Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Data

Förre Millward Brown-chefens nya bolag ska hitta nya sätt att tälja guld av data

Publicerad: 9 mars 2021, 12:58

Kantars tidigare regional business director och vd på Millward Brown Björn Söderin startar bolag med fokus på dataintegration och lönsamhet.


Björn Söderins karriär som varumärkesspecialist sträcker sig över 20 år. Han kommer senast från en roll som regionchef på Kantar, han har även varit vd för Millward Brown och tillhört Kaperos team. Nu drar han igång företaget Datacon AB. Erbjudandet handlar om att sammanföra redan existerande data för företag, omvandla siffrorna till offentlig statistik faktiska individer och i slutändan generera pengar.

Tanken är att hitta ny potential och nya insikter i den växande mängd data som företag i olika branscher sitter på.

– Vi startade nu nu men vi har redan haft flera kunder som hört av sig och vill veta mer och ett par med konkreta uppdrag, säger Björn Söderin till Resumé och berättar att bolaget redan nu för diskussioner om en etablering i Tyskland. 

Enligt Björn Söderins analys av marknaden finns det i ena änden av spekrat ett antal undersökningsföretag som i huvudsak arbetar med med perception och gör lite analytics, i den andra änden har vi analyticsbolag som inte jobbar med perception alls utan bara hård data. Det är här Datacon ska fylla ett hål på marknaden.

– Vi kommer arbeta med båda eftersom man måste det för att få en riktig helhet. Det är här det brister idag det vill säga att man inte har någon som arbetar med helheten på det sättet och att ingen omvandlar siffrorna till vad det faktiskt innebär i antal personer, vart man tappar personer och i slutändan vad detta innebär i faktiska pengar i försäljning eller tappad försäljning.

Ett exempel på hur Datacon fungerar: Om kunden har en tracking får man reda på perceptionen och följa utvecklingen av varumärket över tid positionsmässigt. medan säljavdelningen sitter på försäljnings- och konsumentdata. Datacon kan föra ihop undersökningen med annan statistik för att se hur många individer detta representerar och sen jämföra med olika typer av säljdata för att se vad det nu innebär i pengar. På detta sätt kan bolaget också kunna peka ut var chans till förbättringar finns och hur mycket en viss procentuell ökning av ett av stegen kan bidra till i försäljning. Men också varför eller varför inte en konsument köper ett specifikt varumärke och göra prognoser över  kundernas alla KPI:er för minst  ett år framåt.

– Vi kommer även att använda en modell som fick utvecklaren att belönas med Nobelpriset för att på riktigt kunna visa vilka KPI:er som driver försäljning och andra variabler. Vi kommer inte göra massa tjusiga pilar och avancerade diagram. Vi kommer göra det enkelt, när vi till exempel ser på vad som driver försäljning kommer vi kunna säga att x och y är de ni ska satsa på för det driver mest, säger Björn Söderin. 

Det som kommer vara gemensamt för alla kunder är att DataCons fokus kommer vara på deras varumärkesutmaningar och att DataCon kan arbeta med data oavsett vilken leverantör, partner eller system som kunden redan har. Bolaget kommer även kunna hjälpa kunder med översyn av befintliga undersökningar och val av leverantörer.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.