Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

60 personer gifte sig efter McDonald's-kampanj

Publicerad: 5 september 2022, 09:12

Med det nya menyalternativet ”Giftermålet” och vigselförrättare i drive-thrun gjorde McDonald's i Nacka en insats för att underlätta för giftassugna par. Hela 60 personer valde att säga ja till varandra hos snabbmatsjätten.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsPrimeNord DDBOMDNyheterKampanj

Under pandemin fick många bröllop skjutas upp, något som lett till långa köer till rådhus och kyrkor för kärlekspar. McDonald's i Nacka valde därför att under en lördag låta gäster gifta sig på ett snabbt och smidigt sätt – i drive thrun.

Kampanjen är utformad av Nord DDB, medan Prime har stått för pr och OMD varit mediebyrå. Kampanjen har kommunicerats via radio och print, i sociala medier och och onlineannonser.

Totalt var det 60 personer som valde att gifta sig och några reste långa vägar, andra såg kampanjen som en chans att gifta sig efter många år tillsammans.

– Vi träffades på McDonald's på Kungsgatan för tio år sedan och den 27 augusti är vår förlovningsdag, då kändes det givet att vi skulle gifta oss i McDriven den 27 augusti 2022, säger Gustav och Malin Wijkander från Upplands-Bro.

McDonald's visar sig alltså vara ett effektivt alternativ både för den som snabbt vill ha mat, men också förklara sin kärlek.

– Det går snabbt i McDriven, med 26 vigslar på en timme. Vi är glada över att kunna förenkla även den här delen av livet, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige, i ett pressmeddelande.

Byråer

Reklambyrå: Nord DDB

PR-byrå: Prime Weber Shandwick

Mediebyrå: OMD

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.