Kampanj
Abba väljer ny byrå och lanserar koncept – lyfter sommarens skönhet
Publicerad: 25 maj 2023, 08:27
Foto: Kampanjbild
Abba har tagit in Silver+ som ny byråpartner. Nu släpps kommunikationskonceptet ”Stunder av längtan”. Konceptet bygger på längtan till de speciella stunderna vid havet där Abbas sill får en central plats.
Vid årsskiftet gick Abba ut i pitch med målet att skapa en brygga mellan identitet och kommunikation. Valet föll på Silver och Silver+, där designkontoret Silver får fortsatt förtroende som varumärkes- och designbyrå medan reklambyrån Silver+ blir ny partner för kommunikationsuppdraget.
– Vi saknade en tydligare, emotionell nerv som attraherar yngre och den känner jag att vi har skapat ihop med Silver+ och övriga inblandade nu. Det är ingen revolution av vårt varumärke, utan snarare en finstämd evolution som förankrar vår position, säger Rebecca Örtengren, brand team manager på Abba i ett pressmeddelande.
Inför sommaren lanseras det nya konceptet ”Stunder av längtan” som är en förlängning av varumärkets långsiktiga fundament Havets bästa.
– När vi kokade ner vad Havets bästa egentligen betyder och vad Abba-sillen har för roll på matbordet landade vi i ordet längtan. I det stora och i det lilla. En magisk sillmiddag vid havet i Bohuslän med de bästa vännerna samlade. Men också en enkel och god lunch alla andra dagar på året. Silvers chefsstrateg Ulf Berlin i en kommentar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
I lanseringsfilmen får tittaren följa med till den första sommardagen vid havet med vännerna. På den västkust där Abba är baserade, bland kobbar och skär, vita hus och vacker utsikt, porträtteras stunder som många kan känna igen.
Kampanjen riktar sig till den breda allmänheten men med viss betoning på att få fler yngre att öppna ögonen för sill.
Traditionellt sett hör inte sillen till de mest snabbrörliga produkterna på hyllan, utan förknippas främst med högtider. Med det nya konceptet vill Silver+ hjälpa Abba att bredda synen på sill och utmana vad som faktiskt är en sillhögtid.
– Man kan längta till andra sillstunder än jul, påsk och midsommar. Samtidigt bygger vi vidare på Abbas ursprung från Kungshamn med ett autentiskt Bohuslänskt porträtt där allt från miljö till ljudbild sätter den rätta känslan, kommenterar Niklas Lilleus, creative director och VD på Silver+.
Bakom produktionen står produktionsbolaget Slutet är nära och regissör Jonas H.S Yoon.
Musiken är en omarbetad version av Stig Olins allsångsklassiker "En gång jag seglar i hamn" från 1954, här med arrangemang av Christian Baringe och Jonas H.S Yoon med Martin Hedlund på sång vilket ska ge filmen ett soundtrack som förstärker känslan av sommar och längtan.
Arbetsgrupp
Abba/Orkla Foods
Rebecca Örtengren, Brand team manager
William Unosson, category brand manager
Anna Häggström, Marketing Manager
Helena Wictorin, Digital Communication & Project Manager
Maria Tilly, Marketing Director
Silver+/Silver
Niklas Lilleus, Creative Director
Felicia Adolfsson, Art Director
Niklas Arvidsson, Copywriter
Johanna Bornholm, Projektledare
André Hindersson, Head of Design, kundansvarig
Ulf Berlin, Head of strategy
Jonas Berg, Senior Designer
Johan Ekström, Designer
Produktionsbolag
Produktionsbolag: Slutet är Nära
Regi: Jonas HS Yoon
DOP: Olle Kirchmeier
Producent: Petra Krigström Gentile
Exekutiv Producent: Alexandros Bakos
Produktionsledning: Frida Lämber
Postproduktion: Slutet Takeout
Klipp & online: Klara Mårtensson
Musik: Christian Baringe & Jonas HS Yoon
Grade: Jonatan Qvist
Stylist: Hilda Junker
Set Design: Amanda Aagard
Food Stylist: Susanne Ardbo
Mediebyrå: OMD