Ny succé för Volt – vinner med ultraljud i Utomhus

Månadens utomhus Volt får en tidig julklapp – i årets sista utomhusomgång kommer man etta och tvåa tillsammans med Försvarsmakten. Trea kommer Nord DDB med sin blixtkampanj för McDonald's.

Dela sidan:

”Tjugofyra7”

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Försvarsmakten och Volt fortsätter att leverera i Månadens utomhus. Förra omgången vann ”We don’t always march straight”. Denna gång lyckas man knipa både första -och andra platsen tillsammans med Försvarsmakten. Och utomhusytan utnyttjas på ett exceptionellt sett, enligt Juryn.

Volt och Försvarsmakten har, liksom Ikea, tagit fasta på det vardagliga i reklamen. Genom att koppla ihop visuellt liknande scener ur Försvarsmaktens verksamhet med scener ur den svenska vardagen kunde man effektivt besvara de båda frågorna: vad gör Försvarsmakten och vad har det med mig att göra.

I den ena sekvensen ser man hur Försvarsmakten scannar av det svenska luftrummet, så att ”livet kan fortsätta som vanligt när du flyger”. I den andra ser man en radar i triangelform som senare ändras till ett ultraljud.

”En dröm att få idéa denna”, sa man i juryrummet, som också tyckte att ultraljudsfrekvensen var starkare än flygplanen. Berätta, hur kom ni på idén?
– Vi ville dramatisera konceptet och sägningen så tydligt som möjligt och började leta efter sekvenser i Försvarsmaktens vardag som tydligt visualiserar deras ständigt pågående arbete som bidrar till att låta Sverige vara i fred. Samtidigt letade vi efter likheter med övriga Sveriges vardag, som på ett kommunikativt sätt kunde förklara hur de båda hänger ihop. Sedan ville vi såklart utnyttja mediet och letade efter områden och sekvenser som bidrog till att göra det, säger Sofia Heinig, produktionsledare på Volt.

Varför valde ni utomhus för denna kampanj?
– Målgruppen styr vårt val av kanal och media. Men det är sällan vi genomför en kommunikationsinsats där inte utomhus utgör en bärande del. Försvarsmakten finns till för medborgarna och det är dem vi ska nå. Alla skall känna att Försvarsmakten är en viktig del av samhället, säger Nemo Stjernström, projektledare Försvarsmakten.

En het diskussion på mötet var huruvida man skulle slå ihop enheten med ”Vi låter Sverige vara i fred” som kom tvåa, men vi kom till slut fram till att de skulle ses som två skilda bidrag. Anser ni att det här är två helt enskilda enheter eller är kopplingen tydlig till övrig utomhuskommunikation?
– Enheterna hänger såklart ihop eftersom de alla går under samma koncept och paroll ”Vi låter Sverige vara i fred. Så att livet kan fortsätta som vanligt”. Skillnaden är att vi visar upp olika delar av Försvarsmaktens verksamhet och dramatiserar dessa på olika sätt. På stortavlorna får vi betrakta Försvarsmaktens och övriga Sveriges vardag bredvid varandra. De digitala skärmarna tillåter oss att blicka in i båda verkligheterna samtidigt. Såklart är vi glada att juryn valde att bedöma dem var och en för sig. Det känns skönt att någon satte ner foten eftersom det trots allt är två helt olika dramatiseringar och lösningar, inom samma koncept, säger Molly Rennéus, art director på Volt.

Har ni sneglat något på Ikeas ”Där livet händer” vad gäller den vardagliga tonen?
– Nej, det har inte varit något vi har strävat efter att efterlikna, men ”Där livet händer” är ett väldigt fint koncept så det är bara smickrande att folk tycker det finns likheter. Vårt mål har varit att på bästa sätt dramatisera vad, hur och varför Försvarsmakten gör allt de gör för att Sveriges övriga vardag, inklusive Ikeas, ska kunna fortsätta som vanligt.

Vad har ni fått för genomslag på kampanjen?
– Mätningen av kampanjen är inte avslutad ännu, så det är för tidigt att säga något om genomslaget. Men flera har hört av sig spontant för att de gillar kampanjen och budskapet, säger Nemo Stjernström.


Så tyckte juryn

Clara Uddman, F&B
En smart och väldigt enkel idé exemplifierad på ett snyggt sätt.

