Åkestam förnyar Utomhus – utnyttjade kryphål hos Google

Månadens utomhus Åkestam Holst utnyttjade Googles kryphål – och nådde hundratusentals med photoshoppade utomhusskyltar. Två blev Stendahls och trea Garbergs.

Julia Lundin

Dela sidan:

"Billboards Beyond Borders"

Kund: Reporters Without Borders Sweden   Byrå: Åkestam Holst

Åkestam Holst gjorde, pr-mässigt, minst sagt en tvåstegsraket. Genom att ta sig in i Google Maps skapade man en ny typ av utomhusreklam som bara existerade online. Kampanjen Billboards Beyond Borders hade vid pressläggning tagit guld i både Utomhus och PR. 

– Att “göra något” på Street View är en barndomsdröm, säger Martin Noreby, art director på Åkestam Holst.

Uppdraget var att uppmärksamma Reportrar utan Gränser – och den allt mer utbredda censuren bland journalister. Eftersom en stor del av Google Maps är användargenererad kunde Åkestam Holst ersätta bilder i utomhustavlor med photoshoppade citat från fängslade och mördade journalister.

Hur mycket hackerkunskaper krävdes för att byta ut bilderna?
– Inte mer än ett datakörkort och grundläggande Photoshop-skills. Bara det att ingen tänkt på att man kan använda kryphålet till detta förut.

Medieintresset var enormt och kampanjen tog även fart genom influencers. Noll kronor i budget växte till ett mediavärde om cirka 23 miljoner kronor och enligt Googles verktyg hade varje skylt i genomsnitt 130 000 visningar. En lyckosam pr-knuff kom också när Google plockade ner bilderna för att de strider mot policyn.

– Det skedde efter ungefär tre dygn, vilket var ungefär tre dygn längre än vad vi hade räknat med i värsta fall. De fick i alla fall sitta uppe tillräckligt länge för att folk skulle hinna se dem på riktigt och sprida länkarna, säger Simon Lublin, copywriter.

Att tavlorna inte är ”på riktigt” var inget som Utomhus-juryn hade problem med.

– Roligt att det var en progressiv jury som var öppen för nya sätt att göra kommunikation inom kategorin. Alla pratar om att vi lever i en värld där det fysiska och digitala växer ihop, och gränsen mellan vad som är vad håller på att suddas ut. Det är ju utomhustavlor, om än i en annan värld än vi är vana att se dem i, säger Hugo Wallmo, art director.


Så tyckte juryn

Kajsa Öijerholm, RBK
Så glad att Reportrar utan gränser – där man utnyttjat 360-sfärer från Google Streetview genom att ladda ner och redigera om dem med budskap från fängslade/mördade journalister – vann hela utomhusjuryns hjärta. Genialiskt att återpublicera dem på offentliga platser i de censurerande länderna. Så utomordentligt snyggt och virtuellt bra jobbat. 

Ulf Rönnbäck, Pen for hire
En mycket smart kampanj om ett aktuellt ämne som fick en stor skjuts av att Google plockade ner den. Vilket såklart var beräknat. Ett föredömligt exempel på att man kan lyckas med små medel, bara man drar i rätt trådar.

Axel Månson Lokrantz, King
Solklar vinnare denna omgång. Smart idé som tänjer på gränsen för vad vi idag skulle definiera som en utomhuskampanj.

Elin Hjelte, student
Briljant och oerhört viktigt! 



Fakta

Magnus Jakobsson creative director, Simon Lublin copywriter Martin Noreby, Hugo Wallmo och Evelina Rönnung art director, Ida Persson pr-strategist, Sara Clewemar account director, Albin Muji account manager, Kenna Magnusson motion designer, From Sthlm With Love produktionsbyrå




"The World's Most Boring Billboard"

Kund: Sioo:x   Byrå: Stendahls

Sioo:x är en träskyddsprodukt som ska skydda altaner och fasader i tolv år. Hur bevisar man detta? Genom att skapa en utomhusreklam av Sioo:x-behandlade brädor från kundens egen alta såklart! Sedan bokade Stendahls en tresidig utomhustavla i Malmö – i tolv år.


Så tyckte juryn

Kajsa Öijerholm, RBK
Kul och spridningsvänlig idé, med the World´s most boring billboard som lär sitta uppe i 12 år. Inte alls tråkig som rubriken påstår. Även om vi sett lite liknande idéer förr har SiOO:X använt utomhusformatet på ett relevant och roligt sätt här. Det sätter produkten både i fokus och på prov. Och det måste belönas!

 Ulf Rönnbäck, Pen for hire
Ett roligt tankeexperiment som direkt får en att känna att 12 år är en herrans lång tid, vilket snabbt och tydligt pekar ut en tydlig produktfördel. Hoppas bara killen som ska instagramma denna tavla 4380 gånger innan kampanjen är över får skäligt betalt.

