Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Data

EU vill skärpa kraven på nätjättarna

Publicerad: 24 november 2021, 09:13

EU-parlamentet röstade igenom ett förslag som begränsar Facebook, Google och de andra nätjättarnas möjligheter att använda kunddata för riktad reklam.


Ämnen i artikeln:

EUFacebookGoogle

Inom EU kan nätjättarna framöver komma att behöva ett tillstånd för att kunna använda kunddata för riktad reklam. TT rapporterar att EU parlamentets utskott för den inre marknaden röstade igenom förslaget för den nya nätlagen DMA med bred majoritet i veckan, 42 för mot 2 och 1.

DMA föreslogs av EU-kommissionen i december 2020. Syftet med den nya lagen är att tvinga nätjättarna att garantera rättvisa förhållanden för företag och konsumenter som använder deras tjänster och plattformar.

I ett tillägg till lagen begränsas också riktad reklam som baserar sig på användarnas personliga uppgifter. Det får bara ske om det finns ett ”tydligt, uttalat, förnyat och insatt samtycke”, enligt utskottet.

Förslaget beräknas stöta på patrull för EU:s medlemsländer som nu ska försöka komma överens om en gemensam syn på DMA under torsdagens ministermöte i Bryssel. 

I nästa skede väntar förhandlingar mellan ministerrådet och EU-parlamentet innan den slutliga uppgörelsen kring DMA är färdig.

Viktigt i sammanhanget är att DMA endast är tänkt att omfatta de allra största bolagen i världen. Det rör sig om ett tiotal företag från framför allt USA och Kina.

 

Ämnen i artikeln:

EUFacebookGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.