Nico Bonassi, RBK
Försvarsmakten fortsätter förankra sin roll i vårt samhälle på ett sömlöst sätt. Med ”Tjugofyra7/Så att livet kan fortsätta som vanligt” leks det fortsatt med kontraster och den digitala utomhusytan utnyttjas på ett sätt som känns gediget. Helt enkelt en god idé – som inte får någon stående ovation för sin kreativa höjd – men som gör jobbet väl och definitivt resonerar.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr
Försvarsmaktens koncept placerar sig på både första och andra plats i månadens och det är ingen slump. Insikten, tonen och variationerna i konceptet är skickligt och väl genomfört. Förstaplatsen bidrag vinner för den visuella kopplingen mellan två världar. Radar och ultraljudet är min favorit.

Björn Rietz, frilans
Så elegant att ta två bilder som visuellt har mycket gemensamt – båda scannar av en okänd yta i jakt på information – samtidigt som där finns dimensionen av att båda bilderna utgör ett kondensat av hela kampanjtemat.

Axel Lokrantz Månson, King
Otroligt smarta bildlösningar på Försvarsmaktens befintliga koncept. Jag tror dock att kampanjen hade känts ännu större om det funnits fler motiv.



Fakta

Jörgen Berglund, Johanna Johansson och Molly Rennéus art directors, Daniel Jakobsson, Elisabet Fischer och Christian Heinig copywriters, Sofia Heinig produktionsledare, Malin Almqvist projektledare, Cornelia Wangel planner, Henrik Stampe strateg, Åsa Stjärnquist original, Simón Ubeira motion designer, Johan Landeström marknadschef Försvarsmakten, Nemo Stjernström projektledare/strateg Försvarsmakten, Anders G. Jansson produktionsledare Försvarsmakten




”Vi låter Sverige vara i fred”

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Volt lyckas knipa även andraplatsen med Försvarsmakten. Nu genom att använda scener ur den svenska vardagen tillsammans med scener ur Försvarsmaktens verksamhet. Målet är att på ett tydligt och visuellt intresseväckande sätt visa vad Försvarsmakten gör för att du ska känna dig trygg.


Så tyckte juryn

Clara Uddman, F&B
Även denna smart och enkel. Är däremot av åsikten att dessa två bidrag borde ha slagits ihop till ett inskick då idén är precis densamma, om än en viss skillnad i copy och art direction.

Nico Bonassi, RBK
Med två snarlika och i juryrummet hett debatterade spår av samma koncept ser Försvarsmakten till att ta hem dubbeln i Månadens Kampanj Utomhus. ”Vi låter Sverige vara i fred” är liksom sitt syskon ”Tjugofyra7/Så att livet kan fortsätta som vanligt” kommunikation med emotionellt genomslag. Kreativt tar det inte några extrapoäng för att ha återuppfunnit kommunikationshjulet – men vad spelar det för roll när slutleveransen är något som genomgående resonerar med människan inuti oss?

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr
Insikten och idén skiljer sig inte direkt från vinnande bidrag. Men är värd att hyllas för sin Art Direction. Serien är snyggt sammanhållen med en fin och relevant ton i bilderna. Genom att ställa två lika men ändå olika bilder bredvid varandra så känns det som att det finns en liten gåta, en slags ”Finn fem fel.” Antagligen inte där. Men det gör enheten intressantare.

Björn Rietz, frilans
Vi låter Sverige vara ifred… Bara den raden är utomhuscopywriting när den är som bäst – kärnfullt, kort, sammanfattar med rejäl cleverness.



Fakta

Jörgen Berglund, Johanna Johansson och Molly Rennéus art directors, Daniel Jakobsson, Elisabet Fischer och Christian Heinig copywriters, Sofia Heinig produktionsledare, Malin Almqvist projektledare, Cornelia Wangel planner, Henrik Stampe strateg, Åsa Stjärnquist original, Simón Ubeira motion designer, Johan Landeström marknadschef Försvarsmakten, Nemo Stjernström projektledare/strateg Försvarsmakten, Anders G. Jansson produktionsledare Försvarsmakten, Björn Terring Cameralink, Maximilian Wallér Zandén Cameralink




”McDonald´s löser Stureplans burgarkris”

Kund: McDonald’s   Byrå: Nord DDB

Denna blixtkampanj signerad Nord DDB charmade juryns hjärtan. En chock drabbade Stureplans alla kontorsarbetare, gourmetgommar och nattugglor när restaurang Riche meddelade att man efter 20 år skulle sluta servera den berömda Richeburgaren. Samma dag som Riche serverade sin sista burgare passade McDonald's Kungsgatan på att påminna om att man kommer fortsätta servera burgare dygnet runt, året om. I all evighet.


