Skam-febern – en succé för DDB

DDB var blixtsnabba på att utnyttja det ofantliga intresset för tv-serien Skam i Sverige. Med hjälp av Nooras fras "Kroppen din trenger potet" vinner de Månadens.

Julia Lundin

Skamligt gott!

Kund: McDonalds Sverige   Byrå: DDB Stockholm

Skam-febern var ett faktum i hela vårt avlånga land under jullovet. När tredje säsongen tog sin sista suck var det många som blev tomma inuti. Glädjande nog kommer en rykande färsk säsong tillbaka i april.

Minns ni när Noora försöker få Vilde, som lider av ätstörningar, att muntras upp och äta? Hon yttrar då den välkända kommentaren ”kroppen din trenger potet” – en kommentar som tog form på en utomhustavla och nu har segrat i Månadens Utomhus.

Det är DDB Stockholm som blixtsnabbt tog tillvara på kommentaren och tog idén till McDonald’s, som vi alla vet är storsäljare av pommes frites.

Lisa Ström, copywriter på DDB Stockholm, berättar om idén bakom.

– Skam-febern nådde sin kulmen strax efter årsskiftet, så vi ville vara snabba med att få ut kampanjen i anslutning till att serien var som populärast. Det var därför ett väldigt snabbt jobb av alla inblandade. Den gick live i slutet på januari, säger hon till Resumé.

Det här känns som ett bevis på att enkelhet vinner?
– Absolut, kan man få fram ett budskap på ett enkelt sätt så finns det ingen anledning att krångla till det i onödan. Särskilt i utomhusreklam, där man ofta passerar på språng och har mindre tid att ta in längre texter.

Utomhustavlan med kommentaren har gått att se på flera ställen i landet, bland annat på tågstationer och i olika köpcentrum, samt som banners på webben. Reaktionerna har varit många.

– Vi har fått reaktioner både från branschfolk och andra, och hittills enbart i positiva ordalag så det är roligt. Reklamen har även delats flitigt på sociala medier.

Vad kostade kampanjen att ta fram?
– Det handlar inte om någon större produktionskostnad.

Hur är det nu då, har alla DDB:are sett Skam?
– Det ryktas faktiskt om att det finns minst en på kontoret som inte sett Skam! Men vi andra ser fram emot säsong fyra!


Så tyckte juryn

Patrik Reuterskiöld, MullenLowe Brindfors
Min solklara favorit i all sin enkelhet.

Linda Elers, M&C Saatchi
Så enkel, rolig och bra. Min klara favorit.

Björn Ceder, NY Collective
Kan utomhus vara lika snabbt medie som instagram eller Facebook? Tydligen. Hela Sverige var kära i Noora och den här kampanjen gjorde att jag blev kär i McDonalds. DDB agerar blixtsnabbt och med ett budskap från TV serien som betyder så mycket mer än bara kränga strips. Just den här kommentaren kommer från när Noora försöker få sin kompis som har ätstörning att äta. Kjempegreit!

Christina Knight, UKnight
Hurra för humor och snabbfotat tänk både hos byrå och kund; hurra för hög relevans i målgruppen. Hurra, helt enkelt. Och grattis!

Ellinor Ekström, Garbergs
KJEMPEGØY. Det finns mycket som är bra och smart med den här tavlan. Förutom att det är ett bra exempel på lyckad ”blixtkampanj” så tycker jag det är himla fint att den har sin grund i sociala medier och inte tvärt om. Dessutom skapar den sammanhållning och smartness-känslor hos de som känner igen citatet. Jättebra!



Fakta

Arbetsgrupp: Johan Ljungman business director, Nicole Kavander Account Director, Fabian Grau Account Manager, Lisa Ström Copywriter, Kristofer Lindgren Art Director, Petter Monsen Art Director, Mei-li Wo Graphic Designer, Lewald Annakarin McDonald's Marketing Department.




Andra sidor av Stockholm

Kund: Situation Sthlm   Byrå: Volt

När Fotografiska muséet annonserar i tunnelbanan, trycks alltid en extraupplaga eftersom folk snor med sig bilderna hem. Situation Sthlm fick möjlighet att följa med – på baksidan. En enkel påminnelse om att det finns sidor av Stockholm kvar att upptäcka.

Se filmen här


Så tyckte juryn

Patrik Reuterskiöld, MullenLowe Brindfors
Smart men aningen för hemlig för min smak.

Linda Elers, M&C Saatchi
Fint och smart att utnyttja ett utrymme som annars inte ”finns”. Hoppas att många såg den.

Björn Ceder, NY Collective
Vad är baksidan av att man stjäl Fotografiskas affischer? Inget, när man gör reklam för Situation Sthlm på andra sidan. Tycker användningen av mediet är bättre än själva kommunikationslösningen. Men en ny användning av utomhusmediet måste ju belönas med en bra placering. Applåd.

Christina Knight, UKnight
Det här var faktiskt min favorit. Tycker enkelheten i att utnyttja baksidan för budskapet rimmar helt med varumärkets position och medmänskliga, ödmjuka framtoning. De förhäver sig aldrig till stor kostnad, utan överraskar med rättfram och tydlig kommunikation. Har inte sett baksidan utnyttjas på detta sätt förut, men det är klart det kräver en åtråvärd framsida, precis som Fotografiska oftast erbjuder. Insiktsfullt, smart och sympatiskt.

