Månadens utomhus, juni - september 2015

DDB Stockholms hyperlokala annons för McDonalds på Djugårdsfärjan blev vinnare i månadens utomhus. TBWA:s kisande modeller i solskenet för Synsam tog hem silvret medan Volts meta-copy för välgörenhetsorganisationen Lion’s knep den sista pallplatsen. 

1 DDB, McDonald’s, ”Big Mac-begär”

Kund: McDonald's Företag Byrå: DDB Stockholm

Den klassiska hamburgaren Big Mac har funnits på McDonald’s meny i Sverige sedan starten 1968. Kedjans restaurang på Katarinavägen vid Slussen ligger bara en kort promenad från Djurgårdsfärjans hållplats vid Skeppsbron. En välbesökt färja under sommaren med attraktiva turistdestinationer som Skansen, Gröna Lund och Vasamuseet på Djurgården. Om Djurgårdsfärjans besökare skulle bli extra sugna på hamburgaren Big Mac placerade DDB Stockholm ett alternativt färdsätt i form av ett par simfötter på Djurgårdsfärjan – allt i en annons för McDonald’s Slussen. Juryn var främst imponerade av byråns snäva men relevanta medieval för kampanjen. Annonsens placering var utgångspunkten i arbetsgruppens kreativa process.

– McDonald’s Slussen har en stående yta på båten. Så vi valde inte medieplaceringen själva utan kom istället på en idé som passade bra till den befintliga ytan, säger byråns art director Leo Dal.

Vad tycker du är styrkan i den grafiska formgivningen?
– Det finns en igenkänning till skyltar, brandlarm och annat som har med andra typer av nödsituationer att göra. 

Vad är största utmaningen med att göra så pass lokala kampanjer?
– Att komma på en idé som är kul och relevant för platsen där den ska sitta.

Hur länge satt annonsen uppe?
– Jag tror inte att den var upp i särskilt lång tid, ungefär en vecka kanske.

Fakta

Arbetsgrupp: Johan Molitor Projektledare, Hanna Ahlberg Projektledare, Fabian Grau Produktionsledare, Carl Johan Hallerström Produktionsledare, Johan Ljungman Business Director, Leo Dal Art Director, Sebastian Snygg Copywriter, Peter Danielsson Grafisk Designer, Ulf Arkfelt Grafisk Formgivare

Så tyckte juryn

Tommy Östberg, SCP Grey
”Den här utomhusbidraget tickade alla boxar hos mig, här använder man sig av utomhusmediats placering på ett roligt, oväntat men ändå på ett relevant sätt. En till synes liten anledning att göra reklam för Mc donalds just där, men som sagt, varför inte.  Man önskar att se mer av den här typen av reklam.”

Daniel Alinder, Humbly
”En störd idé väl utförd, som McDonald’s så ofta levererar. Sen att man fått in M-bågarna på simfötterna är en underbar detalj.”

Petter Lublin, Lowe Brindfors
"En spexig speciallösning på otippat ställe. Snyggt genomförd, enkel och tydlig."

 


2 TBWA, Synsam, ”Kisande modeller”

Kund: Synsam Byrå: TBWA

För att sälja Synsams solglasögon använde sig TBWA av utomhusmediets unika egenskaper och visade hur dålig en modeplåtning kan bli om fotomodellerna tvingas kisa i solen. Utomhustavlorna var ju placerade lite överallt i Sverige, med fokus på storstad.

– Men solen rör ju sig, går i moln och går ner, så vissa ytor hade ju såklart mer optimal placering än andra, säger TBWA:s copywriter Johannes Ivarsson.

Här tog ni verkligen utgångspunkt i utomhusmediet och tiden för kampanjen. Hur kom ni fram till den lösningen?
– I och med att vi skulle jobba med solglasögon och utomhusreklam, så föll det sig ganska naturligt att försöka hitta en lösning som kändes smart i det sammanhanget. Kunde vi få med solen i lösningen på något roligt sätt? säger TBWA:s copywriter Johannes Ivarsson

Vad det svårt att få till bra bilder som illustrerar en misslyckad plåtning?
– Ja alltså, det var ju en fin balansgång att få bilderna att bli dåliga, utan att det blev en buskisplåtning. Vi tog ju en hel del bilder, skruvade på uttrycken och grimaserna och valde en nivå som kändes lagom i efterhand.

Stod det klart från början att ni skulle hålla utomhustavlorna rena från copy?
– Idén att det är bökigt med solen i ögonen landar ganska rakt i lösningen - alltså solglasögon. Så vi kände nog ganska snabbt att det inte behövdes någon copy.

