Månadens utomhus, augusti-november 2016

DDB tog förstaplatsen med sin uppfinningsrika McDonald'sannons. Tvåa blev Åkestam Holst som satte ljus på vardagen tillsammans med Ikea och tredjeplatsen plockade Acne med projektet Pens for freedom för Pen Store.

Yasmine Winberg

Backspegelinbjudan

Kund: McDonald’s   Byrå: DDB Stockholm

Man ångrar bara det man inte gjorde. Utifrån den insikten tog DDB Stockholm fram en utomhustavla åt McDonald’s i Karlshamn. Den placerades intill vägen efter att man passerat infarten till restaurangen. Spegelvänt gick det att läsa budskapet: "Det är aldrig för sent att vända om. Nästa u-sväng 100 m”.

– I bland, för att inte säga oftast, när man är ute på vägarna så ångrar man att man inte svängde av för den där burgaren eller koppen kaffe. Vi ville erkänna den känslan och tyckte då det fanns en fin chans att nå människor även efter att de passerat restaurangen, säger Nick Christiansen, copywriter på DDB Stockholm.

Varför gick den här utomhusannonsen bara i Karlshamn?
– Just den här idén krävde en yta som funkade väl i backspegeln, och tavlan vid McDonald’s i Karlshamn passade briefen. 

Hur många tror du tog uppmaningen?
– Förhoppningsvis tillräckligt många för att göra en skillnad i kassan.

Hur mycket jobbar ni på DDB med lokala annonser för McDonald's överlag?
– Vi har ju hela McDonald’s marknadsföringsuppdrag vilket innebär nationella såväl som lokala kampanjer. I bland blir lokala kampanjer nationella, och vice versa.

Juryn diskuterade kring huruvida bilden i backspegeln är fejkad. Vad säger du om det?
– Ja, vi var tvungna att parkera bilen, av praktiska skäl och med hänsyn till säkerhetsaspekten, när vi tog bilden. Så bilen var inte i rörelse, som den ju är för den vanlige trafikanten. 


Så tyckte juryn

Ulrika Good, copywriter på Ulrika & Martin:
Jo, den är smart och lite kul, men jag har svårt att ta till mig den helt. Det beror bara på besvikelsen över att min favorit-McDonald’s-enhet från omgången, den lokalanpassade Karlskogakampanjen som bl a kallade Chicken McNugget för ”Föggel mä söggel”, inte kom med på topp sju. Skandal! 

Sophia Emms, planner på Valentin & Byhr: 
Bra insikt: ”Man ångrar bara det man aldrig gjorde”. Smart och underhållande. Det är väl ungefär så här djup McDonald’s bör vara.

Linda Lundgren, art director på Klirr Stockholm: 
Det är som med själva livet. Det är aldrig försent att göra en u-sväng och vända om. Ibland kan en snabbmatskedjan kännas helt livsviktig. Jag hade vänt om. 

Niclas Fors, cd på Ord & Bild Reklambyrå: 
Man kan ju så klart fundera över hur många bilister som överhuvudtaget såg stortavlan genom att titta i backspegeln vid exakt rätt tillfälle. Men nu är ju månadens kampanj ingen effekt-tävling och således var denna smarta lösning omgångens solklara vinnare.

Björn Wigenius, freelance senior copywriter på Kaplan: 
Ett riktigt trevligt bidrag och en äkta utomhusenhet. Min favorit i omgången. 

Eva Råberg, copywriter på Forsman & Bodenfors: 
Ibland behövs varken fyndiga rubriker, snygga bilder eller digitala underverk. Ibland räcker det långt med en smart placering. 

Viktor Bergabo, student på Berghs: 
Fyndig och smart lösning. Många missar den säkerligen men de som ångerfullt stirrat i backspegeln, suktandes efter en liten färdcheese lär ju smilat till.



Fakta

Arbetsgrupp: Johan Ljungman business director, Johan Molitor account director, Fabian Grau account manager, Joel Ekstrand art director, Nick Christiansen copywriter, Can Hagström Cetindag graphic designer, Mei-Li Wu graphic designer, Christian Björnehag repro manager, Glenn Sevestedt owner/operator McDonald's, Jenna Fraggstedt marketing department McDonald's.




Där livet händer

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

Möbler från Ikea fyller praktiska behov, men de är också med om allt som är livet. De behövs för att möten ska ske, kärleken få plats och barn ska må bra. Utifrån den insikten skapade Åkestam Holst och Ikea konceptet Där livet händer.


Så tyckte juryn

Ulrika Good, copywriter på Ulrika & Martin:
En alltigenom fantastisk kampanj som fungerar finfint även när den kommer utomhus. 

Sophia Emms, planner på Valentin & Byhr: 
Härlig men hade velat se mindre iscensatta bilder. Reagerar över köksbänksbilden som känns gammalmodig. Saknar överlag känslan av samtid och verklighet. Men copyn hjälper ju upp.

Linda Lundgren, art director på Klirr Stockholm: 
Det är de små sakerna i livet som betyder något, det vet vi ju alla. Smörknivar, gardinstänger, pallar och plädar tar den plats i utomhusmediet som de förtjänar. 

Niclas Fors, cd på Ord & Bild Reklambyrå:
Härligt stort koncept där möjligheterna känns oändliga. Även om de utomhus inte lyckas beröra på samma realistiska sätt som i filmerna så är det en fin-fin kampanj som ger mersmak.

Björn Wigenius, freelance senior copywriter på Kaplan: 
En väldigt fin kampanj med flera riktiga guldkorn(/ägg), som t ex filmerna och sökorden. Med en mer “utomhusig” enhet hade det kunnat räcka till en förstaplats, nu är det bara jättebra. 

