Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Data

Facebooks helomvändning – minskar insamlingen av personlig data

Publicerad: 13 augusti 2021, 07:40

Foto: NiroDesign

Efter att ha kritiserat Apples integritetsuppdateringar gör Facebook nu om sitt annonserbjudande och kommer att veta mindre om sina användare.


Ämnen i artikeln:

FacebookCookiedöden

Hela Facebooks reklamaffär har vilat på dess förmåga att spåra användare på internet. När nu flera pågående internationella regleringar och andra åtgärder för att begränsa sådan datainsamling står för dörren bygger Facebook om logiken för annonsaffären från grunden.

The Verge rapporterar att hundratals ingenjörer i dagsläget bygger om hur Facebooks annonser fungerar. Privacy-Enhancing Technologies (PETS) innebär att användarnas integritet och data får större utrymme, och i förlängningen kommer plattformen veta mindre om användarna när bolaget tar fram de skräddarsydda annonserna som varit en bärande del av bolagets affär.

Noterbart är att Facebook så sent som i våras kritiserade Apples integritetsuppdatering eftersom den riskerade att skada plattformens användartillväxt. Förra året inledde sjösatte Facebook en omfattande pr-kampanj med budskapet Apple agerade skadade konkurrensen och skadade småföretag som är beroende av riktade annonser för användartillväxt.

Med de nya metoderna kommer mängden insamlad individdata att minska och informationen som skickas mellan användare och plattform blir anonymiserad.

Facebook kommer också anpassa annonser utan att användarnas data lämnar enheten. I stället kommer användarnas beteenden analyseras av algoritmer och skickas vidare.

Policyuppdateringen sker i en tid där både EU och USA kan komma att skärpa lagstiftningen och förbjuda vissa typer av riktade annonser

Tillsammans med Google har Facebook under den senaste tiden undersökt flera sekretesshöjande tekniker för att leverera anpassade annonser utan att veta någonting om de specifika individer som ser dem.

För några veckor sedan Facebook intäkter på 29,1 miljarder dollar för perioden april-juni, en ökning med 56 procent jämfört med föregående period förra året. Vinsten fördubblades till 10,4 miljarder dollar

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookCookiedöden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News