Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Content

Byrågrundaren skildrar it-bubblan i ny bok: ”Det saknas en vision i dag”

Publicerad: 6 mars 2020, 12:59

Christian Albinsson tillsammans med en av sin generations symboler Jonas Birgersson (Framfab) –som i dag bär grå fleecetröja i stället för den orange som han blev synonym med under 1990-talet.

2000 inträffade en av de mest dramatiska börskrascherna i historien. I boken ”Bubblan som aldrig sprack” vill Oh My:s grundare Christian Albinsson göra upp med historieskrivningen och förstå vad som drev den tidens förgrundsgestalter.


Ämnen i artikeln:

Oh My

Med startupboomen i Stockholm under 2010-talet har medierna återvänt till millennieskiftets så kallade ”IT-bubbla” och beskrivit den som en tid av övervärderingar, gränslöst storhetsvansinne och naivitet. Författaren och byrågrundaren Christian Albinsson har en annan bild och anser att nyckelpersonerna revolutionerade sättet att driva företag och hade en framåtanda som smittade av sig på den politiska eliten.  

Boken innehåller intervjuer med bland annat Alexander Bard, Carl Bildt, Jonas Birgersson, Johan Staël von Holstein, Beata Wickbom, Christer Sturmark och Ola Ahlvarsson.

Christian Albinsson växte upp i Halmstad med drömmen om att bli handbollsproffs, ett intresse han har gett uttryck för i podcasten ”Snett inåt bakåt”, dokumentären om Bengan Boys och biografin över den legendariske niometersspelaren Ljubomir Vranjes. Men slutet av 1990-talets framväxt av it-branschen och en ny typ av entreprenörskap närde nya målbilder i livet.

När han var 19 år gammal lade han märke till en kille i Halmstad som hette Dan. Han drev framgångsrikt en lokal reklambyrå, hade snyggast kläder, det snyggaste kontoret och var bilden av framgång för Christian Albinsson. 

– För mig, som var i en anpassningsbar ålder blev det här en brytpunkt. I den här vevan slog också Johan Staël von Holstein igenom i offentligheten med sin skinnjacka, sina skjortor i distinkta färger och i blonderat hår. Han körde Ferrari och blev en sorts målbild. När man är vuxen och bygger företag förstår man att det är andra saker att ta hänsyn till, som beläggning och kollektivavtal, men det var det här som tände gnistan.

Boken om it-bubblan är en idé som började redan här.

– Det tar tid att bygga bolag. It-bubblan, som egentligen var en finansiell bubbla var en perfect storm som ingen visste hur den skulle sluta. Internet förändrade världen i grunden och är en av de största revolutionerna någonsin. Det är inte konstigt att det blev en hajp som brast och gemensamt för dem jag intervjuar är att de lärt sig att vara tålmodiga. Det är en sak jag kan sakna i dagens startupklimat. För det är en värld av snabba kickar och jag tror många unga som ger sig in i den här världen får en lite skev bild av arbetslivet. För att lyckas är det jävligt hårt jobb som krävs.

Gemensamt för många av de förgrundsgestalter som intervjuas i boken är att de bröt mot konventionerna från alltifrån hur man tar betalt och var och när man jobbar till frågor om jämställdhet och mångfald – en tematik som allmänheten i dag kanske inte förknippar med 1990-talets it-entreprenörer.

– De kommer ju från ett samhälle med stämpelklocka och kamrersmentalitet där man tar jobb på en firma och stiger i hierarkin bara genom det faktum att man blir äldre. Bolag som Icon Medialab och Framfab präglades av ett nytt visionärt företagande som jag har inspirerats av när jag har byggt Oh My, om än i mindre skala.

– Visst handlade det om megalomani och självförverkligande, men när du läser Johan Stael von Holsteins manifest ”Ingen kan stoppa oss nu” är det också idéer som företagsledare inte pratade om för 20 år sedan. Han pratade om vikten av mångfald och att ha ett jämställt arbetsklimat. Frågorna som var väldigt nya i näringslivssammanhang vid den här tiden. Det fanns också ett pr-tänk i det hela som när han satte in en annons och uppmanade kvinnor att söka ingenjörsutbildning.

Parallellt med berättelsen om it-bubblan har Christian Albinsson velat få in en idéhistorisk omgivning. Från det tidiga 1990-talets finanskris och stålbadet av statsfinanserna under Göran Persson blev slutet av 1990-talet en positiv visionär tid. Svenskarna fick hem-pc, regeringen investerade 17 miljarder i bredbandsutbyggnad och Björn Rosengren uppmanade svenskarna att köpa ”folkaktien” Telia.

