Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Data

Sifo tar över Kia-index och Poddindex från Sveriges Annonsörer

Publicerad: 18 November 2019, 10:13

Nu är det klart att det blir Kantar Sifo som förvärvar Kia-index och Poddindex från Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

PoddarSveriges AnnonsörerKia-Index

Nyligen rapporterade Resumé om att Sveriges Annonsörer säljer Kia-index, den tekniska mätvalutan för internet- och mobiltrafik, och Poddindex, räckviddsmätningen för podcasts. Syftet är att kunna fördjupa rollen som oberoende organisation och ta en position som kravställa på tredjepartsmätningar. 

Nu står det klart att det blir Kantar Sifo som förvärvar Kia-index och Poddindex, från och med den 1 januari 2020. 

– Topplistan kommer även framledes ha en central plats, där vi nu redovisar både trafik- och räckviddsmått för digitala medier. Den tekniska mätningen kommer att komplettera räckvidds- och målgruppsmätningen Orvesto Internet. Mätningarna kommer framöver att vidareutvecklas och bli en del av våra crossmedia-mätningar. Både annonsörer och medier får ökad transparens och tillförlitlighet, säger Yvonne Pernodd, vd på Kantar Sifo, i ett pressmeddelande. 

Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer:

– Våra medlemmar behöver ordning och reda i räckviddsmätningarna och att de är transparenta och går att lita på. Att säkerställa detta som en oberoende part blir en central uppgift för oss framöver. Då kan vi inte göra egna mätningar. Vi har sökt en ny ägare som med stor trovärdighet kan leverera oberoende mätdata, men även en partner som ökar tydligheten om vem som mäter vad på mediemarknaden. Därför är vi glada att Kantar Sifo, som har stor erfarenhet av mätningar i allmänhet och mätningar på medieområdet i synnerhet, nu tar över KIA-index och Poddindex. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.