Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

33 000 svenskar riskerar missa chansen att rösta – Sveriges stadsmissioner ger ton åt hemlösa

Publicerad: 25 augusti 2022, 13:33

Foto: Stadsmissionen

Med några veckor kvar till valet lanserar Sveriges stadsmissioner kampanjen Borttappade röster, för att uppmärksamma det faktum att många hemlösa riskerar att förlora sin demokratiska röst på grund av att de saknar fast adress.


Ämnen i artikeln:

StadsmissionenDear Friends

Inför valet skickar Valmyndigheten ut röstkort till alla som är folkbokförda i Sverige. Men det är många av korten som aldrig kommer fram.

– Hur vi behandlar de svagaste är ett mått på hur samhället egentligen mår. Vi har tagit fram valkompassen som stöd för väljare som tycker att det här är en viktig valfråga, säger Karin Timm Östlund, kommunikationsansvarig Sveriges stadsmissioner.

I Sverige lever i dag 33 000 personer i hemlöshet och eftersom de saknar fast adress är risken stor att de inte får sina röstkort. Det uppmärksammar Sveriges stadsmissioner i en ny kampanj som går live i dag.

Bakom kampanjen, som rullar på sociala medier samt i poddar fram till valet, står reklambyrån Dear friends.

– Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med Stadsmissionen. Det känns bra att kunna vara med och lyfta en så pass viktig demokratisk fråga, säger Roger Brovik, strategisk projektledare på Dear friends.

På borttappaderöster.se har personer i hemlöshet fått ge uttryck för sina politiska åsikter. Här kan du lyssna till tankar och historier som du aldrig annars skulle ha hört – röster som både bildligt och bokstavligt tappats bort. Här finns också Stadsmissionens valkompass där de politiska partierna fått svara på frågor kring hur de vill ta sig an hemlösheten.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Karin Timm Östlund, kommunikationsansvarig Sveriges stadsmissioner

Caroline Nilsson, marknadskommunikatör Sveriges stadsmissioner

Eva Emmelin, kommunikatör Skåne Stadsmission

Maria Åslund, kommunikatör Uppsala Stadsmission

Maria Nilsson, kommunikatör Linköpings Stadsmission

Niklas Hallhagen, verksamhetsutvecklare Göteborgs Stadsmission

Fanny Siltberg, pressekreterare Stockholms Stadsmission

 

Agnes Edin, copywriter, Dear friends

Calle Österberg, creative director, Dear friends

Daniel Koning, designer, Dear friends

Erik Skoglund, copywriter Dear friends

Karl Isaksson, art director Dear friends

Madeleine Hallqvist, utvecklare, Dear friends

Marcus Johansson, utvecklare, Dear friends

Roger Brovik, strategisk projektledare, Dear friends

Sara Ohlin, social media manager, Dear friends

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

StadsmissionenDear Friends

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.