Axel Månson Lokrantz, King
Extremt produktnära och kul sätt att spendera mediabudgeten på. Återkommer år 2030, när plankorna monteras ned, med ytterligare kommentarer.

 Elin Hjelte, student
Budskapet kan inte bli mer klart och trovärdigt. Snyggt dramatiserat med produkten i fokus och väl nyttjat av utomhusmediet. Å andra sidan föll copyn platt tyvärr och kändes mer eller mindre gjord.



Fakta

Martin Cedergren chief creative officer, Mikael Andersson copywriter, Josefin Thor art director, Jens Flensburg account director, Anna Lotto production manager, Samuel Forsström graphic designer, Jens Dohnberg filmfotograf, Carl Björndal motion




"Billboard for Birds"

Kund: Ramboll   Byrå: Garbergs

Konsultföretaget Ramboll skapade med hjälp av Garbergs en verklig visualisering och ett bevis på sitt uppdrag "Engineering for Life" genom att låta riktiga fåglar interagera med bilden av två händer på en skylt som täckte Rambolls HQ. Fåglarna lockades till bilden med en gömd automatisk fågelmatningsmaskin på baksidan.


Så tyckte juryn

Kajsa Öijerholm, RBK
Ramboll löser tekniska utmaningar för att göra livet bättre för människor och natur. Med en gigantisk vepa på sitt huvudkontor (föreställande två utsträckta händer där fåglar kan sitta och äta frön från en fågelmatarmaskin som är monterad på insidan) har de försökt visualisera detta. Jag tycker, för att citera en klok jurymedlem, att det är som magi för förbipasserande och tydlig ingengörskonst som stärker internt. Älskar det!

Ulf Rönnbäck, Pen for hire
Som intern kampanj för att levandegöra Rambölls varumärke för de anställda funkar det säkert jättebra, vilket väl också var målet. För oss övriga är den lite svårare att ta till sig, om man inte ser att fåglarna matas blir det mest ett par bildbyrå-händer och en engelsk payoff som lätt går en förbi.

Axel Månson Lokrantz, King
En bra idé som i sitt genomförande inte flyger hela vägen.

Elin Hjelte, student
Fin idé som faktiskt löser ett problem. Däremot utförandet… Får intrycket av att bilden är hämtad från en allmän bildbank. 



Fakta

Linus Almqvist communications manager, Karin Nedersjö brand marketing manager, Joakim Landin projektledare, Malin Boustedt produktionsledare, Sedir Ajeenah copywriter, Sebastian Smedberg art director, Lowe Steiner grafisk designer, Mistre Tesfaye byråproducent, Robin Lidbom editor/klippare, Sebastian Ringler regissör, Daniel Griffel foto





Oskar Pernefeldt, art director och tf ordförande, Åkestam Holst

Jurra™

Det är alltid lika lärorikt att delta i juryarbeten och höra hur kloka branschkollegor ser på reklamjobb. När jag själv skickar in jobb önskar jag ofta att jag kunde vara vara en fluga på väggen i juryrummet. Att kunna insupa atmosfären av syrliga kommentarer och chevrésallader från Panini. Ens jobb hade utan tvekan blivit bättre.

Det var då det slog mig.

Forsman & Bodenfors har ju sitt kända koncept av att ”golva” saker, där kollegor kan gå förbi work-in-progress och lämna konstruktiva tips och tankar. På Åkestam Holst har vi något vi kallar ”oppositionsmöten”. Det går ut på att arbetsgruppen bjuder in till en sorts opponering där andra på byrån får hjälpa till att vässa jobben på olika sätt. Arbetsgruppen presenterar, de inbjudna kommenterar. Kärt barn har många namn, antar jag.

Ett intressant koncept hade varit att behandla kollegors jobb likt en jury hade gjort. Att arbetsgruppen paketerar sitt jobb och skickar in det till en intern jurygrupp. En grupp kollegor går därefter igenom jobbet bakom stängda dörrar, och eliminerar därigenom diverse artighetsbarriärer och allmän jante. Resultatet blir ett transkriberat protokoll från den anonymiserade jurygruppen som sedermera läggs i händerna på arbetsgruppen. Eventuellt en rejäl dos av tough love, men antagligen det som verkligen behövs sägas.

I nuläget kallar jag det för att ”jurra”. Vi får se om det flyger eller inte. Patentverket återkommer på torsdag.

Oskar Pernefeldt, art director och tf ordförande, Åkestam Holst

Lista

1. Åkestam Holst, "Billboards Beyond Borders", Reporters Without Borders Sweden
2. Stendahls, "The World's Most Boring Billboard", Sioo:x
3. Garbergs, "Billboard for Birds", Ramboll
4. Perfect Fools, ”Oddset: Janne Walk”, Svenska Spel
5. Volt, ”Många har många frågor”, Försvarsmakten