Fakta

Arbetsgrupp: Robert Schelin Projektledare, Alexander Fredlund AD, Johannes Ivarsson Copywriter, Kalle Widgren CD, Sofia Orrheim Produktionsledare, Ingrid Wallmark Hjerpe Formgivare, Jens Mortensen fotograf/Camera Link

Så tyckte juryn

Daniel Alinder, Humbly
”Kul att använda modellerna till något annat än snygghet och istället visa på mer den funktionella nyttan.” 

Tommy Östberg, SCP Grey
”Kisande modeller på backlites riktade mot solen  med erbjudanden om solglasögon är väldigt pricksäkert.”

Petter Lublin, Lowe Brindfors
”En utomhuskampanj som verkligen lyckats kombinera utbud med en snabb idé som funkar i sitt medie. Fint foto och bra hantverk ända in i detaljerna. Det här var min personliga favorit i denna omgång. ” 



3 Volt, Lions Club International Sweden, ”Har du tid?”

Kund: Lions Club International Byrå: Volt

Volts uppdrag är att öka kännedomen om välgörenhetsorganisationen Lions på den svenska marknaden. I stället för att be om pengar – valde Volt att lägga krutet på det som Lions medlemmar faktiskt ger mest av: tid. Budskapen på utomhustavlorna vid busstationer anpassades efter hur mycket eller lite tid mottagaren kunde lägga på varje enhet med tre alternativ där Lions kunde berätta vilka de är.

Hur kom det sig att ni valde utomhus i stället för print där läsarna har betydligt mer tid?
– Vi valde både och, men anpassade budskapet efter mediet. Och när Lions fick några utomhusytor av de snälla folket på Clear Channel så var de på busshållplatser. Vi hoppades att när folk kollat klart i mobilen ville lägga 15, 30 eller 60 sekunder på Lions innan bussen kom, säger Volts copywriter Petter Nylind.

Jobbade ni er ner från en lång text eller vice versa?
– Det alltid svårt att skriva kort, speciellt om man ska beskriva en lite annorlunda organisation som Lions. Så vi började med den korta, som blev lite för lång. Så vi både kortade och förlängde sen.

I kampanjen använde Volt banners och print, som även de anpassades efter hur mycket tid mottagaren kunde avvara. Från kampanjsidan, som fungerade på samma sätt, kunde Lions medlemmar själva sprida kampanjen, och uppmana andra att göra detsamma. 

Fakta

Arbetsgrupp:
Volt:
Petter Nylind Copywriter, Jörgen Berglund Art Director, Louise Wallgren Operativ Projektledare, Åsa Stjärnquist Original, Anton Lipovskoy Kreatör, Per Sturesson Designer
Lions: Maud Nordell Kommunikationschef, Cyntia Lo, Webb

Så tyckte juryn

Tommy Östberg, SCP Grey
”Den här bidraget gillade jag för sin enkelhet och lite "old school”. Skönt ibland att i bara med textmassa kunna kommunicera känslan i budskapet. Bra.”

Daniel Alinder, Humbly
”Modigt att utmana folk att ge av sin tid, särskilt med en utomhusenhet placerad där ingen har särskilt mycket tid. Och de lyckas!”

Petter Lublin, Lowe Brindfors
”Klassisk meta-copy-enhet som pratar om tiden det tar att läsa budskapet. Fångade säkert in en del jäktade bussresenärers uppmärksamhet men belönar tyvärr inte den inbitne läsaren, efter hen tragglat sig igenom textmassan." 




Lista

1. McDonalds, DDB Stockholm, ”Big Mac-begär”
2. Synsam, TBWA, ”Kisande modeller”
3. Lions Club International, Volt, ”Hur mycket tid har du?”
4. Amnesty International Sverige, IK Stockholm, ”#stoppatortyr för Amnesty International”
5. Åhléns, Forsman & Bodenfors, ”Världens snabbaste 70-åring”
6. Jung von Matt, Statens museer för världskultur, ”Vad invandring kan leda till”
7. Interflora, Volt, ”15 000 känslor”

Jury Utomhus

  • Daniel Alinder
  • Eva Råberg
  • Ulrika Good
  • Fredrik Nilsson
  • Henrik Almqvist
  • Richard Hallberg
  • Björn Wigenius
  • Niclas Fors
  • Linda Lundgren
  • Viktor Bergabo
  • Karin Kilger
  • Olle Langseth
  • Christina Knight
  • Fanny Svensson
  • Linda Elers
  • Patrik Reuterskiöld
  • Björn Ceder
  • Olle Hellström
  • Lina Brunzell
  • Lisa Borg
  • Lina Brunzell
  • Tove Eriksen
  • Petter Lublin
  • Cristoffer Lundström
  • Lina Elfstrand
  • Lotta Ågerup
  • Mikael Dahl
  • Lisa Forsman