Ellinor Ekström, Garbergs
Jag tycker det är briljant att utnyttja en yta som vanligtvis inte syns eller används efter insikten att så otroligt många fotografiska-printar blir stulna. Hade däremot gärna velat se att själva budskapet blev lite mer iögonfallande. Nu stannar idén lite vid att det är smart placering. Älskar ändå!



Fakta

Arbetsgrupp: Karl Andersson art director, Petter Nylind och Kristoffer Wernald copywriters, Åsa Stjärnquist original, Susanna Svedjeholm produktionsledare, Malin Almqvist projektledare, Ulf Stolt chefredaktör Situation Sthlm, Pia Stolt vd Situation Sthlm




Nollhålsvisionen

Kund: Folktandvården i Stockholms län   Byrå: Garbergs

Tandhälsan försämras bland barn och ungdomar i socioekonomiskt svaga grupper. För att inte klyftorna ska öka ytterligare lanserar Folktandvården Stockholm ”Nollhålsvisonen”. En kampanj för att nå ut till alla och berätta om rättigheterna till tandvård och Folktandvårdens arbete för friska tänder.


Så tyckte juryn

Patrik Reuterskiöld, MullenLowe Brindfors
Gillar Nollhålsvisionen mer som begrepp än själva lösningen i sig. Lika kliniskt utförd som känslan man får hos tandläkaren. Fick mig varken på bättre eller sämre humör.

Linda Elers, M&C Saatchi
Klassisk och fin och kul.

Björn Ceder, NY Collective
En riktigt härlig klassisk utomhusserie. Jag gillar den verkligen. Folktandvården tar upp kampen mot alla hål. Jag tycker inte man behöver överanalysera att bildlösningen faktiskt visar på fördelar med hål. Med ironiska 90-tals glasögon köper man även det.

Christina Knight, UKnight
Den här kampanjen stod ut i bruset; en serie som jag verkligen uppmärksammade på grund av hantverk, färgpalett och manér. Visuellt annorlunda för att handla om tandvård, om än inte helt logisk – Nollvision och att inte ha hål i tänderna är ju en bra sak; rivjärn och fågelholkar utan hål mindre bra…



Fakta

Arbetsgrupp: Jan Lindforss projektledare, Elisabeth Philipson produktionsledare, Johan Van Der Schoot copywriter, Petter Ödeen creative director, Beatrice Sztanska formgivare, Robin Lidbom motion creative, Aorta Adamsky fotograf





Olle Langseth, creative director, DDB Stockholm

Bra utomhusår att vänta!

Så var Månadens utomhus av 2017 års upplaga igång! Juryn, med representanter för flera av landets bättre byråer, hade samlats i Bonnierhusets undre regioner för att ta sig an de alster som tagit sig vidare från det ursprungliga startfältet på omkring trettio bidrag. Ett startfält som innehöll det mesta man kan begära av en bra månadens-omgång: Teknikspäckade tavlor, klassiska bildidéer och kluriga samtidskommentarer sida vid sida med dikeskörningar där man fruktade att upphovshennen helt sonika tappat förståndet.

Diskussionerna inleddes med motiverade frågeställningar som ”vad är bra utomhus 2017?”, ”är det utomhusenheten eller dokumentationen av den som ska bedömas?” och ”kan kampanjer som redan belönats vinna igen?”. Diskussioner som slutligen utmynnade i koncensus kring att alla försök att hitta en logisk algoritm för vad som kännetecknar en kreativ utomhusidé är lika lönlösa som att få Ulf Brunnberg att ta av sig bältet i säkerhetskontrollen på Arlanda. 

Till sist hade tre pristagare utkristalliserat sig som alla var för sig representerade tre olika sätt att ta sig an utomhusmediet på. Folktandvården med sin 90-talsosande bildlösning vann på sin enkelhet och visuella slagkraft (även om jag personligen kan ifrågasätta om t ex talgoxen vars holk plötsligt inte hade någon ingång verkligen såg styrkan i Nollhålsvisionen). Situation Stockholm (min favorit) valde en annan väg med ett intelligent sätt att utnyttja det faktum att Fotografiska Muséets snajdiga affischer ofta stjäls. Vinnare blev emellertid McDonald´s passning till den omåttligt populära tv-serien Skam och där jag själv satt i jäv-position, varför denna enhets företräden bäst framförs av andra.

Sammantaget sett en bra och intressant omgång som antyder att 2017 kan bli ett bra utomhusår!  

Lista

1. DDB Stockholm, Skamligt gott!, McDonalds Sverige
2. Volt, Andra sidor av Stockholm, Situation Sthlm
3. Garbergs, Nollhålsvisionen, Folktandvården i Stockholms län
4. Åkestam Holst, The Coughing Billboard, Apotek Hjärtat
5. Åkestam Holst, Där livet händer, Ikea
6. Garbergs, Det är tufft att röka, Stockholms läns landsting
7. ANR BBDO, Oväntat besök, Gevalia
8. Volt, En del av Stockholm, Situation Sthlm