Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

73 762 bidrag – storsuccé för Estrellas smaktävling

Publicerad: 4 mars 2022, 12:08

Estrella och The Bonds smaktävling slog alla förväntningar. ”Många ser chipssmak som en del av identiteten” säger Madeleine Fransson Stöök.


Ämnen i artikeln:

EstrellaThe BondNyheter

Svenskarnas aptit för chips ökar explossionsartat. Enligt siffror från SCB har chipskonsumtionen de senaste 20 åren nästintill fördubblats, från 1,2 miljarder till 2,3 miljarder kronor. 

Det ökade intresset är så klart något chipstillverkarna tagit fasta på. Den senaste månaden har Estrella, i samarbete med The Bond, haft en tävling där allmänheten fått blanda sina egna chipssmaker.

På tre veckor lyckades Estrella få in hela 73 762 förslag på nya chipssmaker, vilket var tre gånger så många som de hade förväntat sig. 

I de kreativa enheterna har man flörtat med riksdagsvalets kampanjaffischer och manat allmänheten till att göra sin röst hörd. Estrella har de senaste åren satsat på att profilera chips som en ”folkets produkt”. En utmaning i arbetet är att målgruppen för bolaget är bred, samtidigt som man ska ta fram kommunikation som känns träffande.

Att arrangera tävlingar för att ta fram nya smaker är inte något nytt fenomen, såväl huvudkonkurrenten OLW som Marabou har flera gånger tidigare testat samma grepp. När OLW arrangerade sin kampanj, visserligen 2010, så lyckades de samla in drygt 21 000 bidrag. När Estrella i Norge körde en liknande kampanj som ”Chipsvalet” fick de in 25 000 bidrag. Annica Brinck copywriter på The Bond, menar att tävlingar är ett bra sätt för företag att komma nära kunderna. Den smak som i slutomgången får flest röster kommer att bli en del av Estrellas permanenta utbud.

– Smaktävlingar har gjorts förr och det här lär inte bli den sista. Men när det kommer till chips är det något många tar väldigt personligt, man identifierar sig nästintill med en särskild smak, berättar hon.

Att just ”Chipsvalet” fått så stort genomslag tror The Bonds arbetsgrupp har att göra med att de vågat satsa. Det vanliga förfarandet är att vinnarbidraget i smaktävlingar säljs under en kortare period, här blir vinnaren som tidigare nämnt en del av Estrellas ordinarie utbud.

En framgångsfaktor har även varit att Estrella blandat traditionella och sociala medier samt att de tillsammans med The Bond jobbat aktivt med att hålla i engagemanget. I sociala kanaler har de frekvent uppdaterat om hur många bidrag som kommit in från en viss stad eller hur fördelningen mellan killar och tjejer ser ut. Vid sidan av på bio och i playkanaler har de synts på Instagram, Facebook och Youtube. All annonsering har direktlänkat till kampanjsidan chipsvalet.se. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kampanjen har också fått fin spridning hos influencers som Sara Songbird och Emil Henrohn. Profilerna fick hem ett bud med naturella chips och en samling kryddblandningar som de själva fick vraka bland. Det ledde bland annat till att Tiktok-profilen Emil Henrohn körde en livesändning, något som satte ordentlig fart på bidragsinlämningen.

– Tävlingen och utformningen av vårt utskick passade väldigt bra för Tiktok. Vi hade absolut kunnat låta profilerna själva tävla med sina smaker men på det här sättet blir det mer folkligt där de inspirerar och engagerar alla att lämna in sitt bidrag, säger Emelie Martinsson, art director på The Bond.

Arbetsgruppen lyfter även fram samarbetet med Estrella som en nyckelfaktor.

– Allt handlar om att ta snabba beslut och att göra det gemensamt. Det finns ett väldigt fint förtroende mellan oss och Estrella, säger Annica Brinck.

Resultaten då? Jo, visst har det kommit in förslag på mer udda smaker som choklad och honung men det är de traditionella som tronar i toppen. Just nu befinner sig Estrella i chipsfabriken för att göra sig redo för kampanjens nästa fas. Då tas tre finalsmaker fram där allmänheten återigen kan rösta. Själva valvakan hålls på Estrellas Instagram tillsammans med humorgruppen JLC. 

– Det är tydligt att de klassiska smakerna hamnar i topp, vilket Estrella tycker är väldigt intressant. För dem är det viktigt att det blir en god smak. Själva är vi supertaggade på att gå in i nästa fas när den första gått så otroligt bra, säger Madeleine Fransson Stöök, PR-konsult på The Bond.

Arbetsgrupp

The Bond

Karin Haglund, projektledare

Anna Kling Hult, projektledare

Emelie Martinsson, AD

Annica Brinck, copywriter

Victoria Wahlström, film & motion

Madeleine Fransson Stöök, PR

Estrella

Sofi Randén, marknadschef

Jenny Pira, PR & Social Media Manager

Karin Isaksson, Senior Brand Manager

Josefin Hugosson, Brand Manager

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

EstrellaThe BondNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.