Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

”A hard pill to swallow” utsedd till årets hållbarhetskampanj

Publicerad: 1 April 2020, 12:34

Apotek hjärtat och Åkestam Holst prisas av SB Insights.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatHållbarhetÅkestam Holst

Under gårdagen presenterades resultaten av studien Sustainable brand index, en konsumentundersökning om vilka företag som av allmänheten uppfattas som de mest hållbara. Vinnare i Sverige blev för andra året i rad Ikea.

I dag presenterar SBI vinnaren i ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande”. Vinnare blev Apotek hjärtat och Åkestam Holsts kampanj ”A hard pill to swallow” som handlar om hur rester från läkemedelstillverkningen i Indien sipprar ut i grundvatten och floder.

– Vi är otroligt stolta och glada för denna utmärkelse. Kampanjen har varit något utöver det vanliga, både produktionsmässigt men också med den ständiga vetskapen om allvaret i frågan. Ett stort tack till teamet på Åkestam Holst för deras fantastiska engagemang, säger Anna Mossklint, projektledare på Apotek hjärtat för A hard pill to swallow-kampanjen.

Övriga finalister var ”Elbilsladdning” från OKQ8 och ”Svinnsmart” från Willys och Nord DDB. Totalt nominerades 40 kampanjer. Juryn som utsåg vinnarna bestod av Jenny Lönn, Prime Weber Shandwick Anna Högberg, Futerra, Tommy Borglund, Örebro Universitet & Forever Sustainable och ordförande Eva Seignette, SB Insight & Sustainable Brand Index.

– Det här är ett projekt man kommer minnas hela livet. Både för utmaningen att samla vattenprov utanför läkemedelsfabrikerna i Indien och forsla dem till Sverige för analys (hurra för vår fantastiska produktionsledare Linda Bryttmar!), men framför allt för det stora mod och engagemang som Apotek Hjärtat visat i att våga utmana sin egen bransch och ställa högre krav på läkemedelsproduktionen i världen, säger Karl Wikström, strateg på Åkestam Holst.

Kriterier för "Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande"

Det grundläggande kriteriet är att insatsen i fråga har präglats av nytänkande och innovation samt ett fokus på framtiden. Utöver det ska följande fyra kriterier uppfyllas på bästa sätt:

Att ha testat något nytt samt utmana befintliga normer och sätt att göra affärer i sin bransch.

Att ha satt ett tydligt fokus på det egna hållbarhetsarbetet.

Att ha engagerat konsumenterna och fått dem att ändra sitt beteende, alternativt forma ett helt nytt beteende.

Att ha skapat potentiellt varaktig förändring för både avsändare och konsumenter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.