Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 1 april 2020, 12:34
Apotek hjärtat och Åkestam Holst prisas av SB Insights.
Under gårdagen presenterades resultaten av studien Sustainable brand index, en konsumentundersökning om vilka företag som av allmänheten uppfattas som de mest hållbara. Vinnare i Sverige blev för andra året i rad Ikea.
I dag presenterar SBI vinnaren i ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande”. Vinnare blev Apotek hjärtat och Åkestam Holsts kampanj ”A hard pill to swallow” som handlar om hur rester från läkemedelstillverkningen i Indien sipprar ut i grundvatten och floder.
– Vi är otroligt stolta och glada för denna utmärkelse. Kampanjen har varit något utöver det vanliga, både produktionsmässigt men också med den ständiga vetskapen om allvaret i frågan. Ett stort tack till teamet på Åkestam Holst för deras fantastiska engagemang, säger Anna Mossklint, projektledare på Apotek hjärtat för A hard pill to swallow-kampanjen.
Övriga finalister var ”Elbilsladdning” från OKQ8 och ”Svinnsmart” från Willys och Nord DDB. Totalt nominerades 40 kampanjer. Juryn som utsåg vinnarna bestod av Jenny Lönn, Prime Weber Shandwick Anna Högberg, Futerra, Tommy Borglund, Örebro Universitet & Forever Sustainable och ordförande Eva Seignette, SB Insight & Sustainable Brand Index.
– Det här är ett projekt man kommer minnas hela livet. Både för utmaningen att samla vattenprov utanför läkemedelsfabrikerna i Indien och forsla dem till Sverige för analys (hurra för vår fantastiska produktionsledare Linda Bryttmar!), men framför allt för det stora mod och engagemang som Apotek Hjärtat visat i att våga utmana sin egen bransch och ställa högre krav på läkemedelsproduktionen i världen, säger Karl Wikström, strateg på Åkestam Holst.
Det grundläggande kriteriet är att insatsen i fråga har präglats av nytänkande och innovation samt ett fokus på framtiden. Utöver det ska följande fyra kriterier uppfyllas på bästa sätt: