Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Data

Här är Elli – byrån släpper AI-drivet undersökningsverktyg

Publicerad: 2 februari 2022, 09:01

Perfect Fools har i samarbete med forskningsbolaget Palametric tagit fram det AI-baserade undersökningsvektyget Elli som ska ge djupare konsumentinsikter.


Ämnen i artikeln:

Perfect Fools

Elli är undersöknings och analysverktyg som med hjälp av AI-teknik tillåter en större undersökningsbas för kvalitativa undersökningar än traditionella intervju-undersökningar.

När respondenter svara på enkätundersökningar via en chattbot med fritext kan man fånga upp åsikter och underliggande tankar som aldrig kommer fram i traditionella undersökningar med flervalsalternativ. Semantisk AI-teknik automatiskt gör analyser fritextsvaren, vilket ger en träffsäker och djupare konsumentförståelse.

Projektgruppen bakom undersökningen får resultatet direkt i Elli utan mellanhänder. Verktyget kan användas exempelvis vid medarbetarundersökningar och när kommunikation sker mot större grupper.

Förhoppningen är att verktygets egenskaper leder kommunikationsbranschen närmare konsumenten i framtiden.

– Elli föddes ur en frustration av att det var krångligt och långsamt att testa teser och tankar om målgruppen för att nå fram till insikter. Så när vi stötte på Parlametrics teknik för textanalys tänkte vi att vi kunde bygga ett eget verktyg för kvalundersökningar med den. Vi har nu framgångsrikt använt Elli själva under något år och känner att hon är redo att bli en produkt vi kan dela med oss av, säger Klas Lusth, executive creative director på Perfect Fools i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

Perfect Fools

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.