Så tyckte juryn

Clara Uddman, F&B
Rolig i det väldigt lokala sammanhanget.

Nico Bonassi, RBK
För de utvalda få som är emotionellt investerade i hamburgare är det möjligt att McDonald’s kommunikativa lösning på Stureplans ”burgarkris” gav ett av två utslag: Skrockande ryggdunkningar mellan Donken-die-hards, eller dålig eftersmak på en mörk dag för den övre-medelklassburgaren. Personligen är det å ena sidan fint att utomhus nyttjas för dagsaktuell och superlokal kommunikation – å andra sidan kommunikation som är byggd på en premiss helst ingen bemödar sig att bry sig om.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr
Jag är svag för samhällskommenterad reklam. Speciellt kring lokala fenomen eller subkulturer. Något McDonalds även visat prov på i tidigare kampanjer. Jag tror ingen bryr sig på riktigt om budskapet men den stärker McDonalds position som en trygg stabil restaurang, där du vet vad du får. Då kan man kosta på sig att vara lite tramsigt kaxig.

Björn Rietz, frilans
Påpasslig lokal uppkäftighet är aldrig fel. Här får de betraktaren att flina en sekund och bara gilla. Att de är snabba på att fånga upp visar på att de inte är mossiga – de kladdiga pannbiffarna till trots.

Axel Lokrantz Månson, King
En idé som i all sin enkelhet bevisar att det räcker att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att skapa underhållande kommunikation.



Fakta

Annie Leander account manager, Robin Löthberg social media manager, Elin Wiger Fengnell graphic designer, Susanne Johansson pr designer, Petter Dixelius copywriter, Erland Cessan, franchisetagare McDonald´s (kund)





Oskar Pernefeldt, art director, Åkestam Holst

”Känns gjort"

Var gränsen går för plagiat är en väldigt intressant fråga. En stor och i hög grad subjektiv fråga. Man ska ju förvisso komma ihåg att ”plagiat” är ett rätt hårt ord. Det har kommit att bli synonymt med att en idé känns "lite gjord”. Ibland på mer lösa grunder än andra. Låt oss lägga denna månads omgång åt sidan för en stund, och diskutera frågan rent generellt. Sätter vi för höga krav på kreatörer att hålla koll på all världens kommunikation? Kanske. Min egna koll på argentinska inhousebyråer har dalat de senaste åren. Men Jesus, prisbelönta svenska alster ska väl ändå finnas på radarn? Men även då är frågan högst subjektiv. Räcker det att byta avsändare för att enheten ska få en helt ny innebörd?

När dessa diskussioner väl sätter igång går någon alltid in på klichéer.se för att slänga in ”men allt har blivit gjort någon gång” i diskussionen. Som att Sokrates själv tog en kvällskurs på Berghs. Scrollar man längre ner på samma sida hittar man också ”Sen är frågan vilken kanal som ska göra vilket jobb”, men det är en annan fråga. Med allt detta sagt menar jag inte att det var en fullkomlig plagieringsfest i denna omgång. Men att något "känns gjort” kommer upp i samtliga juryrum. Det enda undantaget är väl i juryn till Månadens Regeringsbildning.

Försvarsmakten kammar välförtjänt hem två toppmedaljer, medan McDonalds homage till den mytomsbundna Riche-burgaren kniper tredjeplatsen. Kul för alla inblandade.

Oskar Pernefeldt, art director, Åkestam Holst

Lista

1. Volt, ”Tjugofyra7”, Försvarsmakten
2. Volt, ”Vi låter Sverige vara i fred”, Försvarsmakten
3. Nord DDB, ”McDonald´s löser Stureplans burgarkris”, McDonald’s
4. Nord DDB, ”Dyslektisk takeover”, McDonald’s
5. Prime, ”Augmented Police Reality”, Polisen