Eva Råberg, copywriter på Forsman & Bodenfors:
En ganska traditionell utomhus-kampanj. Men grundkonceptet är så bra i all sin vardagsrealism att det funkar ändå. Det är fortfarande ganska reklamputsat så det skulle vara intressant att se kampanjen ta ett kliv ännu längre ut på skalan där livet händer.

Viktor Bergabo, student på Berghs: 
Hög igenkänning och mycket värme och kärlek. Vissa är bättre än andra men överlag ett fint samspel mellan berättelse och produkt.



Fakta

Arbetsgrupp: Jesper Holst och Michal Sitkiewicz art director, Mark Ardelius och Rickard Beskow copywriter, Magnus Jakobsson creative director, Sara Bellafesta grafisk formgivare, Kjell Mansson projektledare, Jerker Winther planner, Agneta Oppenheim produktionsledare, Björn Terring fotograf.




Pens for freedom

Kund: Pen Store   Byrå: Acne


Så tyckte juryn

Ulrika Good, copywriter på Ulrika & Martin:
Hur astronomiskt mycket jag än avskyr att Trump blivit president kan jag bara tänka på Michelle Obamas ord här: ”When they go low, we go high”. Det är inte läge för hån och smädelser nu. 

Sophia Emms, planner på Valentin & Byhr: 
Lyfter pennans värde som åsiktsvapen på ett genialiskt vis. Men syftesdrivet är inte så härligt när man landar i produkt för snabbt. Att kampanjen heter som produkten och konstverken till och med innehåller produktbilder gör att det hela känns väl taktiskt.

Linda Lundgren, art director på Klirr Stockholm: 
En penna är i många delar av världen ett farligt vapen. Med ett starkt budskap i kombination med starka illustrationer når man kärnan i det man vill förmedla. En penna kan göra enorm skillnad.

Niclas Fors, cd på Ord & Bild Reklambyrå: 
Det finns något storslaget och självklart i att en penn-butik är de som ska rädda världen. Jag saknar däremot den riktiga wow-känslan i kampanjen. Hoppas dock på att få se mer från Pen Store framöver. För världen behöver räddas.

Björn Wigenius, freelance senior copywriter på Kaplan: 
Ett smart sätt att utan budget slå mynt av folks valfrustration och bekräftelsebehov. Blir dock lite fnissigt när svenskar svänger sig med uttryck som “not my president”.

Eva Råberg, copywriter på Forsman & Bodenfors: 
Bra reklam är en konst, det vet vi redan. Att reklam även kan bli bra konst visar Pens for freedom. Starkt, aktuellt och dessutom skapat med produkten. Min personliga favorit i månadens omgång. 

Viktor Bergabo, student på Berghs: 
Tumblrsnygg kampanj för pennor som ligger helt rätt i tiden då det delas Trumpkarikatyrer hejvilt. Ett roligt sätt att vara allvarlig på. Fin detalj att pennan fick vara med längst nertill.



Fakta

Arbetsgrupp: Acne, Rikke Jørgensen, Profanus, Kim Corti, Pia Simensen, Malin Skogberg, Stina Wirsén, Jennie Ekström, Tyler Blake, Zashay, Beastland, Bennnnnnnnne, Federico Lamas, Anna Wack, Dara, J.G, Dennis Eriksson, Leo Park, T.P, Estudiorama, Marcus Oakley, Jones the Savage, Marcelo Forlani och Bim Eriksson illustratörer.





Henrik Almqvist är ad MullenLoweBrindfors.

Det sista du behöver är ännu en fruktkorg

Just nu har jag cirka två timmar kvar till pressläggning och exakt 1 230 tecken kvar att jobba med. Så jag ska fatta mig kort.

Årets sista omgång är avklarad. Det var en bra omgång. Stora gedigna kampanjer från Försvarsmakten och Ikea blandades upp med ett tjog oneshots från McDonald's. Varav ett som gick hela vägen och tog hem den stora fruktkorgen.

Den mellersta fruktkorgen får Åkestam & Holst för "Där livet händer", absolut inte de bästa enheterna i kampanjen, men ett bra första steg mot det nya riktiga Ikea. Och den lilla fruktkorgen får Acne för kampanjen "Pens for freedom" som på ett smart sätt visade kraften en penna besitter.

Om man skulle ge sig på att generalisera hela året så tycker jag att det har varit ett år med hög kvalitet. En 8 på en 10-gradig skala. Det ska dock bli mycket intressant att se vad som kommer hända med utomhusreklamen när allt blir digitalt. Tänk om den går samma öde till möte som bannern, en lågintresseprodukt som med lite tur fångar en promille av befolkningens uppmärksamhet. Hemska tanke. Jaja, men nu är det i alla fall snart jul och när din arbetsgivare börjar prata om julklappar till de anställda, be hen skänka pengarna till nått vettigt, för det sista du behöver är ännu en fruktkorg. God jul. 

Henrik Almqvist är ad MullenLoweBrindfors.

Lista

1. DDB Stockholm, McDonald’s, ”Backspegelinbjudan”
2. Åkestam Holst, Ikea, ”Där livet händer”
3. Acne, Pen Store, ”Pens for freedom”
4. Wenderfalck, TV4, ”Jävla Klåpare”
5. Volt, Försvarsmakten, ”Du nya, du fria”
6. Volt, Spädbarnsfonden, ”Kistorna”
7. ANR BBDO, Returpack, ”Pantfejs”