Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

13 får uppdraget att locka Europa tillbaka till biograferna

Publicerad: 3 Juli 2020, 12:24

När Odeon Cinemas Group, där svenska Filmstaden ingår, runtom i Europa nu öppnar upp sina biosalonger är det reklambyrån 13 som står för kommunikationen.


Ämnen i artikeln:

13Filmstaden

Sedan den 17 mars har Filmstadens biografer med anledning av coronavirusets spridning hållit stängt. Sakta men säkert börjar de dock nu öppna upp, med begränsningar för antalet besökare och avstånd mellan de som är på plats. När biograferna nu öppnar upp är det reklambyrån 13 som fått i uppdrag att ta fram kommunikationen kring den, ett uppdrag som inte bara sträcker sig till Filmstaden i Sverige utan även över Odeon Cinemas Group alla europeiska biografer.

Den första kampanjen visar biobesökare och filmkaraktärer som hälsar på varandra på ett myndighetsgodkänt vis.

– Bio är alla filmers moder och platsen där vi lärt känna filmkaraktärer som sedan blivit ikoniska och älskade filmklassiker. Med kampanjen vill vi med humor och respekt givet situationen, visa hur våra gäster äntligen kan återförenas (på ett säkert sätt!) med sina biohjältar, porträtterade genom några av de mest arketypiska filmkaraktärerna som superhjälten, sagoprinsessan, roboten och rymdvarelsen, säger Caroline Högmyr, head of marketing northern Europe på Odeon Cinemas Group.

– Vare sig man är biobesökare eller filmstjärna har man ju gått igenom något jobbigt tillsammans, och den respektive saknaden av varandra är med all säkerhet lika stor. Därför tycker vi det känns fint att återförena båda sidor i den Wuhan-shake som blev viral i början av pandemin, men också med armbågen för de som är mer bekant eller bekväm med den, säger Nima Stillerud, creative director på 13.

 

Arbetsgrupp

Reklambyrå: 13

Fotograf: Pelle Bergström

Producent: Andrea Hasselrot

Retusch: Bildinstitutet

Odeon Cinemas Group

Commercial Director: Helena Eklund

Head of Marketing: Carolin Högmyr

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

13Filmstaden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.