Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Data

Byråns AI-verktyg beräknar spridningen av coronaviruset

Publicerad: 16 Mars 2020, 12:39

Rodrigo Pozo Graviz

Graviz Labs AI-verktyg My Telescope analyserar användarnas digitala beteende för att förutspå vilka regioner som kommer att drabbas hårdast av coronaviruset. Under de senaste veckorna har prognosen visat sig stämma väl överens med utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Rodrigo Pozo GravizGraviz

My Telescope lanserades för att hjälpa marknadsförare och reklambyråer att belägga marknadsföringens långsiktiga effekter i relation till affärsmålen. De senaste veckorna används algoritmerna för att förutspå utvecklingen av coronaviruset.

Prognosen görs på tre nivåer:

Big data – verktyget scannar av flera datakällor (googles sökdata, sociala medier, bloggar, positionsdata) för att samla beteende- och perceptionsdata från användare. Representationen bygger på rekommendationer från Eurostat.

Marknadsundersökningar som rapporter, paneler på minst 250 personer med uppföljning för att kartlägga underliggande beteende. Här samlas också data in från bland annat WHO och SCB.

Analys. Data bearbetas genom olika typer av maskininlärning för att säkra kvalitén av resultatet.

Efter drygt två veckors tester har länderna som verktyget lyft fram som potentiella riskområden haft en stark ökning. Ett av de mest tydliga exemplen är Schweiz som verktyget flaggade för i början av förra veckan.

Senaste analysen nedan:

 

– Det svåra med coronaviruset är ju att det finns ett stort mörkertal vilket gör det lite svårare att verifiera då vi stämmer av med bland annat WHO:s statistik, men överlag så ser vi att vår prediktion stämmer väldigt bra. Även fallen i Norbotten i Sverige såg vi flera dagar innan de bekräftades vilket var en väldigt tidig indikation, säger Graviz Labs vd Rodrigo Pozo Graviz som anser att stordata över mänskligt beteende blir en bättre indikation för att förutse den snabba smittspridningen då WHO inte hinta med att föra statistik över sjukdomsfallen.

– Styrkan med vår metod är att vi tittar på beteende. Utifrån data så vi kan se vilka länder som har stora egentliga tal men inte har rapporterat det än, Till exempel USA som vi bedömer som kraftigt ökande. Oron där är tydlig i stordata. När människor i så hög grad som vi ser söker på symptom och när detta ökar som i Spanien är det en tydlig signal på att bekräftade fall kommer att komma. Men data från bokföringen av dessa fall är naturligtvis långsam. Vi tittar på sökbeteende och hur människor pratar online, det sker i realtid och ger tidiga, tydliga tecken på hur det egentligen står till. 

Vad har den senaste veckan inneburit för att ge ert verktyg ett genomslag och hur kommer ni att ta det vidare?

– Egentligen inte mer än att vi tagit på oss lite för mycket jobb som inte betalar. Men vi anser att detta är en samhällsnytta så vi gör det ändå. Vår personal jobbar hårt och vi hoppas någon uppsakattar det. Det är dessutom ett perfekt tillfälle att visa på vår nytta när just vanlig bokföring av statistik är så långsam men fakta så dyr.

Just när det gäller covid 19 så talar vi om ett nytt virus med många osäkerhetsfaktorer. Om man ser till den kritik som myndigheter har fått finns det inte en stor risk med att slå fast och sprida beräkningar här?
– Det är klart det finns många osäkerhetsfaktorer med ett nytt virus. Vi tittar på sökbeteende och sociala medier vilka olika symtom söks det efter och var ökar det mest.  Vår hypotes är att människor har ett liknande sökbeteende runtom i världen och när de blir en kraftig ökning av något sökbeteende i ett land så tror vi på en ökning för virus. Glöm inte att kraften av ärlighet i din sökning är stor. Vad gör du när du börjar känna dig lite dålig. Ringer du en kompis eller börjar du söka på nätet på symptom? 

– Big data är den största källan vi har till mänskligt beteende i realtid. Det är därför data nu är dyrare än olja som resurs - hur man nu har mätt det.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rodrigo Pozo GravizGraviz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.