Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Data

Rapport: Ökningen av den europeiska e-handeln kommer fortsätta efter Corona

Publicerad: 8 April 2020, 11:24

Coronaviruset har accelererat förflyttningen från fysiska butiker till e-handel. En ny studie av Kantar visar att sex av tio konsumenter kommer fortsätta handla på nätet i samma omfattning när läget har stabiliserats. Undersökningen är beställd av Detail Online, ett av de ledande företagen inom online merchandising i Europa.


Ämnen i artikeln:

E-handelCoronavirusetMarknadsstrategi

I Kantar Global Covid-19 Barometer, som genomfördes i mars i år, uppgav 20 procent av konsumenterna globalt att de handlar mindre i fysiska butiker, 9 procent att de gör mer av sina inköp på nätet och 32 procent säger att de kommer handla mer online framöver.

På de tre största e-handelsmarknaderna i Europa – Tyskland, Frankrike och England – har andelen som konsumerar mer än 50 procent på nätet ökat med mellan 25 och 80 procent om man jämför tiden före utbrottet med slutet av mars när studien genomfördes.

Spridningen av Coronaviruset på dessa tre nationella marknader har medfört att stora delar av samhället nu är nedstängda. Åtgärder som gör att många konsumenter har ställt om sin konsumtion och främst handlar det nödvändigaste som mat och apoteksvaror. Senare under 2020 beräknas konsumtionen av kläder, heminredning och elektronik att återhämta sig.

– För tillfället ligger fokus på det nödvändiga som mat och apoteksvaror, men rapporten visar att de stora e-handelskategorier kommer att studsa tillbaka till ännu högre nivåer när epidemin har passerat. Och när de gör det är det viktigt att varumärkesägare har det väsentliga på plats för att möta efterfrågan. Är mina produkter synliga när konsumenterna söker efter dem på webbutiker, som alla varumärkesägare nu borde ställa sig, säger Joakim Gavelin, grundare av Detail Online i ett pressmeddelande.  

Även om många konsumenter nu tillfälligt har dragit ner på sina inköp, uppger cirka 80 procent att de kommer att handla på nätet under 2020. Detta gäller främst kläder och hemelektronik där mellan 50 och 60 procent planerar inköp på nätet under 2020.

 Andra fakta från undersökningen:

Milennials planerar de flesta onlineköp för 2020, planer som främst inkluderar kläder och hemelektronik.

Sport och mode är den kategori där den näst största ökningen förväntas, mellan 51 och 63 procent av de svarande som säger att de planerar köp online 2020 .

Äldre åldersgrupper uppger att de kommer att upprätthålla sitt nya shoppingbeteende online efter epidemin.

Studien genomfördes av Kantar från 26 till 30 mars 2020. Totalt 3162 personer i åldern mellan 16-64 år deltog via en så kallad internet omnibus undersökning i Storbritannien, Tyskland och Frankrike

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.