Samboförhållandets dramatik – succéannons för Åkestam Holst

Månadens Utomhus Med dubbla stortavlor lyckades Åkestam Holst charma Utomhusjuryn med ”Ihop eller isär” för Ikea. Tvåa kom Reform Act med Swiiiiish! för Amnesty International och trea Volt med ”Goda grannar” för Svenssons i Lammhult.

Julia Lundin

Dela sidan:

Ihop eller isär

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

Ihop eller isär – svin eller kär? Med dubbla stortavlor lyckades Åkestam Holst charma Utomhusjuryn och säkert en och annan i Stockholms tunnelbana.

Åkestam Holst koncept ”Där livet händer” fortsätter skörda framgångar. Det här är fjärde gången byrån vinner Månadens kampanj bara i år.

Genom en fysisk särskrivning med hjälp av dubbla stortavlor lät byrån gestalta samboförhållandets dramatik. I ett enda ord, med en fysisk skarv emellan. ”Svin kär” lät copyn, som var en annons för flyttkartonger, något som arbetsgruppen längtat efter.

– Att sälja flyttkartonger för 19 kronor var en gammal dröm för oss båda faktiskt. Och vi visste direkt att vi ville göra någonting med särskrivningar (också en gammal dröm), säger Felicia Jensen, copywriter på Åkestam Holst.

Joakim Khoury, ad på Åkestam Holst, fortsätter:

– Och efter lite labbande i diverse dokument kände vi att enheten var hemma.

Kampanjen syntes i Stockholms tunnelbana veckorna efter jul Det finns såklart en tanke här bakom.

– Framför allt är det en tid då många separerar. En del blir ju extra kära kring jul, men lika många kommer på att kärleken inte håller, säger Joakim Khoury.

– Vi och Ikea ville göra något för alla inblandade, säger Felicia Jensen.

Ni lyckas ju onekligen med reklamen för Ikea. Senast med ”Pee ad” i Månadens Print. Varför är det här ett så älskvärt koncept?
– Dels är det ett ganska väl inarbetat koncept många kan relatera till då grunden till konceptet är att finnas där för människor, oavsett vilken situation de befinner sig i livet. Och dels för att det är outtömligt rent kreativt, då livet är större än något annat. Det finns ett oändligt stort antal perspektiv och mänskliga algoritmer för livet, och därmed även idéer som kan dramatisera dito, säger Magnus Jakobsson, exekutiva creative director på Åkestam Holst.


Så tyckte juryn

Elin Hjelte, student, Berghs
På ett enkelt och fyndigt sätt visar IKEA upp livets upp- och nedgångar som träffar rätt i hjärtat.

Björn Rietz, copywriter, frilans
Ikea visar återigen att man förstår människan i alla hennes livsskeden, där livet verkligen händer. Den här begränsade kampanjen utför uppdraget med extra mycket charm, fyndighet och med ett trevligt nyttjande av mediet.

Petter Nylind, copywriter, Volt
Min favorit. Enkel, snabb, smart, utnyttjar ytan, funkar på konceptet osv. Allt som gör att man blir lite sur för att man inte gjort den själv. Hittar inte ett enda fel på den j*veln.

Karin Kilger, marknadschef, Clear Channel
Mitt i folks vardag visar Ikea återigen på ett mycket tydligt och roligt sätt, där man verkligen utnyttjat platsen och mediet, på två skeden i livet som verkligen händer.

Klaudia Klang, kreatör, Volontaire
Jag ser den här kampanjen som en hommage till den gamla Swiss Life kampanjen. Lika enkel, lika tydlig, lika bra.



Fakta

Felicia Jensen, copywriter, Joakim Khoury art director, Magnus Jakobsson creative director, Mimmi Morén produktionsledare, Anna Forsberg originalare, Kjell Månsson projektledare




Swiiiissh!

Kund: Amnesty International   Byrå: Reform Act

Kim Jong Un och Donald Trumps hår fick agera modeller när Amnesty ville få folk att swisha in pengar mot "världens översittare".


Så tyckte juryn

Elin Hjelte, student, Berghs
Med relevans och humor lyckas Amnesty fånga en i bruset av all ”Swisha-hit-reklam.

Björn Rietz, copywriter, frilans
Rak och smårolig kommunikation som särskiljer Amnesty från övriga i den tårögda tiggartradition som dessa organisationer oftast tröskar på i.

