som använder sociala medier som motorn till hela idén. Intressant kreativ ingång att mäta medmänsklighet och relevant i dagens politiska klimat på Twitter.

David Aronsson, copywriter, Acne.

Gediget hantverk och en idé som förtjänar mer. Snyggt, relevant - om än inte helt färdigt i sitt utförande. Hade gärna sett att man använt influencers och makthavare för att skapa en ordentlig push och nå ut på riktigt.

Christian Ström, landschef, N365 Group.

Fin kampanj som engagerade. Det hade varit kul att se hur man hade kunnat göra för att få den att leva stort på fler sociala medier-kanaler än Twitter.

Daniel Redgert, byråchef, Redgert Comms.



Fakta

Arbetsgrupp Gullers Grupp:

Kajsa Runnérus, producent
Jens Ögren, pr-konsult
Johanna Sturk, pr-konsult
John Gille Columbus, filmproducent
Johan Yilmaz, creative director
Jacob Lindberg, copywriter
Isaac Kuehnle-Nelson, utvecklare
Jerker Belvert, creative director
Per Fridsjö, animatör
Anton Severin, copywriter
Merhawit Habte, pr och sociala medier
Matilda Hedengren, designer
Yoel Svenzén, animatör
Olle Wemne, research
Cornelia Böttiger, projektledare
Christian Hammar, creative director





Emma Blom, juryordförande

Vad innebär egentligen en sociala medier-kampanj?

Under den här första omgången av Månadens Kampanj för Sociala Medier försökte vi i juryn etablera vad det egentligen är vi ska bedöma. Om vissa saker var vi rörande överens, medan vi var djupt oense om andra.

Det vi snabbt kunde enas om var att något som har postats i sociala medier inte för den sakens skull kan kategoriseras som en sociala medier-kampanj. Och en film som är rolig och bra gör ingen sommar. En sociala medier-kampanj ska använda sociala kanaler som sina huvudmedier och ha utnyttjat dem väl, dvs anpassat format och budskap till olika plattformar och förutsättningar. Och kanske framför allt – att faktiskt aktivt ha arbetat för att sprida budskapet. Inte postat och sedan bara väntat på att internet ska göra resten.

Sedan kom vi till lite mer trixiga frågor. Nämligen den heliga graalen engagement. Är många likes det vi letar efter när vi pratar om effekt? Jag vill mena nej. Inte för att det inte är en indikation på att något fungerat bra, utan för att likes och shares premierar trams. Gå in i din feed och kolla. Vad har mest likes? Just det. Memes, en nostaligsk bild på hur dillchips såg ut på 80-talet och en katt som fastnar i en dörr. Kampanjer som i sitt uttryck liknar den typen av effektsökeri får ett högt engagement, men det säger ingenting om verkshöjden på idéen, om vilken effekt reklamen haft som reklam och hur den påverkat den verkliga målgruppen.

Den tredje stora pucken är helt klart unikitet i idé. De allra flesta kampanjer som faktiskt fungerar i sociala medier bygger inte på en idé som aldrig gjorts förr, och har en, om branschen får säga det själv, kreativ höjd. Vi har alla exempel på väldigt snarlika kampanjer och uttryck. Det ligger tyvärr i sakens natur lite. Fôlk gillar det fôlk känner igen... Titta på kampanjbilden för Lenovos Silver Snipers. Det tar en microsekund att fatta grejen. Det tar ytterligare ett par microsekunder för att förstå att den här idéen är en guldgruva av innehåll. Man förstår ju att de här silverrävarna ska spela Counterstrike mot kids som är födda med en joystick (eh, jag hade det till Comoodore64 när jag var liten,) i högerhanden. Undra hur det gick – vill man veta. Kort sagt – en idé för sociala medier öppnar – den stänger inte. Den är en fråga snarare än ett svar och den är så enkel så att minst 3 jurymedlemmar spontant utbrister – det där har jag sett förut. Men har vi verkligen det?

Emma Blom, vd, Social Industries

Lista

Jury2018

  • Emma Blom
  • Christian Ström
  • Ludwig Roth
  • Freddie Arnesson
  • David Aronson
  • Louise Sallander
  • Daniel Redgert
  • Jenny Vinterqvist
  • Karolina Brantås
  • Brit Stakston

Tidigare omgångar