Data
DDB lanserar AI-hub i Stockholm
Publicerad: 20 februari 2023, 10:12
I en tid där intresset för AI är enormt lanserar det kreativa nätverket DDB annonseringsverktyget ”Rand”, byggt på artificiell intelligens på flera marknader. I Stockholm kommer Nord DDB att tillhandahålla plattformen.
På fem dagar har AI-verktyget samlat mer än 12 000 användare globalt. Satsningen är en del av projektet ”The Uncreative Agency”, världens första helautomatiserade kreativa byrå, som drivs med hjälp av AI.
Initiativet lanserades den 27 januari och spreds snabbt, utan att användarna från början visste att DDB låg bakom. I dag genereras två kreativa förslag varje minut.
Bakom verktyget ligger George Strakhov, chief strategy officer på DDB EMEA. Tillsammans med hans team på Nord DDB, kan användare skicka in en enkel brief på en mening som genererar ett kreativt förslag på några minuter – utan mänsklig insats och noll budget .
Kreativa chefer på DDB har i flera år undersökt kraften i AI. ”The Uncreative Agency”, började som ett experiment för att visa marknadsförare att de kan spela en roll i att forma framtiden för AI snarare än att dra sig undan. Nätverkets övertygelse är att hastigheten på maskininlärning, kombinerat med talangen hos kreativa människor, kommer att höja den kreativa ribban exponentiellt och överta kundernas produktion. George Strakhov anser att branschens syn på att AI aldrig kommer kunna vara lika kreativ som en människa är för kortsiktig.
– Det är som att säga att din praktikant på den kreativa avdelningen aldrig kommer att vara kreativ, eftersom resultatet för närvarande är lite slumpmässigt. Om vi arbetar med dem, om vi lyssnar på dem, om vi tror på dem, tränar dem, brainstormar med dem... kan de vara en viktig del av ett team som producerar en fantastisk idé? Absolut ja. Det är samma sak med AI. Stor kreativitet kan födas ur slumpmässighet. Vi behöver bara jobba med det, säger han i ett uttalande.
DDB kommer fortsätta att investera i vidareutveckling, testning och intern implementering av AI-drivna verktyg som kan hjälpa till att ladda den kreativa processen på alla DDB- och Omnicoms kontor.
Den långsiktiga ambitionen är att Rand kommer att inkludera kundrådgivning för att tillämpa befintliga och kommande AI-teknologier genom den kreativa processen – från forskning och idéer till produktion och analys. Plattformen ska också fungera som en inkubator för generativa AI-start-ups, och hjälpa företag att bygga och skala inom ramen för den verkliga kreativa processen.
– Bra idéer och innovation brukar hända när två eller fler kända saker blandas ihop till något nytt, och när AI uppmanas på rätt sätt är vertyget bra på det. För mig handlar det inte om huruvida AI är kreativ eller inte, utan vilka människor och talang den skaver mot. Det handlar om hur vi kan få bättre idéer snabbare. Och det är vad vi utforskar, säger Andreas Dahlqvist, chief creative officer på NORD DDB i en kommentar.