– Vi har politikerna, från blått till rött, att tacka för att Sverige blev ett föregångsland inom it och digitalisering. Det är svårt att se politiker av den här tidsandan ha samma visionära ledarskap som Göran Persson och Carl Bildt hade för Sverige. Det saknas framåtanda och det saknas en idé. Det är svårt att se Stefan Löfvén uppmana svenskarna att köpa mer aktier, men i researchen hittade jag faktiskt ett citat från Göran Persson när han uppmanar till just det.

Men du anser inte att det var en it-bubbla?
– Nej, det var en finansiell bubbla som kraschade. Men mediernas dramaturgi spelade in i hur vi ser på vad som hände i hur de lyfte personligheter och sedan stack hål på dem. Det ska bli spännande att se när en generation företagare som växt upp med iZettle och Klarna kommer att ta det vidare.

– Det var en it-revolution, ingen it-bubbla, och de här bolagsbyggarna tog väldigt stora risker eftersom ingen visste vad som kunde hända med internet. Det var som när Baltzar von Platen byggde Göta kanal och det tog så lång tid att Sverige hade börjat få ett tågnät under tiden. Det kunde ha slutat så. Det modet kan jag också sakna i dag. Det fanns en optimism och en övertygelse för Sverige i framtiden som politikerna delade med näringslivet. Det ligger något deppigt över samtiden och vi behöver en enande kraft.

Vilka är dina största lärdomar i arbetet med boken?
– Jag har fått en tydligare bild om medias kraft eftersom jag har sett hur stukade många av dessa människor är i dag över hur de har framställts. Jag intervjuar bland annat Jan Helin i den här boken och han sätter fingret på medias osentimentala sätt att höja upp en person och sedan vända kraftigt. Jag inser också att det kan vara vettigt att hålla sig borta från börsen. Under tolv månader i skarven mellan 1999 och 2000 steg IT-index på Stockholmsbörsen med 110 procent.  Vi kommer aldrig att få uppleva en sådan här tid igen. I sista hand är det långsiktigheten. Det tar tid att bygga bolag.

Christian Albinsson har själv engagemang i 15 startups. Från att åka runt och föreläsa om entreprenörskap i olika skolor behövde han hitta ett annat sätt att kanalisera nybyggarlusten.

– Jag vill jobba för pengar, det tycker jag inte att man ska hymla med. Men för mig handlar eventuell rikedom om en frihet att göra kul saker.  En investering kan smälla till och då kan jag kanske jobba med en dokumentärfilm i ett halvår. Att bli ekonomiskt oberoende handlar för mig om att bli så rik att man kan skriva böcker som ingen läser, eller podda med sina kompisar om Allsvenskan i fotboll 1993. Ibland kan man bli trött på att dra på sig pitchväskan och lova saker till höger och vänster, men det krävs ju för att lyckas göra det andra.

Hur får du ihop bokskrivandet med ditt eget företagande?
– Det var väldigt intensivt förra året. Jag läste igen varenda Dagens Industri från mitten av 1990-talet och framåt. Gjorde en massa intervjuer. Det blev ett monster med fler och fler personer jag skulle träffa. Längs vägen märkte jag också hur många av de jag intervjuat har oläkta sår av hur de behandlats av media. Jag intervjuade Jonas Birgersson vid fyra tillfällen, vi två av dessa fick jag åka hem tomhänt. Det var också många som tackade nej.

Vem saknar du mest?
– Jag hade gärna snackat med flera från Spray som Johan Ihrfelt och Jonas Svensson. Den sistnämnde gav ett superintressant svar på sms, men han ville inte att jag skulle publicera det. Det var ett perspektiv på tiden och att den narcissistiska eran vi lever i förstör världen. 

Samtidigt var det en narcissistisk tid redan då?
– Det hymlar de inte om, Boxman-grundaren Ola Ahlvarsson säger till exempel att han blev överexponerad när han som 30-åring rankades som en av världens största talanger vid ”World Economic Forum” i Davos. När man intervjuas i alla affärstidningar är det lätt att ryckas med i beskrivningen. Det var också svårt att få perspektiv på saker eftersom internet inte fanns.

Christian Albinsson grundade Oh My Interactive 2011. I dag är verksamheten en fullservicebyrå med 75 anställda. För en tid sedan blev det klart att Bonnier är ute efter en köpare till den byrågrupp där Oh My ingår.

Vad är din roll i försäljningen?
– Utan föregripa skeendena så hoppas jag få en relativt stor roll. Jag äger en liten del i holdingbolaget. Vi sitter i en vettig sits och jag har gillat att ha Bonnier som ägare, men vi har en bra plan för Oh My i samma anda som de här personerna hade haft för 20 år sedan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oh My

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.