Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Data

Branschråd ska sprida kunskap om Share of Search

Publicerad: 29 juni 2021, 08:13

Mats Rönne, Emma Thorp, Rodrigo Pozo Graviz och Helena Westin är några av personerna som kommer att ingå i Share of Search Council.


Ämnen i artikeln:

SökordsmarknadsföringGoogle

I en tid där nyckeltalet Share of Search (SoS) stiger i relevans bildas ett eget råd med några av landets ledande marknadsstrateger. Syftet är att lyfta fram möjligheterna som begreppet medför för varumärkesbyggande. Metoden etablerades av Les Binet och James Hankins för två år sedan och har sedan dess hyllats av många ledande forskare, bland annat Mark Ritson.

LÄS MER: Var steget före med Share of search
LÄS MER: ”Share of search är sällan den frälsare som många varumärken hoppas på” 

I Sverige har bland annat Rodrigo Pozo Graviz och Frédérique Pirenne arbetat med nyckeltalet och de har nu tagit initiativet till bildandet av Share of Search Council.

– Det vi gillar med SoS är att nu finns ett mått som korrelerar med sista raden. Vi anser det viktigt att göra måttet till ett betydande affärs-kpi för att mäta marknadsföringens effekter, kommenterar Rodrigo Pozo Graviz, initiativtagare till Share of Search Council samt grundare av företaget My Telescope.

LÄS MER: Share of Search och bryggan mellan digitalt och långsiktigt

Målet är att sprida kunskap om nyckeltalet och sprida ordet så att även aktörer utanför kommunikationsbranschen använder måttet. Det är ett av måtten som ingår i Sveriges Annonsörers och Sveriges Kommunikationsbyråers effektsystem som är en branschstandard för att mäta marknadsföringens effekt.

 

 

Medlemmar i Share of Search Council är i nuläget:

Emma Thorp, VD Publicis Groupe Sverige
Helena Westin, styrelseordförande Komm

Mats Rönne, Sveriges Annonsörers effektexpert i Effektinitiativet

Anne Årneby, koncernchef Nordic Morning Group

Hans Sydow, strateg Outhousebyrån

Kristofer Dalin, grundare Strategy Awards

Rodrigo Pozo Graviz, grundare My Telescope

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.