Petter Nylind, copywriter, Volt
Den här verkar gå hem i stugorna. Jag tycker den är okej plus. Men absolut värd en pallplats den här omgången.

Karin Kilger, marknadschef, Clear Channel
Snabb, relevant, rolig och viktig.  Tänk om stortavlorna hade varit digitala och håret hade fladdrat när tunnelbanan kom in…

Klaudia Klang, kreatör, Volontaire
Klassisk och välgjord utomhus som är uppfriskande rolig, trots ämnet. Hoppas att det öste in pengar i samma utsträckning som Månadens Kampanj-juryn öste beröm över den.



Fakta

Reform Act




Goda grannar

Kund: Svenssons i Lammhult   Byrå: Volt

Svenssons i Lammhult driver ett av landets äldsta möbelvaruhus. Som goda grannar har man landets mest kända möbelvaruhus Ikea – som de menar idag ägnar sig åt något helt annat än möbler. Nämligen mat. De ville göra dem en tjänst och tog hjälp av Volt. Kaxigt!


Så tyckte juryn

Elin Hjelte, student, Berghs
Rolig och kaxig kommunikation som tydligt visar vilka Svenssons är.

Björn Rietz, copywriter, frilans
Svenssons i Lammhult har hittat en särskild ton i sin kommunikation. Den här lilla installationen i form av en roll-up vid en småländsk vägkorsning, kanske inte berörde miljoner, men den som till äventyrs råkade passera kan inte ha undgått att fnissa förtjust.

Karin Kilger, marknadschef, Clear Channel
Kul, men ful!

Klaudia Klang, kreatör, Volontaire
Känns som att Svenssons har hittat hem. All kommunikation är humoristisk, smart och lite retsam. Precis vad som krävs av en uppstickare. Smart idé, men utförandet hade kunnat vara bättre. Känns lite väl mycket som ett hemmabygge.



Fakta

Jörgen Berglund art director, Petter Nylind copywriter, Caroline Sjöström produktionsledare, Åsa Stjärnquist originalare, Henrik Stampe strateg, Christian Resell vd Svenssons i Lammhult, Emil Steenhouwer marknadsassistent Svenssons i Lammhult





Daniel Vaccino, ordförande Månadens Utomhus

Bra jäkla utomhus när den är som bäst

Utrustade med pepp, entusiasm och varsin Meze-tallrik så slängde sig den nykomponerade Utomhus-juryn över 10 final-bidrag vars enda gemensamma nämnare var att dom inte hade något gemensamt. Det var blinkande stjärnor å ena sidan, genomskinliga projektioner å andra och en snabb rubrik mot svart å den tredje. Precis som det ska vara. Kul! Vid närmare mangling och eftertanke så föll en del alster bort pga otydlighetsprincipen. Någon idé kändes rätt smart när den ackompanjerades av Coldplay i case-filmen, men hur bra var den egentligen för personen som stod där, där och då? I vanlig ordning var det även ett och annat jobb som fastnade i ”sett-det-förr-facket”. Vi pratade om att fria hellre än fälla, men när man ser en lösning för 35e gången så är det lite vad det är. En specifik idé fick vi datera med hjälp av Kol-14-metoden. Nåväl.

Ur askorna reste sig 3 ”enkla” kampanjer, och dom är som bekant ofta svårast att komma på. Bra jäkla utomhus när den är som bäst – ingen protest. Segern gick till Ikeas media-anpassade sär-skrivning med minimal marginal till tvåan, den allmänt hyllade och gillade ”Swiiiiish!” som vi – för övrigt – konstaterade är supermycket bättre som just utomhus än som print (tur för dom att vi var utomhus-juryn med andra ord).

Trea blev Svenssons i Lammhult, ett bidrag som juryn tyckte var smart och kul, men lite fult.  En spaning från juryrummet var att många av bidragen strösslar med siffror i sina inskicks-texter. Det kan man skippa. 7.5 miljarder media impressions i all ära, men Månadens Utomhus är inte en resultat-tävling på så vis. Uppåt, framåt.

Lista

1. Åkestam Holst, Ihop eller isär, Ikea
2. Reform Act, Swiiiiish!, Amnesty International
3. Volt, Goda grannar, Svenssons i Lammhult
4. River, ”Friends sätter ord på verkligheten”, Stiftelsen Friends
5. Acne, ”Flygbussarna – Avgångsnederlaget”, Flygbussarna